همشهری آنلاین: با افزایش نگرانی‎های مربوط به بدرفتاری با بومیان کانادا، گزارشگرهای ویژه سازمان‎ملل متحد در امور حقوق‎بشر در نظر دارند تحقیقاتی را در رابطه با سابقه حقوق‎بشری این کشور آغاز کنند.

به گزارش پرس تی وی، بر اساس این گزارش، ۳ گزارشگر ویژه سازمان‎ملل قرار است تا تابستان به کانادا سفر کرده و تحقیقاتی را در رابطه با اتهامات مطرح شده مبنی بر نقض حقوق بومیان این کشور، آغاز کنند.

ژوزف لاووآ سخنگوی جان بایرد وزیرخارجه کانادا در همین خصوص گفت: « کانادا با سفر این افراد موافقت کرده است و این افراد طی ماه‎های آتی وارد کشور خواهند شد.»

این درحالی است که دولت کانادا در اواسط ماه مارس درخواست‎های مکرر جیمز آنایا گزارشگر ویژه سازمان‎ملل متحد در امور حقوق بشری مربوط به بومیان این کشور را مبنی بر سفر رسمی به کانادا، رد کرده بود.

آنایا در نامه‎ای که در تاریخ بیستم فوریه نوشته در همین خصوص اعلام کرده بود که دولت فدرال کانادا همچنان به درخواست‎های یک ساله وی برای سفر به این کشور و تحقیق در مورد وضعیت حقوق بشری بومیان آن، پاسخ منفی می‎دهد.

بر اساس این نامه، آنایا در ابتدا در تاریخ فوریه ۲۰۱۲ این درخواست را مطرح کرده بود و همچنان منتظر جواب از سوی اوتاوا است.

وی دست‎کم برای دولت کانادا سه نامه نوشته تا به وی اجازه سفر به کانادا داده شود.

دولت استفان هارپر نخست‎‌وزیر کانادا در رابطه با نقض حقوق بومیان این کشور به شدت مورد انتقاد قرار دارد.

بسیاری از بومیان کانادایی در شرایط فقیرانه و دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی سالم و سرپناه مناسب زندگی می‎کنند.

درصد اعتیاد و خودکشی در میان بومیان کانادایی بسیار بالا گزارش شده است.

تحلیل‎گران اعلام کرده‎اند که موارد نقض حقوق‎بشر در زمان دولت هارپر به شدت در کانادا افزایش یافته است.

عفو بین‎الملل نیز در گزارشی که در تاریخ نوزدهم دسامبر ۲۰۱۲ منتشر شد، از دولت کانادا خواست تا در مورد موارد نقض حقوق بشر در این کشور به خصوص نقض حقوق بومیان، پاسخگو باشد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها