گروه سیاسی: نیچروان بارزانی رئیس اداره اقلیم کردستان عراق با ابراز تاسف از ادامه بازداشت دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی در اربیل، اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک کنسولگری‌های ایران در شهرهای اربیل و سلمانیه آغاز به کار کنند.

مصطفی پورمحمدی وزیر کشور با بارزانی رئیس اداره اقلیم کردستان عراق در محل دفتر خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش فارس، پورمحمدی در این دیدار سطح مناسبات دوجانبه را خوب توصیف کرد و افزود: البته این سطح از روابط مطلوب نبوده و ما ایده‌ها، اهداف، منافع و پیشینه تاریخی و فرهنگی مشترکی داریم که می‌تواند قوام و توسعه دهنده روابط دو کشور باشد.

بارزانی نیز گفت: ما ارتباط قدیمی و خوبی با ایران داشته و داریم و همواره جمهوری اسلامی ایران در ایام سخت پشتیبان ما بوده است و ما از قدیم با ایرانی‌ها در یک سنگر بوده و هستیم.

وی اضافه کرد: ما به دنبال بهبود روابط ایران و کردستان عراق هستیم.

وزیر کشور نیز گفت: محور مذاکرات ما بیشتر در حوزه کاری وزارت کشور و از جمله مسائل شهرهای مرزی همسایه ما با کردستان عراق بود. تقویت همکاری استان‌های مرزی، افزایش مبادلات مرزی، مشارکت در بازسازی کردستان عراق و افزایش امنیت مرزها از دیگر محورهای مذاکرات ما بودند.

بارزانی هم درباره  ارتقا و بهبود روابط امنیتی دو کشور و افزایش امنیت مرزهای ایران و عراق گفت: ما هرگز اجازه نخواهیم داد از خاک ما علیه ایران اقدام و توطئه‌ای شود.

نخست وزیر کردستان عراق در پاسخ به سؤالی در خصوص اقدامات این دولت برای آزادی دیپلمات‌های به گروگان گرفته شده ایرانی در اربیل عراق، اظهار داشت: این مسئله از روز اول مایه نگرانی ما هم بود و فکر می‌کنیم به هیچ وجه این کار صحیح نبود. کنسولگری ایران در اربیل خدمات زیادی انجام داده بود و فعالیت آنها کاملاً طبیعی بود. ما هر آنچه در توان داشتیم انجام دادیم تا این دیپلمات‌ها آزاد شوند و این مسئله را مشکل خود می‌دانیم.

وی تاخیر در سفر خود به ایران را پیگیری آزادی این دیپلمات‌ها عنوان کرد و گفت: تلاش کردم در سفرم به ایران خبر خوش آزادی این دیپلمات‌ها را بدهم که متاسفانه تا به‌حال مقدور نشده است.