سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۵ - ۱۲:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ارتقا کیفیت زندگی مادی مردم در ابعاد مختلف خود به صورت عادلانه ، توجه به اقتصاد شهری با محوریت ایجاد اشتغال و کارآفرینی وتربیت و آموزش در عرصه شهر تهران سه محور عمده تمام فعالیت های شهرداری است .

شهردار تهران در مراسم ایستگاه های گلبرگ و نظام آباد گفت: برنامه‌ریزی‌های ما در مجموعه شهر تهران به گونه‌ای تدوین شده که بر اساس قولها و وعده های داده شده ، علیرغم وجود فراز و نشیبهای بسیار بدون خدشه و عقب ماندگی در راه توسعه شهر تهران پیش خواهیم رفت.

به گزارش سما، دکتر محمدباقر قالیباف - شهردار تهران- صبح سه شنبه 18 مهر گفت: این اطمینان را به شهروندان تهرانی می‌دهم که امروز در مجموعه شهرداری تهران کاملا متوجه هستیم که در شهر چه می کنیم و هرگز مانند یک کلاف سردرگم نیستیم .

وی با اشاره به معضل ترافیک به عنوان مهمترین دغدغه شهروندان تهرانی بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته اظهار داشت: موضوع ترافیک یک موضوع چند وجهی است و یک سیستم باز است و بسیار کلان‌تر از این است که فقط شهرداری در مورد آن تصمیم بگیرد و در این زمینه به همکاری سایر نهادها و ارگان‌های ذیربط نیاز است، اما به نظر می‌رسد که متاسفانه این معضل به عنوان دغدغه اصلی مردم به فراموشی سپرده شده است.

دکتر قالیباف با تاکید بر اینکه در حال حاضر پروژه ای در شهر تهران متوقف نمانده است گفت: در حال حاضر اکثر پروژه های عمرانی شهری به صورت دو شیفته و سه شیفته فعالند و فقط در موارد معدودی پروژه ها به صورت یک شیفته پیش می روند.

دکتر قالیباف گفت: حتی در کشورهای پیشرفته دنیا نیز که از نظر وضعیت حمل و نقل و عمومی در شرایط بسیار مطلوب و ایده آلی قرار دارند، بازهم حمل و نقل عمومی مهمترین دغدغه آن دولت‌ها است و این دولت‌ها هنوز هم از طریق پرداخت یارانه ، حمل ونقل عمومی را مورد حمایت جدی قرار می‌دهند اما متاسفانه در کشور ما که به نظر می‌رسد با توجه به نیاز مبرم به توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت حمایت دولت از طریق پرداخت یارانه به بخش حمل و نقل عمومی بسیار مهم است، به این موضوع توجه جدی نمی‌شود.

وی ادامه داد: قرار دادن تبصره 13 در راستای توجه به حمل و نقل عمومی حرکت مهمی بود که در بودجه سال 85 انجام شد ولی صادقانه بگویم که دراجرای این قانون تا این لحظه آنچنان که باید کاری صورت نگرفته است. از میزان 1000 میلیارد دلار اعتبار ریالی و 4 میلیارد دلار اعتبار ارزی ، قریب به بیش از 40 درصد متعلق به حمل و نقل عمومی تهران است. متاسفانه تا این لحظه از این میزان اعتبار حتی یک ریال نیز به حمل و نقل عمومی تهران در سال جاری تعلق نگرفته است.

شهردار تهران افزود: حتی اگر از این پس نیز به فرض اینکه این اعتبار برای توسعه حمل و نقل عمومی در سال جاری تخصیص یابد باز هم نمی‌توانیم جبران فرصت از دست رفته نیمه اول سال را داشته باشیم. هم اکنون علی رغم گذشت هفت ماه از سال جاری حتی یک ریال هم از تبصره 13 دریافت نکرده ایم و این در حالی است که از هم اکنون باید برای بودجه حمل و نقل عمومی در سال 86 برنامه ریزی کنیم و اگر بتوانیم با این شرایط 6 ماهه دوم سال را در جای مناسبش پیش ببریم جای شکر دارد.

