همشهری آنلاین: ارتش امریکا به عنوان بخشی از برنامه اعزام ۲۰ هزار سرباز بیشتر برای حمله به سوریه، به بهانه حفظ امنیت زرادخانه‌های تسلیحات شیمیایی این کشور، نیروهای نظامی بیشتری به اردن اعزام می‌کند.

به گزارش شبکه پرس تی وی، به نقل از روزنامه لس آنجلس تایمز روز پنج شنبه (۲۹ فروردین) به نقل از یکی از مقامات ارشد دولت امریکا گزارش داد پنتاگون حدود دویست نیروی نظامی از لشگر اول زرهی خود را برای راه اندازی «مراکز فرماندهی کوچک» در مناطق مرزی اردن و سوریه به منطقه اعزام کرده است. این نیروهای نظامی برای انجام عملیات‌های نظامی بالقوه از جمله زمانی که کاخ سفید مداخله در سوریه را ضروری بداند، به منطقه اعزام می‌شوند.

این گزارش می‌افزاید این اقدام اولین اعزام نیروهای امریکایی به منطقه در راستای گفته‌های مقامات نظامی این کشور می‌باشد که مشخصا آن را اقدامی در جهت مداخله نظامی مستقیم در سوریه عنوان می‌کنند.

این روزنامه به نقل از یکی از مقامات ارشد نظامی امریکا گفت اولین گروه از نظامیان این کشور «احتمالا این ماه وارد اردن خواهند شد.» اما «بیشتر نظامیان امریکایی در ماه می» عازم اردن خواهند شد و در پایگاه های نظامی این کشور مستقر خواهند شد.

این گزارش می‌افزاید پنتاگون «از برنامه‌هایی برای گسترش نیروهای نظامی اش تا ۲۰ هزار نفر یا در صورت لزوم تعداد بیشتر خبر داده است. این موضوع شامل اعزام تیم های عملیاتی ویژه برای کشف و تامین امنیت تسلیحات شیمیایی سوریه، یگان‌های دفاع هوایی امریکا برای حفاظت از حریم هوایی اردن و یگان های نظامی متعارف برای حرکت به داخل سوریه در صورت نیاز، می‌باشد.»

این گزارش حاکی از آن است که چاک هگل وزیر دفاع امریکا روز چهارشنبه (۲۸ فروردین) در کمیته سرویس نیروهای مسلح مجلس سنا، اعزام نظامیان امریکایی را افشا کرده است، اما تاکید کرده است که وی و باراک اوباما رئیس جمهور امریکا «در حالی که نیروهای نظامی این کشور خود را آماده عقب نشینی از افغانستان پس از ۱۲ سال می‌کنند، به شدت درباره مداخله نظامی در سوریه نگران هستند.»

این در حالی است که ژنرال مارتین دمپسی فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح امریکا در همین نشست کمیته مجلس سنا هشدار داده است که اعزام نیروهای نظامی امریکایی به سوریه، می‌تواند «عواقبی غیر قابل پیش بینی» به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که ژنرال دمپسی در پاییز ۲۰۱۲ به همراه دیوید پتریوس رئیس وقت سازمان سیا، لئون پانتا رئیس پیشین پنتاگون و هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق امریکا از موضوع مداخله نظامی امریکا در سوریه حمایت می‌کردند.

گزارش لس آنجلس تامیز حاکی از آن است که چاک هگل قرار است هفته آینده به منطقه خاورمیانه سفر کند. هگل در این سفر با مقامات مهمترین کشورهای مخالف دولت سوریه، از جمله عربستان سعودی، اردن، امارات متحده عربی، مصر و رژیم اسرائیل دیدار می‌کند. محور مذاکرات هگل در سفر به منطقه خاورمیانه، بحران کنونی در سوریه به شمار می‌آید.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها