گروه شهری: در آخرین روزهای حضور دولت دهم هم تحریم حمل‌ونقل پایتخت و انسداد سهم 12میلیون تهرانی از بودجه‌های عمرانی ادامه دارد.

توسعه مترو گرچه از محورهای ضروری پیشرفت پایدار شهر محسوب می‌شود، هیچگاه در 8سال اخیر نتوانسته نگاه پاستور نشینان را به‌خود معطوف کند. حتی ازدحام مردم در واگن‌های خطوط قطار شهری نیز دولت را مجاب نکرده تا از رویه قانون شکنانه‌اش دست بردارد. طبق آمارهای جهانی به‌ازای هر مسافر مترو، 65صدم لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت به‌وجود می‌آید که اگر ناوگان مترو روزانه 6میلیون جابه‌جایی انجام دهد، یعنی روزانه 4میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می‌شود. با وجود این عدم‌تأمین اعتبارات عمرانی مترو از سوی دولت، روند توسعه مترو را با مشکل مواجه کرده است.

سیدجعفر تشکری هاشمی معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار تهران در این‌باره با بیان اینکه افزایش کمی و کیفی ناوگان مترو تا حدی که طی سال‌های اخیر شاهدش بودیم، تاکنون بی‌سابقه بوده، عدم‌تأمین نقدینگی را یکی از مهم‌ترین عوامل بازدارنده در تسریع گسترش خطوط مترو دانست و گفت: این در حالی است که شهرداری تهران سالانه نزدیک به 800میلیارد تومان برای گسترش خطوط ناوگان قطار درون شهری و خرید قطارها هزینه می‌کند.

وی با اشاره به روند ساخت خط 7مترو گفت: خط7متروی تهران به طول 27کیلومتر شامل 25ایستگاه، از شهرک امیرالمومنین واقع در منطقه جنوب شرق تهران در امتداد شرقی -غربی به‌صورت «ال» شکل تا شمال غرب شهر در حال ساخت است که البته با توجه به عمق زیاد، این خط دارای پیچیدگی و تنوع زیاد به لحاظ فنی است. وی در این‌باره افزود: 2 دستگاه ماشین مکانیزه حفار تی‌بی‌ام در این خط مشغول حفاری است که دستگاه شماره یک در امتداد خیابان مولوی حفاری تونل را انجام می‌دهد و تی بی‌ام دیگر در نیمه شمالی بزرگراه شهیدچمران فعال است که نشان می‌دهد ساخت مترو در شهر تهران لحظه‌ای با توقف همراه نبوده است. این در حالی است که هزینه هر کدام از این ماشین‌های حفار به‌طور ماهانه 5میلیارد تومان است.

تشکری هاشمی در ادامه با گلایه از عدم‌تخصیص بودجه مصوب، از سوی دولت به متروی تهران طی این سال‌ها، یادآور شد: گرچه مدیریت شهری تمام تلاش خود را به کار گرفته تا خدمات رسانی به مردم به بهترین شکل صورت پذیرد، اما وجود برخی موانع سبب شد که ساخت مترو با سرعتی که مدنظر ماست، همراه نباشد. یکی از موانع موجود عدم‌تأمین نقدینگی در سال‌های گذشته بوده است. در سال‌های اخیر بودجه مجلس برای اعتبارات عمرانی مترو از 200، 300میلیارد تومان تجاوز نکرد اما از این مبلغ هم تنها 50تا 170میلیارد تومان آن محقق می‌شد.

این در حالی است که در طول این سال‌ها شهرداری تهران سالانه نزدیک به 800میلیارد تومان برای مترو هزینه کرده است. وی با اشاره به مزایای احداث مترو تصریح کرد: با توجه به اینکه خطوط مترو زیر زمین فعال است، ظرفیت بالقوه‌ای برای جابه‌جایی مسافران ایجاد می‌کند، به‌طوری که حالا ناوگان مترو روزانه بیش از 3میلیون جابه‌جایی انجام می‌دهد. حال با توجه به این موارد، عدم‌تأمین منابع مالی سبب کندشدن ساخت خطوط مترو می‌شود تا مصایبی ازجمله ترافیک و آلودگی هوا گریبان شهر را بگیرد.
معاون شهردار تهران همچنین گفت:

در حال حاضر توسعه خط 7مترو در نیمه شمالی آن به نزدیکی‌های برج میلاد رسیده است و باید گفت درصورت تأمین منابع مالی ساخت این خط طبق برنامه زمان‌بندی پیش خواهد رفت. البته این موضوعی است که باید هم دولت آینده و هم نمایندگان مجلس فعلی نسبت به آن اهتمام ورزند.

منبع: همشهری آنلاین