شهردار تهران با انتقاد از اینکه در لایحه بودجه دولت استفاده از منابع صندوق ذخیره ارزی برای خرید بنزین در نظر گرفته شده اما آنچنان که باید به مترو و بحث کمبود واگن ها توجه نمی شود تصریح کرد: امروز یک میلیون مسافر از طریق شبکه مترو جابه جا می شوند واین در حالیست که با همین تعداد ایستگاه اگر بتوانیم واگنن بیشتری به خطوط فعلی تزریق کنیم ( خرید این واگنها امروز 600 میلیون دلار بودجه نیاز دارد) با این ظرفیت توان پاسخگویی به دو میلیون مسافر را نیز خواهیم داشت.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه اینها مشکل بنده و سیستم اداری است و مشکل مردم نبوده و مسلما مردم این بهانه‌ها را از من و دیگران نخواهند پذیرفت تصریح کرد: البته برنامه ریزی ها به گونه ای انجام شده که فراز و نشیبهای پیش رو نتواند مانعی در راه توسعه مترو ایجاد کند.

قالیباف با اشاره به سابقه 30 ساله مترو گفت: بارها تاکید کرده ام که اگر مشکل ارزی و ریالی نداشته باشیم قادر خواهیم بود سالانه 20 کیلومتر خط مترو و در مدت 5 سال 100 کیلومتر مترو تحویل بدهیم.

وی با تاکید بر اینکه معتقدم بودجه ،امکانات ، تخصص و تجربه وجود دارد تصریح کرد: فقط مدیریت حلقه گمشده ما در این بخش محسوب می‌شود.

شهردار تهران با اشاره به کارگیری 5770 دستگاه اتوبوس از اول مهر در سطح شهر تهران گفت: انصافا اگر خوب دقت کرده باشیم ترافیک تهران این روزها نسبت به سال قبل روان تر و کلافگی شهروندان کمتر شده است اما این به آن معنی نیست که هرچه زمان سپری شود شرایط بهتر خواهد شد بلکه تمام این اقدامات مسکنهای سازمانیست و باید به دنبال راه حلهای اساسی و موثرتر بود.

شهردار تهران همچنین از تحت پوشش قرار گرفتن تمام مناطق و نواحی شهر تهران تا پایان آذرماه امسال در طرح جمع آوری مکانیزه زباله ها خبر داد و گفت: اصلاح معابر از دیگر برنامه‌هایی است که مدیریت شهری به خصوص در مناطق جنوبی شهر تهران در دستور کار خود قرار داده است.

دکتر قالیباف همچنین با اشاره به انتقاد برخی در خصوص نصب زمان سنج بر روی پروژه‌های شهری گفت: اگر زمان سنج نگذاریم مردم هیچگاه نخواهند فهمید که ما در شهر چه می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نصب زمان سنج یعنی شفاف سازی تصریح کرد: اگر مردم بفهمند که ما در شهر چه می‌کنیم و اطلاع شفاف و دقیقی از عملکرد مجموعه شهرداری در سطح شهر داشته باشند بیشتر به مدیریت شهری اعتماد خواهند کرد.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه نباید هیچ پروژه نیمه کاره ای چه در سطح شهر تهران و چه در سطح کشور چندین سال دچار عقب ماندگی و رکود باشد تاکید کرد: شهر بیابان نیست و مردم به عنوان موجودات زنده و نیازمند دریافت خدمات مطلوب در مجموعه شهر زندگی می‌کنند ، بنابراین متوقف ماندن پروژه‌ها و بستن یک خیابان به مدت ده سال و طولانی کردن روند احداث پروژه های شهری کار درستی نیست.

دکتر قالیباف خطاب به مسئولان مترو با بیان اینکه شما دغدغه بودجه ارزی و ریالی نداشته باشید تصریح کرد: تنها دغدغه مسئولان مترو باید دغدغه کار پرسرعت، با کیفیت و ارزان باشد و از سوی دیگر ما نیز تلاش می‌کنیم تا به کارگیری تمام ابزار و امکانات موجود و تخصیص اعتبار، هیچ وقفه ای در کار مترو که مهمترین نقش را در حمل و نقل عمومی دارد پیش نیاید.

شهردار تهران در ادامه این مراسم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با وجود گذشت 7 ماه از سال جاری هیچ اعتباری از محل تبصره 13 تاکنون به بخش حمل و نقل عمومی پایتخت، تعلق گرفته در حالیکه باید حداقل 200 میلیارد تومان در این بخش به شهرداری داده شود، تصریح کرد: خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از این امر بسیاربالاست و همه پروژه های شهری را با بحران مواجه خواهد کرد.

قالیباف در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص برخی ادعاهای مطرح شده از سوی تعدادی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مبنی بر واگذاری این اعتبار به شهرداری تهران افزود: اگر این اعتبار به شهرداری واگذار شده شماره برگه تخصیص اعتبار را اعلام کنند تا ما بدانیم این پول کی دریافت شده است که ما از آن خبر نداریم.

عکس‌ها:سما

کد خبر 5673

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز