ساری - خبرنگار همشهری: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران گفت: کنترل و مقایسه کیفیت داروهای تولید داخل با داروهای وارداتی در چند سال گذشته به دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها واگذار شده است که ۹۶‌درصد از داروها در داخل کشور تولید می‌شود و بقیه داروها وارداتی هستند.

ابراهیم صالحی‌فر افزود: داروهای ایرانی کاملا قابل اعتماد هستند و ۹۵درصد از داروهای ساخت داخل کشور با استانداردهای جهانی انطباق دارد. به گفته وی ۴درصد داروهای وارداتی ۳۵درصد کل گردش مالی کشور را به‌خود اختصاص می‌دهند. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران به شرکت آزمایشگاه کنترل غذا و داروی استان به‌صورت داوطلبانه در طرح PMS در سال 89اشاره کرد و گفت: در این طرح 2 دارو با ۵ برند مورد آزمایش قرارگرفت که با بررسی‌های صورت گرفته بر داروهای گلی بنکلامید و قرص دیفرازیروکس تولید داخل با برندهای خارجی آن نشان داد که داروهای تولید داخل با نمونه خارجی آن مطابقت دارد و تمامی روش‌های تولید آن تأیید شده است.

صالحی‌فر افزود: داروی گلی‌بنکلامید تولید شده در داخل کشور در کنترل قند خون بیماران کاملا کارایی دارد که در حال حاضر با اعتماد و اطمینان داروی OSVERAL تولید داخل را برای بیماران تالاسمی استفاده می‌کنیم. وی با بیان این که در سال گذشته نیز ۲۳ برند دارو مورد بررسی قرار گرفت خاطرنشان کرد: ۱۹نمونه این داروها تولید کشورهای خارجی و ۴ نمونه آن محصول داخلی بوده که تمامی داروهای خارجی از نظر کیفیت با مشابه داخلی آن تفاوت نداشته است. به گفته وی در بحث دارو از استانداردهای جهانی که تمامی کشورها مکلف به رعایت آنها هستند، استفاده می‌کنیم.

منبع: همشهری آنلاین