تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۷

رضا ظریفی: از گذشته‌های دور تهران برای خیلی‌ها شهری پر از آلودگی هوا، سروصدا، ترافیک و ده‌ها معضل اجتماعی و فرهنگی محسوب می‌شد.


 اگرچه این مشکلات از ویژگی‌های اصلی بسیاری از کلانشهرها محسوب می‌شود اما می‌شود با برنامه‌ریزی و مدیریت کارآمد، این مشکلات را به کمترین مقدار ممکن رساند. اتفاقی که شاید خیلی از مدیران شهری سابق به فکر آن نبودند و توسعه‌یافتگی تهران را در وسعت آن می‌دیدند اما از هفت سال گذشته به این سو نگاه دیگری که عقلانیت و برنامه‌ریزی از ویژگی‌های اصلی آن است در تهران برقرار شده است. مدیریتی که شاید در ابتدا برای شهروندان پایتخت‌نشین عجیب می‌نمود؛ چه آنکه رفتار مدیران سابق شهر در همراهی با نیروهای خط مقدم اداره شهر خلاصه می‌شد و بس. اگرچه این اتفاق نیز در نگاه اول خوش می‌نمود اما در ادامه برای شهری با جمعیت میلیونی و معضلات خاص خود، گره‌گشا نبود.

البته روزگار دیگر شهر در دوره اخیر اتفاق افتاد؛ از زمانی که مدیریت شهری تصمیم گرفت تا توسعه پایدار را در شهر به‌وجود آورد یا به‌عبارت بهتر، شهر را برای زندگی شهروندان مناسب سازد. از ملزومات اصلی توسعه پایدار شهر، توسعه فضاهای فرهنگی، تفریحی، گردشگری و اجتماعی است؛ جایی که در ساده‌ترین انگاره، یک شهرنشین خسته از کار و تلاش روزانه بتواند لحظاتی شاد و مفرح را در کنار خانواده خود تجربه کند. تهران سال84 حدود 8/5مترمربع سرانه فضای سبز داشت. حالا این رقم به 15مترمربع رسیده است. همچنین فضاهای فرهنگی و اجتماعی مانند پردیس‌های سینمایی یا باغ‌موزه‌های دفاع‌مقدس و قصر در گوشه‌وکنار شهر ساخته شده‌اند. فرودگاهی قدیمی در جنوب شهر که کسی اجازه ورود به آن را نداشت امروز تبدیل به بوستان 70هکتاری ولایت شده است. ده‌ها پروژه فرهنگی و اجتماعی دیگر نیز در شهر در حال اجرا هستند که تا مدتی دیگر به بهره‌برداری خواهند رسید.

حالا اتفاق بزرگی که در تهران روی داده این است که تهران دیگر مانند سابق زشت و سیاه‌رو نیست. تجربه نوروز امسال نشان داد که نه‌تنها تهرانی‌ها که حتی مسافران این شهر درندشت نیز از فضاهای تفریحی، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری ایجادشده در پایتخت راضی هستند و به خوبی از آنها استقبال می‌کنند. حالا قرار است در روزهای آینده نیز طرح‌های دیگری چون باغ‌کتاب، باغ‌پرندگان، دریاچه چیتگر و... به بهره‌برداری برسند؛ طرح‌هایی که به‌طور حتم با توجه به فرارسیدن اوقات فراغت خانواده‌ها در فصل تابستان با استقبال بالای شهروندان روبه‌رو خواهد شد.