همشهری آنلاین: معاون مالی و اداری شهرداری تهران موضوع مطرح شده در کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص واریز 50 درصد از درآمدهای پایدار ناشی از ارزش افزوده تهران به سایر شهرها را مغایر قانون مصوب دانست و گفت: با اجرای این طرح 900 میلیارد تومان از درآمدهای تهران کم می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، حسین محمد پورزرندی امروز در نشست خبری درباره آخرین مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس که 50 درصد منابع درآمد پایدار شهر تهران از محل ارزش افزوده را حذف و به حساب سایر شهرها واریز شود، گفت: بر اساس آخرین شنیده‌ها این مصوبه دوباره به کمیسیون تلفیق بازگشته است که جای خوشحالی و تشکر دارد.

وی افزود: از سال 85 در حدود 13 درصد درآمدهای شهرداری پایدار بوده است، اما بر اساس طرح لایحه درآمدهای پایدار که در شورای شهر تصویب شده هر ساله باید 5 درصد به این درآمدها اضافه شود که از سال 87 این موضوع محقق شده و اکنون به 40 درصد رسیده است.

پورزرندی با تاکید بر اهمیت درآمدهای پایدار در اداره شهرها اظهار کرد: در گذشته این درآمدها از فروش شهر و تراکم فروشی کسب می‌شد و شهرها از نظر ساخت وساز رشد بی رویه یافتند.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران با بیان اینکه در آمدهای پایدار موجب می‌شود در چارچوب طرح جامع و تفصیلی حرکت کنیم ،اظهار داشت: پیش از این 27 کد درآمدی وجود داشت که شهرداری‌ها می توانستند از آن استفاده کنند اما با تصویب قانون ارزش افزوده این کدها حذف شدند و این که در حال حاضر 50 درصد از محل ارزش افزوده در کسب درآمدهای پایدار برای تهران کسر و به سایر شهرها واریز شود جای نگرانی دارد.

قانونی مغایر قانون

وی تصریح کرد : اجرای این طرح مغایر با ماده 73 قانون شهرداری‌هاست که باید همه درآمدهای شهر به مصرف همان شهر برسد و این قانونی است که توسط مجلس تصویب شده و در قانون تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و همچنین برنامه 5 ساله پنجم توسعه کشور نیز مورد تاکید بوده است.

پورزرندی در ادامه گفت: تهران مشکلات جدی در هزینه‌ها دارد و در مسائلی مانند حمل و نقل و زیر ساخت‌ها کمک‌های دولت بسیار ناچیز است و اجرای این طرح‌، برای شهرها چاره‌ای جز تراکم فروشی و استفاده از درآمدهای ناپایدار باقی نمی گذارد.

فقط 40 درصد از قبوض شهری وصول می شود

وی با اشاره به تلاش های شهرداری تهران در کسب درآمدهای پایدار طی سال‌های اخیر گفت: در تهران با تمام تمهیدات و مدیریت هزینه ای که شده 1100 میلیارد تومان برای هزینه های جاری و 1700 میلیارد تومان برای نگهداشت شهر مورد نیاز است و این در حالی است که اگر 100 درصد قبوض توزیع شده میان شهروندان وصول شود تنها 250 میلیارد تومان از این میزان محقق می شود که به نسبت آن بسیار ناچیز است و تنها 9 درصد این سهم را به خود اختصاص می‌دهد.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: با این وجود فقط 40 درصد قبوض شهری وصول می شود و این کمتر از 4 درصد از این سهم است.

مخالفت فرمانداری با کمک به زلزله زده‌ها

پورزرندی در ادامه اظهار کرد: با وجود آن که بارها در مصوبات شورا آمده است که به زلزله زده‌ها کمک شود اما در فرمانداری این موضوع رد می شود و می‌گویند باید درآمد شهر در همان شهر هزینه شود و حتی این کمک را هم غیر قانونی می‌دانند پس چطور می‌توان 50 درصد منابع درآمد پایدار شهر تهران از محل ارزش افزوده را حذف و به حساب سایر شهرها واریز کرد .

وی با تاکید بر اینکه حتما ما علاقه‌مند به رشد شهرهای کوچک هستیم افزود: این اقدام را می‌توان با اجرای روش‌های تامین مالی، اقتصاد شهری و مدیریت مالی که در شهرداری تهران وجود داشته در سایر شهرها اجرایی کرد و امیدواریم که نمایندگان به این موضوع توجه داشته باشند تا شهر تهران به بهای کمک کردن به سایر شهرها دچار مشکل نشود .

سهم شهرداری از عوارض سوخت پرداخت نمی‌شود

پورزرندی با بیان این که با اجرای این طرح 900 میلیارد تومان از درآمدهای شهر تهران کم می‌شود گفت: این در حالی است که بسیاری از قوانین مانند سهم شهرداری از عوارض سوخت و یا سهم ناشی از هدفمندی یارانه‌ها ضمانت اجرایی ندارد و از سوی دولت تخصیص نیافته است.

معاون شهردار تهران با اشاره به رایزنی های انجام شده با کمیسیون‌های مختلف مجلس در این خصوص اظهار کرد: در قانون برنامه 5 ساله ایجاد نظام درآمدهای پایدار و کاهش وابستگی شهرداری به درامدهای ناپایدار و ناشی ازساخت و ساز مورد تاکید بوده است و اجرای این طرح مغایر قانون است.

به گفته پورزرندی با اجرای این طرح باید منتظر ماند تا شهرفروشی دوباره اجرا شود چراکه شهرداری‌ها وظایف ماموریتی و خدماتی دارند و ناچارند این کار را انجام دهند.

شیب منفی شهرداری تهران در ایجاد درآمد ناشی از فروش تراکم

وی تصریح کرد: شهرداری تهران در ایجاد درآمد ناشی از فروش تراکم حتی در تراکم مجاز شیب منفی داشته است و اجرای این طرح نگرانی جدی برای مدیران شهری آینده ایجاد می کند.

وی افزود: متاسفانه وقتی نمایندگان شهرستان ها در مجلس، کسب درآمد شهرداری تهران و پیشرفت تهران را می بینند چنین موضوعاتی مطرح می کنند و این در حالی است که شهرداری تهران توانسته است با تغییر سیستم مالی و ایجاد بودجه غیر نقد و همچنین اجرای دارایی‌های غیر مولد به این نقطه برسد و به جای این که 50 درصد سهم درآمدهای ناشی از ارزش افزوده تهران به شهرها واریز شود باید این موضوعات در آن شهرها ایجاد شود تا شاهد رشد آنها نیز باشیم.

منبع: همشهری آنلاین