گروه بورس: آمار‌ها نشان می‌دهد میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بورس در یک‌ماه گذشته به9.5درصد رسیده است.

به گزارش همشهری، همگام با رشد شاخص کل بورس تهران میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز افزایش یافته و تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری به موازات شاخص بورس پیش می‌رود.صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابزار‌های نوین مالی هستند که امکان دادوستد سهام را برای عموم مردم و سهامداران ریسک‌گریز‌تر مهیا می‌کند. مردم می‌توانند با خرید واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌طور غیرمستقیم در بورس تهران سرمایه‌گذاری کنند و این صندوق‌ها با به‌کارگیری مدیران حرفه‌ای دارایی‌های سرمایه‌گذاران را در اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

تازه‌ترین آمار‌ها از میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طول یک‌ماه گذشته به 9.5درصد رسیده است و تعداد هفت صندوق نیز در طول یک‌ماه گذشته بین 10 تا 16درصد بازده نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده‌اند.

به‌نظر می‌رسد عمده‌ترین دلیل صعود ارزش دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صعود شاخص بورس تهران بوده است که از ابتدای سال تاکنون نزدیک به سه هزار واحد رشد کرده است.آمار‌ها نشان می‌دهد که از میان کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری فقط بازده یک صندوق در یک‌ماه گذشته کاهش یافته است و به غیراز این صندوق، بقیه آنها بازده مثبت داشته‌اند و به‌طور متوسط از سه تا 16.5درصد سود نصیب سهامداران خود کرده‌اند. این اطلاعات همچنین بیانگر آن است که میانگین بازده شش ماهه صندوق‌های سرمایه‌گذاری به 25.8درصد رسیده است.به‌طور کلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول صندوق‌هایی با درآمد ثابت هستند که موظفند 70درصد دارایی‌هایشان را در اوراق بهادار با درآمد ثابت مانند اوراق مشارکت، صکوک، گواهی سپرده بانکی و سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری کنند.

دسته دوم صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط هستند که می‌توانند 60درصد از منابعشان را صرف سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت کنند و مابقی آن را در سهام سرمایه‌گذاری کنند و دسته سوم صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام هستند که موظفند 70درصد از دارایی‌هایشان را در سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنند. معمولا افرادی در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند که ریسک بیشتری را می‌پذیرند.

میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در سال گذشته حدود 23درصد و بازده یکساله صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط بیش از 40درصد بود.همچنین بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام و در اندازه بزرگ در سال گذشته بیش از 53درصد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه کوچک حدود 47درصد بود. در حال حاضر جمع کل دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری نزدیک به دوهزارو500میلیارد تومان است و از مجموع کل معاملات خرد و بلوک بورس تهران 3.5درصد به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص دارد.

همچنین تاکنون بیش از 170هزار نفر در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند که از این تعداد 63هزار نفر در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت که ریسک کمتری دارند سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

منبع: همشهری آنلاین