گروه سیاسی: به تأخیر افتادن زمان انجام دور دوم مذاکرات لاریجانی و سولانا درباره برنامه هسته‌ای ایران که بر اساس برنامه ریزی قبلی قرار بود اواخر هفته گذشته برگزار شود،

موضوعی است که معاون امنیت بین الملل شورای عالی امنیت ملی علت آنرا انتظار کشورهای 1+5 برای مشخص شدن نتایج برخی جلساتی می‌داند که از جمله آنها می‌توان  به نشست سه روز پیش نمایندگان 1+5 درحاشیه اجلاس سران 8 کشور صنعتی، گفت‌وگوهای آتی رایس در مسکو، گفت‌وگوی تونی بلر و بوش در واشنگتن و رایزنی‌های دیک چنی در خاورمیانه اشاره کرد. 
بلر در واشنگتن
 قرار است جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا در روزهای 26 و 27 اردیبهشت ماه در کاخ سفید با تونی بلر،‌ نخست وزیر انگلیس درباره‌ مساله‌ هسته‌ای ایران گفت‌و‌گو کند.  کاخ سفید نیز  در اعلامیه‌ای‌ با متهم کردن ایران به تلاش برای تولید تسلیحات هسته‌ای ادعا کرد: رئیس جمهور آمریکا با بی‌صبری در انتظار امکان ادامه‌ رایزنی‌ها با نخست وزیر انگلیس درباره حیطه گسترده‌ای از مسایل، از جمله اهداف مشترک برای تحکیم دموکراسی در عراق و افغانستان، پیشبرد صلح و امنیت در خاور نزدیک، جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، توقف قتل عام در دارفور و نیز پیشبرد تجارت آزاد و صادقانه است.
استقبال از موضع آمریکا و اروپا
این تحولات درحالی صورت می‌گیرد که جواد وعیدی، معاون امنیت بین الملل دبیرشورای عالی امنیت ملی در گفت‌و‌گوبا ایسنا درباره خبر روزنامه فایننشال تایمز مبنی بر اینکه مقامات آمریکایی و اروپایی ایده کنسرسیوم غنی‌سازی در داخل ایران را به محض تعلیق غنی‌سازی از سوی ایران روی میز مذاکره خواهند گذاشت، گفت: از اینکه پیشنهاد ایجاد کنسرسیوم غنی‌سازی در خاک ایران را مطرح می‌کنند، خوشحالیم. این پیشنهادی بوده است که از دو سال پیش توسط جمهوری اسلامی ایران بطور رسمی در سازمان ملل متحد به عنوان یک راه حل در بحث هسته‌ای ایران و برای رفع نگرانی برخی کشورها مطرح شده است. 
وی تصریح کرد: پیشنهاد کنسرسیوم در خاک ایران برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران است. ایجاد این کنسرسیوم حاکی از حسن نیت ما و به مثابه امتیازی است از سوی ایران برای آنها. بنابراین نباید تصور شود که ایجاد کنسرسیوم غنی‌سازی در خاک ایران، امتیازی از جانب دیگران به ایران است.

اعتراض به بیانیه نشست وین
اما در کنفرانس مقدماتی بازنگری ان پی تی که به مدت 2 هفته در وین برگزار شد ایران توانست جمع بندی رئیس جلسه را که مواضعی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان داشت، به یک گزارش کار تقلیل دهد. در پایان این اجلاس دوهفته‌ای  که با اختلافات زیادی همراه بود؛ پیش نویس جمع بندی رئیس جلسه ارائه شد که در آن نگرانی های جدی درباره برنامه هسته ای ابراز می‌شد وبه شدت به ایران تاکید می شد که از تمام خواسته های شورای امنیت و آژانس بین المللی انرژی اتمی که خواستار توقف فعالیتهای غنی سازی هستند تبعیت کند .
همچنین از تهران خواسته شد از پادمانهای ان پی تی علیه احتمال گسترش تسلیحات هسته ای تبعیت کند.
به گفته ایران و برخی کشورهای عضو عدم تعهد، چکیده این بیانیه بیش از آنکه به خلع سلاح کشورهای بزرگ تسلیحاتی که یکی از الزامات ان پی تی است توجه داشته باشد به عدم پایبندی به قوانین ان پی تی معطوف بوده و موضوع ایران را مشخصا مورد اشاره قرار داده است.
علی اصغر سلطانیه، نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفت: ما (کشورهای درحال توسعه جنبش عدم تعهد) این متن را یک چکیده حقیقی نمی‌دانیم؛ زیرا متعادل یا مبتنی بر واقعیت نیست.
وی به خبرنگاران گفت: پیام اصلی این کنفرانس محکوم کردن توانایی‌های هسته‌ای کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای، عدم پایبندی آنها به قوانین و نگرانی جدی درباره‌ توانایی هسته‌ای اسرائیل بود.
در نتیجه این اعتراضات، این چکیده به جای اینکه ضمیمه گزارش پایانی شود گزارش کار نامیده شد و به 77 گزارش دیگری که در این نشست ارایه شده بود پیوست.