گروه اقتصادی: درحالی‌که وزارت نفت از آغاز توزیع بنزین با استاندارد یورو 4در کلانشهرها خبر داده است، خودروسازان که ملزم به تولید خودروها براساس این استاندارد بودند، بار دیگر از این مسئولیت شانه خالی کردند و خواستار ادامه تولید خودرو با کیفیت فعلی هستند.

به گزارش همشهری، عرضه بنزین یورو 4و تولید خودرو با این استاندارد توسط خودروسازان تا به حال در چند نوبت به تأخیر افتاده است و دولت مجبور شده با درخواست خودروسازان برای به تعویق انداختن تولید خودروها با این کیفیت، موافقت کند. بر این اساس خودروسازان بار دیگر خواستار تمدید مهلت برای تولید انبوه این خودروها شده‌اند تا بتوانند مجوز شماره‌گذاری خودروهای خود را از ابتدای تیرماه دریافت کنند. از سوی دیگر وزارت نفت مدعی است توزیع بنزین یورو 4در چند کلانشهر آغاز شده اما جایگاه‌های دارای این نوع بنزین را معرفی نکرده است.

علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت با اشاره به آغاز عرضه و توزیع بنزین و گازوئیل یورو 4 در 90جایگاه استان تهران گفت: توزیع این فراورده نفتی در کلانشهرهایی همچون تهران، کرج، اهواز، اراک آغاز شده است اما به‌دلیل جلوگیری از ازدحام در مقابل این جایگاه‌ها، محل آن اعلام نمی‌شود.

از سوی دیگر احمد نعمت‌‌بخش دبیر انجمن خودروسازان گفت: خودروهای یورو 2فردا هم شماره‌گذاری خواهند شد. مجوز خودروسازان تا آخر خردادماه بود اما جلساتی در سازمان بازرسی کل کشور داشته‌ایم و متقاعدشان کرده‌ایم که ابتدا باید سوخت یورو 4به‌صورت سراسری توزیع و سپس خودروهای تولید شده براساس این سوخت عرضه شود. وی با اشاره به اینکه مسئولان نفت از 20جایگاه عرضه سوخت اعلام شده درخصوص توزیع بنزین یورو 4یکی را معرفی کنند، گفت: هنوز سوخت یورو 4در هیچ کدام از جایگاه‌ها عرضه نشده چه برسد به آنکه سراسری شود.

نعمت‌بخش با تأکید بر اینکه تا سوخت یورو 4توزیع نشود موتور خودروهای پرتیراژ را از یورو 2به یورو 4تغییر نخواهیم داد، افزود: به صاحبان خودروهایی که با استاندارد یورو 4تولید می‌شود ظلم مضاعفی شده است، چرا که تزریق بنزین یورو 2در مخزن خودروها موجب می‌شود در درازمدت آسیب ببینند؛ حال آنکه لااقل این خودروها یک میلیون و 500هزار تومان گران‌تر فروخته شده است.

منبع: همشهری آنلاین