مهر نوشت: جواد نجم الدین در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما گفت: پرداخت نشدن تسهیلات بانکی در زمان مناسب، ندادن ارز مرجع و افزایش قیمت مواد اولیه دلایل افزایش بهای خودرو در سال 91 بود.
وی افزود: تا سال 90 ما قیمت خودروها را به رغم افزایش قیمت مواد اولیه با افزایش بهره وری و تولید ثابت نگه داشته بودیم.
مدیرعامل گروه خودروساازی ایران خودرو با بیان اینکه در فرمول شورای رقابت نرخ تورم در صنعت خودرو به رسمیت شناخته شده و این فرمول فصل الخطاب است، تاکید کرد: فرمول تعیین قیمت خودروی شورای رقابت علمی و راهگشای صنعت خودرو است.
وی درباره خبرهایی مبنی بر سرمایه گذاری خودروسازان با تسهیلات بانکی در بخشهایی به جز خودرو اظهارداشت: ایران خودرو منابع دریافتی را صرف صنعت خودرو سازی کرده است.
نجم الدین با تاکید بر اینکه انحصاری در صنعت خودروسازی کشور وجود ندارد، گفت: زمانی باید تعرفه واردات خودرو را کاهش داد که محیط کسب و کار بهبود و نرخ تسهیلات بانکی و مالیات کاهش یابد.
به گفته وی، با توجه به مشکلاتی که برای صنعت خودرو سازی ایجاد شد، ما یک نفر را تعدیل نکردیم در حالی که خودروسازی پژو فرانسه هزاران نفر را اخراج کرد.
مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو با بیان تاریخچهای از صنعت خودرو سازی ایران گفت: اکنون هزار قطعه ساز خودرو در کشور فعالیت میکنند که از 100 تا 6 هزار نفر در هر کدام یک از آنها مشغول به کار هستند.
وی در عین حال اعلام کرد: خودروی دنا در دو ماه آینده رونمایی و پیکان وانت از رده تولید این گروه خارج میشود.
مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه در تولید 206 خودکفا شدهایم گفت : به زودی وانت یو 90 و وانت سمند به بازار میآید.
نجم الدین با بیان اینکه نرخ بالای تسهیلات بانکی تولید را متوقف میکند، اظهارداشت: برای ساخت هر پلت فورم با قیمتهای کنونی به یک هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری نیاز است.
سعید مدنی مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا نیز در این برنامه گفت: خودروسازان تسهیلاتی را که از بانکها دریافت میکنند، برای تامین مواد مورد نیاز خود و کمک به جبران هزینهها سرمایه گذاری میکنند.
وی درباره فرمول ارائه شده شورای رقابت برای تعیین نرخ خودروها افزود: این فرمول موجب ثبات در قیمت خودروهای تولید داخل خواهد شد.
مدنی گفت: با این فرمول مشکل قیمت گذاری خودروهای ساخت داخل رفع میشود اما این فرمول برای خودروهایی که قطعات آن وارد میشود، پاسخگو نیست.
وی اظهارداشت: اکنون 60 صنعت مربوط به خودروسازی داریم که اگر خودرو ساز دچار مشکل شود، این صنایع نیز دچار بحران میشوند.
مدنی گفت: کشورهای همسایه متقاضی محصولات ما هستند و خودروهای ما با توجه به بهای دلار خودروهای ارزان قیمتی است. امسال دو خودروی رونمایی شده به تولید انبوه میرسد و در سالهای آینده نیز 3 خودروی جدید ارائه خواهیم کرد.
مدیر عامل گروه صنعتی سایپا اضافه کرد: در سال 1404 تولید 3 میلیون خودرو در کشور پیش بینی شده که دومیلیون آن برای مصرف داخل و یک میلیون برای صادرات در نظر گرفته شده است.
مدنی با بیان اینکه اگر مشکلات خودرو سازان رفع شود، افق صنعت خودرو در کشور روشن است و میتوانیم جزو 10 خودروساز بزرگ جهان شویم تصریح کرد: اکنون رتبه صنعت خودرو سازی کشور به دلیل کاهش تولید از سیزدهم به هجده جهان سقوط کرده است.