گروه سیاسی: نیچروان بارزانی رئیس اداره اقلیم کردستان عراق با ابراز تاسف از ادامه بازداشت دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی در اربیل، اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک کنسولگری‌های ایران در شهرهای اربیل و سلمانیه آغاز به کار کنند.

مصطفی پورمحمدی وزیر کشور با بارزانی رئیس اداره اقلیم کردستان عراق در محل دفتر خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش فارس، پورمحمدی در این دیدار سطح مناسبات دوجانبه را خوب توصیف کرد و افزود: البته این سطح از روابط مطلوب نبوده و ما ایده‌ها، اهداف، منافع و پیشینه تاریخی و فرهنگی مشترکی داریم که می‌تواند قوام و توسعه دهنده روابط دو کشور باشد.

بارزانی نیز گفت: ما ارتباط قدیمی و خوبی با ایران داشته و داریم و همواره جمهوری اسلامی ایران در ایام سخت پشتیبان ما بوده است و ما از قدیم با ایرانی‌ها در یک سنگر بوده و هستیم.

وی اضافه کرد: ما به دنبال بهبود روابط ایران و کردستان عراق هستیم.

وزیر کشور نیز گفت: محور مذاکرات ما بیشتر در حوزه کاری وزارت کشور و از جمله مسائل شهرهای مرزی همسایه ما با کردستان عراق بود. تقویت همکاری استان‌های مرزی، افزایش مبادلات مرزی، مشارکت در بازسازی کردستان عراق و افزایش امنیت مرزها از دیگر محورهای مذاکرات ما بودند.

بارزانی هم درباره  ارتقا و بهبود روابط امنیتی دو کشور و افزایش امنیت مرزهای ایران و عراق گفت: ما هرگز اجازه نخواهیم داد از خاک ما علیه ایران اقدام و توطئه‌ای شود.

نخست وزیر کردستان عراق در پاسخ به سؤالی در خصوص اقدامات این دولت برای آزادی دیپلمات‌های به گروگان گرفته شده ایرانی در اربیل عراق، اظهار داشت: این مسئله از روز اول مایه نگرانی ما هم بود و فکر می‌کنیم به هیچ وجه این کار صحیح نبود. کنسولگری ایران در اربیل خدمات زیادی انجام داده بود و فعالیت آنها کاملاً طبیعی بود. ما هر آنچه در توان داشتیم انجام دادیم تا این دیپلمات‌ها آزاد شوند و این مسئله را مشکل خود می‌دانیم.

وی تاخیر در سفر خود به ایران را پیگیری آزادی این دیپلمات‌ها عنوان کرد و گفت: تلاش کردم در سفرم به ایران خبر خوش آزادی این دیپلمات‌ها را بدهم که متاسفانه تا به‌حال مقدور نشده است.

کد خبر 21351

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز