گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: شورای رقابت و شرکت‌های خودروسازی که پیش از این اعلام قیمت‌های جدید خودرو را تا دیروز وعده کرده بودند بازهم به وعده خود عمل نکرده و به‌رغم اعلام فروش نقدی یا پیش فروش برخی خودروها از دیروز همچنان قیمت‌های قبلی مبنای فروش خودرو قرار گرفته است گرچه خودروسازان از ارائه قیمت‌های جدید براساس ضوابط قیمت‌گذاری شورای رقابت خبر می‌دهند.

مسئولان دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور از تعیین و اعلام قیمت برخی انواع خودروهای ساخت داخل به شورای رقابت خبر داده و اعلام قیمت سایر محصولات خود را همچنان منوط به تعیین و ابلاغ تورم بخشی این خودروها توسط بانک مرکزی می‌دانند. این در حالی است که بنابر اعلام شورای رقابت در مصوبه جدید این شورا همه ضوابط قیمت‌گذاری خودرو به‌طور شفاف اعلام شده و قیمت چهار خودرو تعیین شده توسط مرکز ملی رقابت نیز لازم الاجراست.

معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو با بیان اینکه قیمت‌های جدید چهار محصول خانواده پژو 405، پژو پارس، سمند و وانت پیکان برای تأیید نهایی به شورای رقابت اعلام شده است، گفت: قیمت سایر محصولات این شرکت نیز حداکثر طی یک تا دو روز آینده اعلام خواهد شد، اکنون تنها ابهاماتی در رابطه با هزینه‌های مالی خودروسازان مطرح است که به‌زودی در تعامل با شورای رقابت حل خواهد شد. یکی از مسئولان شرکت سایپا نیز از ارائه قیمت‌های جدید انواع محصولات این شرکت به شورای رقابت خبر داده و گفت: قیمت‌های جدید محصولات این شرکت بنابر دستورالعمل جدید شورای رقابت محاسبه و به این شورا ارائه شده است. در این زمینه با دکتر جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • خودروسازان با رد قیمت چهار خودرو اعلام شده توسط شورای رقابت از ارائه قیمت‌های جدید به شورا خبر می‌دهند، آیا این قیمت‌ها تغییری کرده است؟

خیر، مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی با شورای رقابت هماهنگ بوده و در حال اجرای مصوبه شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو هستند؛ از سوی دیگر نه شورای رقابت و نه مردم خواستار آن نیستند که شرکت‌های خودروسازی با اعمال قیمت‌های غیرمعقول ورشکسته شوند. شورای رقابت خواستار آن است که مبلغ اضافی برای خرید خودرو از مشتریان دریافت نشود.

  • اشکالات خودروسازان به دستورالعمل مصوب شورای رقابت ناشی از چیست؟

این اشکالات به یکی دو موضوع ریز و نه موارد عمده مرتبط بوده است؛ به‌طور مثال یکی از زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو اطلاعات اشتباهی را در زمینه قیمت تمام‌شده خودرو به کارشناسان شورای رقابت اعلام کرده بودند که این موضوع قابل حل است.

  • با این روند قیمت چهار خودرو اعلام شده توسط شورای رقابت باید اجرا شود؟

بله این قیمت‌ها لازم‌الاجراست، علاوه بر آن قیمت سایر خودروهای داخلی نیز مشخص شده است. شورای رقابت براساس اطلاعات دریافت شده از مراجع رسمی و متغیرهای اعلام شده توسط شرکت‌های خودروسازی (متغیرهای حسابرسی شده و مورد تأیید) قیمت چهار خودرو را محاسبه و اعلام کرده است. درصورتی که خودروسازان در ارائه این اطلاعات اشتباهی را مرتکب شده‌اند، قابل اصلاح است و این احتمال وجود دارد تا در حد خیلی کم قیمت‌ها جابه‌جا شود اما آنچه مسلم است قیمت انواع خودروهای تولید داخل کاهش خواهد یافت.

  • آیا خودروسازان قیمت‌های جدید را برای تأیید شورای رقابت ارائه کرده‌اند؟

شرکت‌های خودروساز دیروز قیمت‌های جدید را به شورا ارسال کردند که امروز یا فردا بررسی و اعلام خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین