فعالیت تیم‌های شرکت‌کننده در فصل آینده رقابت‌های فوتبال لیگ برتر مدتی است که آغاز شده و در این میان تیم‌های صاحب‌نام به‌طور پنهانی با بازیکنان مورد نظر خود وارد مذاکره شده‌اند.

 خبر مذاکره با بازیکنان لیگ برتری را می‌توان از دل تمام تیم‌های حاضر در لیگ شنید که در این میان تیم‌های مدعی فعالیت بیشتری در راستای جذب بازیکنان موردنظر انجام داده‌اند. استقلال هم مثل پرسپولیس، سپاهان و ... از یکی دو‌ماه قبل لیست بازیکنان فصل بعد خود را تنظیم کرده است. هر چند هنوز حرف و حدیث‌های زیادی درخصوص ماندن یا جدایی امیر قلعه‌نویی از استقلال مطرح است ولی این مربی مدتی پیش جلسه‌ای با علی فتح‌الله‌زاده داشت و طرفین بحث‌هایی در مورد جذب بازیکن و کنار گذاشتن چند بازیکن از استقلال مطرح کردند. حتی اگر قلعه‌نویی هم از استقلال برود، انتظار می‌رود که خانه تکانی در تیم آبی‌ها نزدیک به تفکرات این مربی باشد.

حساسیت روی حاج‌صفی

آغاز مذاکرات باشگاه استقلال با بازیکنان مورد نظرش نشان می‌دهد که مسئولان این باشگاه از قافله عقب نمانده‌اند و فارغ از اینکه مدیریت این باشگاه به فعالیت خود ادامه خواهد داد یا شخص دیگری به‌کار گرفته می‌شود، برای تقویت استقلال دست به‌کار شده‌اند تا از کورس نقل‌و‌انتقالات فصل بعد عقب نمانند. در لیست قلعه‌نویی نام بازیکنان خوبی برای حضور در استقلال به چشم می‌خورد که هر یک در فصلی که پشت‌سر گذاشتیم عملکرد خوبی داشته‌اند. نام سه‌‌بازیکن جلو‌تر از دیگر گزینه‌ها این روزها بر سرزبان‌ها افتاده است. برای مثال می‌توان به احسان حاج‌صفی اشاره کرد؛ مدافع- هافبک چپی که در تراکتورسازی و سپاهان عملکرد خوبی داشت. حاج‌صفی از بازیکنان مورد پسند امیر قلعه‌نویی است. وی ارتباط خوبی با این بازیکن دارد و همواره در مصاحبه‌هایش از این بازیکن تعریف و تمجید کرده است. این در حالی است که بعد از هند عجیب حاج‌صفی در بازی با داماش، شایعات مختلفی درخصوص این بازیکن مطرح شد و حالا باید دید که باتوجه به این حساسیت‌ها، آیا حاج‌صفی فصل بعد به تیم قلعه‌نویی می‌آید یا اینکه اتفاقات دیگری رخ خواهد داد؟

احمد جمشیدیان نیز ازجمله بازیکنان مورد توجه امیر قلعه‌نویی است. جمشیدیان ابتدای فصل دوازدهم نیز مورد توجه امیر قلعه‌نویی بود اما به‌دلیل پیشنهاد اغواکننده‌ای که سپاهان به این بازیکن داد در این تیم ماند. بحث حضور او در استقلال، در تعطیلات نیم فصل هم مطرح شد ولی سپاهان آب پاکی را روی دست استقلال ریخت و گفت درصورتی جمشیدیان را می‌دهد که استقلال هم خسرو حیدری را بدهد. همین موضوع درنهایت حضور جمشیدیان را در استقلال منتفی کرد؛ هر چند که عدم‌حضور او در بازی حساس استقلال و سپاهان، شایعاتی را درخصوص این بازیکن به‌وجود آورد.

آندرانیک تیموریان هم سرشناس‌ترین بازیکنی است که در فهرست استقلال قرار دارد. او که در این فصل پول قابل توجهی از الخریطیات گرفته، بعید است برای آمدن به استقلال چراغ سبز نشان دهد. با این حال قلعه‌نویی تأکید وی‍‍ژه‌ای روی جذب این بازیکن دارد؛ خصوصا اینکه سرمربی استقلال از عملکرد جواد نکونام در این فصل اصلا راضی نیست.

فهرست خروجی‌ها

گفته می‌شود که درفصل بعد تیم‌های حاضر در لیگ برتر فقط می‌توانند چهار بازیکن لیگ برتری جذب کنند. البته سابقه نشان می‌دهد که لابی تیم‌های بزرگ با سازمان لیگ همواره سبب تغییراتی در قوانین می‌شود و چندان نباید به این اخبار توجه کرد. اما اگر این قانون را اجرا‌شده تلقی کنیم باید بگوییم که استقلال دست روی بازیکنان خوبی گذاشته است. اما اگر بازیکنان موردنظر استقلال جذب بشوند چه بازیکنانی از استقلال جدا خواهند شد؟ پاسخ این سؤال را می‌توان از نحوه به کار‌گیری بازیکنان کنونی استقلال داد.

