گروه شهری: نتایج نظرسنجی‌های به‌دست آمده درخصوص پروژه‌های جدید شهری نشان از رضایت بالای شهروندان از پروژه‌هایی دارد که به‌تازگی به بهره‌برداری رسیده است.

 از افتتاح تونل نیایش تا تقاطع جاده تلو ـ بابایی، طی 102روز، 57کیلومتر معبر بزرگراهی به شهر تهران افزوده شد که در قالب 6پروژه افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. طبق نظر سنجی انجام شده توسط یک مرکز معتبر، میزان رضایت‌مندی شهروندان از این 6پروژه در دوران بهره‌برداری آنها، 75تا 100درصد بوده که بزرگراه امام علی(ع) بیشترین میزان رضایت شهروندان را با 100درصد رضایت کامل، به‌خود اختصاص داده است.

بزرگراه آزادگان، دریاچه شهدای خلیج‌فارس، مجموعه پل‌های تقاطع چند سطحی شیخ فضل‌الله نوری - محمد‌علی جناح، بزرگراه امام علی(ع) و تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید بابایی با جاده تلو، 6پروژه‌ای هستند که از افتتاح نخستین تا آخرین آنها تنها 102روز فاصله بوده است. پروژه‌های عنوان شده طبق زمانبندی تعیین شده احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.بزرگراه امام علی(ع) ازجمله پروژه‌های مورد بررسی در این نظرسنجی بوده است که 100درصد شهروندان از این پروژه رضایت کامل خود را اعلام کرده‌اند.

بخش دوم این بزرگراه با 26کیلومتر طول مسیر، ‌56پل و رفع 7هزار معارض ملکی، طولانی‌ترین بزرگراه شمالی جنوبی تهران است و با معابر شریانی متعددی تقاطع غیرهمسطح داشته و به نقاط متعددی از شهر دسترسی دارد. این پروژه که در طول زمان 22‌ماه احداث و در 3خرداد 92بهره‌برداری شد، بالاترین میزان رضایت شهروندان را با 100درصد رضایت کامل به‌خود اختصاص داده است. نیاز مبرم شهر به این پروژه، تأثیرگذاری بالای آن در سفرهای درون شهری و احداث آن در مدت زمان کوتاه، ازجمله نکات عنوان شده در مورد این پروژه، از سوی شهروندان بوده است. تکمیل معدود دسترسی‌های باقی مانده در این بزرگراه به‌ویژه تقاطع خیابان پیروزی و راه‌اندازی خطوط اتوبوس‌های BRT ازجمله تقاضاهای شهروندان در مورد بزرگراه امام علی(ع) بوده است.

جذابیت‌های یک تونل

تونل نیایش دیگر پروژه بررسی شده دراین نظرسنجی است که 98درصد شهروندان از این تونل رضایت کامل داشتند. طبق این نظرسنجی، هوای پاک، خشک بودن تونل و زیبایی فضای درونی ازجمله محسناتی بود که اغلب شهروندان به آن اشاره داشتند. البته طول زیاد تونل‌ها و دوراهی‌های موجود در مسیر نیز از جذابیت‌های این معبر دانسته شد. نصب تابلوهای راهنمای ترافیکی بیشتر، قبل از ورودی‌های تونل نیز ازجمله پیشنهادهای شهروندان بوده است.تونل نیایش به طول 10252متر ‍(با احتساب رمپ‌ها) شامل تونل شمالی، تونل جنوبی، دوراهی‌ها، تونل کردستان، تونل دسترسی بزرگراه کردستان به تونل جنوبی نیایش و راه‌های دسترسی اضطراری است که ضمن اتصال بزرگراه‌های صدر و نیایش به یکدیگر، باعث تکمیل قسمت فوقانی رینگ کمربندی داخلی بزرگراه‌های پایتخت شد. این تونل در 28اسفند 91به بهره‌برداری رسید.

براساس این گزارش، دریاچه شهدای خلیج‌فارس، دیگر پروژه مورد بررسی بوده که شهروندان رضایتمندی 89درصدی از آن را اعلام کرده‌اند، 11درصد نیز نظر خاصی در مورد این پروژه نداشته‌اند. عده‌ای از شهروندان که در این نظرسنجی شرکت کردند، معتقد بودند این مکان جدید شهری باعث افزایش ارزش افزوده املاک در منطقه 22شهرداری تهران خواهد شد. تکمیل محوطه 110هکتاری پیرامون دریاچه، قطعاً تأثیر بسزایی در افزایش استقبال مردم از این اتفاق بزرگ زیست‌محیطی خواهد داشت. این دریاچه 15اردیبهشت 92بهره‌برداری شد.

تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید بابایی با جاده تلو دیگرپروژه بررسی شده دراین نظرسنجی بوده است. این پروژه شامل 4پل و 10کیلومتر مسیر دسترسی بوده و طی آن بخشی از جاده تلو نیز بهسازی شد. این پروژه که در 8خرداد 92مورد بهره‌برداری قرار گرفت رضایت 88درصدی شهروندان را به‌خود اختصاص داده است. 12درصد نیز خواستار اعمال برخی اصلاحات هندسی درمعابر مرتبط قبل و بعد از تقاطع بودند. البته کسانی که به‌طور ثابت در این مسیر تردد دارند، متفق القول شرایط جدید را با وضعیت نا ایمن قبلی به هیچ وجه قابل مقایسه نمی‌دانستند.

بزرگراه آزادگان یکی دیگر از این مجموعه پروژه‌ها بوده است که میزان رضایت شهروندان ازاین پروژه 78درصد اعلام شده البته این در حالی است که با بهره‌برداری از پل‌های احمدآباد مستوفی و سعیدآباد که به‌زودی محقق خواهد شد، قطعا میزان رضایتمندی شهروندان از بزرگراه آزادگان افزایش خواهد یافت. طبق این نظرسنجی، 78درصد به‌طور کامل از بزرگراه رضایت داشتند، 12درصد معتقد بودند بزرگراه نیاز به برخی ملاحظات اصلاحی و تکمیلی دارد و 10درصد نیز اظهارنظر نکردند یا صرفاً انتقاد داشتند. بسیاری از مخاطبان، کیفیت بزرگراه آزادگان در مسیر تازه تأسیس شده را بهتر از دیگر بخش‌های آن دانستند.

رفع گره ترافیکی

مجموعه پل‌های تقاطع چندسطحی شیخ فضل‌الله نوری - محمد علی جناح دیگر پروژه مورد بررسی است که میزان رضایتمندی از آن 75درصد بوده است. 18اردیبهشت 92زمان افتتاح این پروژه بوده است. 6پل اصلی و جهتی این پروژه، در بالاترین میزان پذیرای 180هزار تردد روزانه خواهد بود، بهره‌برداری از این پروژه، مشکل عرض ناکافی معبر در تقاطع یادشده و همچنین تا حدودی ترافیک آزاد راه تهران - کرج را سامان بخشیده است. طبق این نظر سنجی 75درصد به‌طور کامل از پل‌های تأسیس شده رضایت داشتند، 21درصد معتقد بودند ظرفیت برخی معابر پیرامونی این تقاطع چندان مناسب نیست و به همین لحاظ نمی‌توان پروژه مذکور را به‌طور مستقل مورد ارزیابی قرار داد و 4درصد هم آن را صرفاً قابل‌قبول توصیف کردند.

منبع: همشهری آنلاین