تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۸

گروه بورس: تازه‌ترین گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که سهام مس برای اولین بار در دو ماه گذشته از فولاد پیش افتاده و عنوان بزرگترین شرکت بورس را در اختیار گرفته است.

شرکت ملی مس بهمن ماه پارسال بلافاصله پس از تعیین قیمت در تالارهای معاملات سهام، با ارزش بازاری معادل 22 هزار و 700 میلیارد ریال به صدر جدول بزرگان بورس تهران رفت، اما در اسفند ماه و همزمان با عرضه سهام فولاد، شرکت مس در رتبه دوم جای گرفت و فولاد با ارزش بازاری معادل 29 هزار میلیارد ریال رتبه نخست را در اختیار گرفت.

اما  آخرین آمار معاملات سهام در هفته گذشته نشان می‌دهد، ارزش سهام مس 700 میلیارد ریال از فولاد مبارکه بیشتر شده و این شرکت بار دیگر عنوان بزرگترین شرکت بورس بدست آورده است.

آمار چه می‌گوید

طبق آمار موجود، در حال حاضر ارزش بازار سهام مس به 29 هزار و 900 میلیارد ریال رسیده در حالی که ارزش سهام فولاد مبارکه در 29 هزار و 200 میلیارد ریال در نوسان است.

به این ترتیب 6/7 درصد از کل ارزش‌های موجود در بورس به سهام مس و 5/7 درصد از آن به سهام فولاد اختصاص دارد.

طبق آخرین اطلاعات موجود صعود سهام مس در حالی روی داد که این شرکت از نظر پیش‌بینی سود عملکرد و میزان سرمایه در رتبه‌های پایین‌تر از فولاد ایستاده است.

دلیل صعود

به باور کارشناسان دلیل صعود سهام مس و سکون سهام فولاد را باید در نحوه عرضه اولیه سهام آن‌ها جستجو کرد.

سازمان خصوصی‌سازی در زمان عرضه سهام مس این شرکت را با قیمت معقولانه‌تری روی تابلوی بورس برد، اما در زمان عرضه فولاد با توجه به فشارهای بیرونی سهام فولاد به اصطلاح فعالان بورس با قیمت پر در تالارهای بورس عرضه شد.

به نظر می‌رسد مسئولان خصوصی‌سازی در ادامه عرضه سهام شرکت‌های دولتی باید به تجربه متفاوت دو شرکت مس و فولاد توجه شایسته‌ای داشته باشند.

ماجرای مس

ماجرای مس به همین جا ختم نمی‌شود، آمار موجود نشان می‌دهد از اول اردیبهشت ماه به این سو سهام این شرکت از نظر میزان رشد قیمت در رتبه دوم بورس جای داشته است.

در حالی که در این مدت کابل البرز با توجه به رشد 26 درصدی قیمت سهامش در رتبه اول ایستاده، ‌ارزش هر سهم شرکت مس با رشد 3/22 درصدی روبرو شده است.

مس در عین حال پرطرفدارترین سهام بورس در طول اردیبهشت ماه نیز بوده است. در این مدت تعداد خریداران سهام مس به مرز 13 هزار نفر رسیده است در این مدت 775 میلیارد ریال از نقدینگی بورس به سوی سهام مس روانه شده است. در اردیبهشت ماه 195 میلیون سهم مس به سبد سهامداران جدید واریز شده است.

کارنامه

این گزارش حاکی است: در طول دوره سپری شده  از اردیبهشت‌ماه امسال سهام 225 شرکت بورس بین فعالان بازار مبادله شده در این مدت 45 هزار نفر برای خرید721 میلیون سهام عرضه شده در تالار‌های بورس دو هزار و 600 میلیارد ریال از نقدینگی‌شان را پرداخته‌اند.