این فصل قلعه‌نویی از برخی بازیکنان کمتر استفاده کرده است. برای مثال آرزه کاماچو و میثم بائو کمتر در ترکیب اصلی قرار گرفته‌اند. این دو بازیکن هرگاه در ترکیب استقلال قرار گرفته‌اند یا گل زده‌اند و یا پاس گل داده‌اند. اما جسته و گریخته شنیده می‌شود که قلعه‌نویی علاقه‌ای به حفظ این بازیکنان ندارد.

کیانوش رحمتی نیز با وجود رفع مصدومیت در ترکیب استقلال قرار نگرفته است که این نشان می‌دهد قلعه‌نویی علاقه‌ای برای استفاده از این بازیکن ندارد. البته سرمربی استقلال قبل از یکی از بازی‌های این تیم در بین بازیکنان از رفتار حرفه‌ای رحمتی تمجید کرده بود و حتی گفته بود که اگر در استقلال بماند حتما قرارداد این بازیکن را به‌عنوان نخستین نفر تمدید خواهدکرد. حسن اشجاری را نیز با وجود اینکه در نیم فصل برای تقویت استقلال به این تیم آمد باید جزو جدا شده‌ها دانست. شایعه درگیری لفظی امیر قلعه‌نویی با اشجاری به‌نوعی پرونده ادامه همکاری این بازیکن با استقلال را بسته است. البته بازیکنانی مانند عباس محمدرضایی و حتی ایمان موسوی نیز می‌توانند در لیست خروجی‌های استقلال قرار بگیرند، به شرط آنکه سازمان لیگ، دست تیم‌ها را برای جذب بازیکنان بیشتر باز بگذارد که در این صورت تعداد خروجی‌های استقلال بیشتر خواهد شد. حتی شاید بازیکنی مثل نکونام هم از استقلال جدا شود؛ البته به شرطی که آبی‌ها یک هافبک دفاعی خوب بگیرند.

15بازیکن تیم استقلال قراردادشان با این باشگاه به اتمام می‌رسد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که فتح‌الله‌زاده فصل گذشته روزهای سختی را برای تمدید قرارداد بازیکنان این تیم پشت سر گذاشت و برای فصل 93-92 نیز باید برای تمدید قرارداد ستاره‌های تیمش چاره‌ای بیندیشد. این در حالی است که باشگاه استقلال در فصلی که گذشت به‌شدت با مشکلات مالی مواجه شد.

وضعیت قرارداد بازیکنان

وضعیت بازیکنانی که با استقلال قرارداد دارند بدین شرح است: ایمان موسوی یک سال، فرهاد مجیدی یک‌سال، سیاوش اکبرپور یک‌سال، فرزاد حاتمی یک‌سال، سیدحسین حسینی یک‌سال، عباس محمد‌رضایی یک‌سال، هاشم بیک‌زاده یک‌سال، جواد نکونام یک‌سال و هادی ریش اصفهانی دوسال. گفتنی است که مهدی رحمتی، امیرحسین صادقی، حنیف عمران‌زاده، پژمان منتظری، حسن اشجاری، جی‌لوید ساموئل، مجتبی جباری، آرش برهانی، علی حمودی، کیانوش رحمتی، آرزه کاماچو و میثم بائو هم نفراتی هستند که قراردادشان با استقلال تا سه‌هفته‌دیگر به پایان می‌رسد. این در حالی است که بازیکنانی مثل مهدی شیری، حجت چهارمحالی، میثم جودکی و چند‌بازیکن جوان دیگر بازیکنان زیر 23سال این تیم هستند که با تیم‌های پایه قرارداد دارند.

البته چالش اصلی مسئولان استقلال برای فصل آینده بحث تمدید قرارداد قلعه‌نویی است و این یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اعضای هیأت مدیره باشگاه استقلال است. آنها امیدوارند قلعه‌نویی فصل آینده قراردادش را با این باشگاه تمدید کند ولی هنوز چیزی در این خصوص قطعی نشده است. سرمربی استقلال در مصاحبه‌های اخیر خود اعلام کرده که شاید در این تیم نماند، در ضمن او از برخی اتفاقات که در فصل جاری رخ داد ناراحت است و نزدیکان قلعه‌نویی خبر می‌دهند که شاید این مربی دیگر در استقلال نماند. اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل استقلال تأکید زیادی برتمدید قرارداد این مربی دارند ولی او هنوز پاسخ قطعی به مسئولان استقلال نداده است. اگر قلعه‌نویی از استقلال جدا شود قطعا این باشگاه برای انتخاب سرمربی جدید با چالش مهمی مواجه خواهد شد.