گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: ناتوانی شورای رقابت در تعیین دستورالعمل دقیق قیمت‌گذاری خودروهای تولید داخل و مونتاژی و نبود ضمانت اجرایی برای مصوبات این شورا موجب عدم عرضه اغلب خودروهای پر تیراژ داخلی، فروش خودروهای مونتاژی با قیمت‌های تجاری و تشدید سردرگمی مشتریان خودرو شده است.

با گذشت چند هفته از ابلاغ قیمت چند خودروی پر تیراژ داخلی با حداقل کاهش قیمت به شرکت‌های خودروسازی، خودروسازان به بهانه تعهدات معوق و تعیین نشدن قیمت خودروهای مونتاژی از عرضه این محصولات به بازار خودداری می‌کنند و مونتاژکاران نیز نه‌تنها حاضر به کوتاه آمدن در مقابل کاهش قیمت‌ها در حاشیه بازار نیستند بلکه نسبت به پیش فروش این خودروها با قیمت‌های تجاری اقدام کرده‌اند. شورای رقابت نیز با تخلف خواندن فروش این خودروها به قیمت‌های تجاری وعده‌های تازه‌ای برای تعیین نرخ تورم این خودروها توسط بانک مرکزی و اعلام قیمت‌های جدید مطرح می‌کند.

جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت از تداوم محاسبه تورم بخشی بقیه خودروها و زمانبر بودن این فرایند خبر داده و اعلام کرده است که قیمت‌های خودروکه خارج از دستورالعمل شورا تعیین شده باشد غیرقانونی است و با آن برخورد می‌شود. اما دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با خبرنگار ما از قیمت‌های پیش فروش خودروهای تجاری دفاع کرد.

احمد نعمت‌بخش با بیان اینکه با توجه به واردات قطعات با ارز آزاد باید نرخ تورم بخشی قیمت خودروهای مونتاژ داخل 3برابر قیمت‌ خودروهای پر تیراژ داخلی باشد از پیش فروش خودروهای مونتاژی با قیمت‌های تجاری دفاع کرد و گفت: براساس آنالیز قیمتی ارائه شده برای این خودروها به شورای رقابت، قیمت این خودروها نه‌تنها کاهش نخواهد یافت بلکه بیشتر نیز خواهد شد. اکنون خودروسازان برای واردات فول سی‌کی‌دی قطعات تندر90 حدود 28میلیون تومان به رنو پارس پرداخت می‌کنند که با درنظر گرفتن هزینه‌های رنگ، مونتاژ بدنه، شماره‌گذاری، بیمه و... قیمت تمام‌شده این خودرو به 39میلیون تومان افزایش می‌یابد.

در این زمینه با محمد علی مددی، عضو شورای رقابت هم گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • قیمت خودروهای لوکس و مونتاژ داخل تا چه زمانی اعلام خواهد شد؟

شورای رقابت مکانیسم تعیین قیمت همه خودروها را مشخص و به خودروسازان ابلاغ کرده و مقرر شده بود تا با تعیین نرخ تورم بخشی این خودروها توسط بانک مرکزی، قیمت خودروهای مونتاژ داخل در هفته جاری تعیین و ابلاغ شود. شورای رقابت وظیفه‌ای در این زمینه ندارد.

  • بسیاری از خودروهای مونتاژی با قیمت‌های تجاری در حال پیش‌فروش است، تکلیف مردم چیست؟


فروش هرگونه خودروی ساخت یا مونتاژ داخل در خارج از ضوابط مصوب شورای رقابت تخلف بوده و مردم می‌توانند این تخلف را از طریق مراجع قضایی تعیین شده پیگیری کنند. مونتاژکاران داخلی حق فروش خودروی لوکس با قیمت‌های تجاری را ندارند. همچنین عرضه نکردن خودروهای پرتیراژ با قیمت‌های مصوب تخلف است.

  • به‌طور مشخص مشتریان خودرو باید به چه نهاد یا مرجعی شکایت کنند؟

شورای رقابت وظیفه‌ای در قبال نظارت بر قیمت و عرضه خودرو ندارد و مردم می‌توانند در زمینه تخلف فروش خودروهای مونتاژ داخل به قوه قضاییه شکایت کنند. تورم بخشی خودروهای مونتاژ داخل تعیین شده و خودروسازان ملزم به اعلام قیمت‌ها در هفته جاری بوده‌اند، همچنین به محض شکایت مردم در زمینه همه خودروهای تولید یا مونتاژ داخل، قوه قضاییه به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

  • آیا شورای رقابت وظیفه‌ای در زمینه تعیین و اعمال قیمت خودروهای مونتاژ داخل ندارد؟

قرار است در جلسه شورای رقابت این موضوع مطرح و تخلف شرکت‌های مونتاژکار در عرضه خودروها پیگیری شود. همچنین درصورتی که این شرکت‌ها نسبت به عرضه خودروهای مذکور با قیمت‌های تجاری اقدام کرده باشند ملزم به بازگرداندن اضافه مبلغ دریافتی از مردم هستند و قیمت‌های نهایی خودروهای مونتاژ داخل ملاک عرضه این خودروها به بازار خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین