به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، مدیرعامل شرکت قطارهای شهری تهران با بیان این مطلب در سمینار تخصصی «سیستمهای حملونقل و مهندسی ترافیک شهری» گفت: طرح پیشنهادی شرکت فرانسوی «سیسترا» برای متروی تهران 411 کیلومتر خطوط عادی و سریعالسیر است.
به گفته هاشمی، طرح جامعی که توسط این شرکت ارائه شده، دارای 6 کریدورحومهای و اصلی، 14 مرکز اصلی و 257 ایستگاه است که به کمک آن برنامه جابهجایی 18 تا 19 میلیون مسافر بهطور روزانه محقق میشود.
«محسن هاشمی» همچنین با اشاره به اینکه در این طرح چهار خط سریعالسیر طراحی شده است، اظهار کرد: «در برخی مسیرها مسافران به شکل مبداء و مقصدی از مترو استفاده میکنند و نیازی به توقف مترو در ایستگاههای متعدد نیست، بنابراین به جای هر یک کیلومتر در ازای هر دوسه کیلومتر ایستگاه طراحی شده است.»
وی با بیان اینکه سرعت قطارها در این مسیرها به 50 تا 60 کیلومتر میرسد، تصریح کرد: «طول این خطوط سریعالسیر 173 کیلومتر است که مسافران را با تعداد ایستگاههای کمتر و سرعت بیشتر از مبداء به مقصد میرساند.»
کرج به پاکدشت، شهر پرند به شمال تهران، پردیس به راهآهن و ورامین به شمال تهران، چهار مسیری هستند که به خطوط سریعالسیر مجهز میشوند.
وی در حاشیه این برنامه درباه تعداد واگنهای مورد نیاز متروی تهران به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت: «تهران در مجموع به 65 قطار چهار واگن و کرج نیز به 160 واگن نیاز دارد تا بتوان از ظرفیت دو میلیون مسافر روزانه استفاده کنیم.»
درحال حاضر متروی تهران با وجود قابلیت جابهجایی دو میلیون مسافر در طول روز، تنها 2/1 میلیون مسافر را به دلیل کمبود واگن جابهجا میکند.
مدیرعامل متروی تهران درباره اعتبار موردنیاز خرید واگن اظهار کرد: «خرید 615 واگن و 38 لوکوموتیو نیاز به اعتباری در حدود 500 میلیون دلار دارد که چنانچه از طریق فاینانس تهیه شود، با توجه به سودهای متعارف فاینانس رقمی نزدیک به 850 میلیون دلار میرسد.»