همشهری آنلاین: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از نقض حقوق بشر در آمریکا به ویژه در زندان گوانتاناموی این کشور گفت: زندان گوانتانامو مایه شرم و ننگ آمریکا است.

به گزارش ایرنا به نقل از گزارش روز جمعه وزارت خارجه روسیه، لاوروف به موارد بی شمار حبس بدون محاکمه اتباع خارجی در زندان گوانتانامو اشاره و آن را نقض آشکار معیارهای قوانین بین المللی توصیف کرد.

وی افزود: به عنوان مثال یک تبعه روسیه بدون محاکمه و پیگیری قضایی از حدود 10 سال در زندان گوانتانامو زندانی می باشد و سعی می کنیم در باره وضعیت وی اطلاعات کسب کنیم.

به گزارش رسانه های روسیه، راویل مینقاضییف حدود 10 سال پیش در منزل یک فرد پاکستانی مظنون به مشارکت در اعمال تروریستی دستگیر شد.

لاوروف گفت: پس از این همه تلاش، طرف آمریکایی الان به ما اجازه دیدار با این شخص را داده است.

وی از برنامه سفر خود به گوانتانامو برای دیدار با مینقاضییف در آینده نزدیک خبر داد.

وزیر امور خارجه روسیه زندان گوانتانامو را مایه ننگ آمریکا خواند و افزود: آنها با بیشرمی در توضیح علت نبستن این زندان می گویند که اگر تعطیل شود، مجبور خواهند بود زندانیان را به آمریکا منتقل و آزاد کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: هیچکس زندان گوانتانامو را از نظر شکنجه زندانیان بازرسی نمی کند و زندانبانان در رفتار خود با محبوسین آزاد می باشند.

لاوروف از موارد دیگر نقض حقوق بشر توسط آمریکا به شکنجه و توهین افراد در زندان ابوقریب توسط زندانبانان آمریکایی اشاره کرد.

وی افزود: زندان های پنهانی سیا در کشورهای اروپایی هم نقض آشکار قوانین بین المللی است که در حال حاضر گروهی از نمایندگان پارلمان اروپا به تحقیق پیرامون آن مشغول هستند.

وی گفت: ما ایرادهای زیادی به سیستم قضایی آمریکا داریم. به عنوان مثال قاتل کودکان روس فرزند خوانده در آمریکا توسط والدینشان و تبرئه این قاتلان مواردی هستند که نقض سیستم آمریکایی را اثبات می کند.

وزیر خارجه روسیه همچنین از ربوده شدن یک خلبان روس در لیبریا توسط نیروهای آمریکا به اتهام همدستی با قاچاقچیان و محاکمه وی انتقاد کرد و آن را نمونه ای از نقض قوانین بین المللی از طرف واشنگتن عنوان کرد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها