گروه شهری- محمد باریکانی: فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری از31 استان کشور صبح دیروز در اقدامی که برخی حاضران آن را نمایشی خواندند در همایش هم‌اندیشی مدیران آژانس‌های خدمات مسافرتی و گردشگری در برج میلاد حضور یافتند تا شاهد واگذاری صدور مجوز بند ب گردشگری به انجمن‌های گردشگری استان‌ها باشند.


در این مراسم که محمد شریف ملک‌زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز حضور یافته بود، منوچهر جهانیان معاون گردشگری کشور بر این موضوع تأکید کرد که دفاتر خدمات گردشگری پیش‌قراول صنعت گردشگری کشور هستند و باید تعامل و همکاری مطلوب و شایسته‌ای بین این بخش با بخش دولتی وجود داشته باشد. جهانیان با اشاره به کشورهای پیشرو در صنعت گردشگری گفت: در کشورهای توسعه‌یافته در صنعت گردشگری تورگردان‌ها و راهنمایان تور به‌صورت زنجیره‌ای دست در دست هم داده‌اند و گردشگری‌شان را شکوفا کرده‌اند. وی با اشاره به تصمیم برای واگذاری بخش‌های گردشگری به بخش خصوصی افزود: این اقدام برای متولیان دولتی فراغت ایجاد می‌کند تا براساس پیشنهاد‌های بخش خصوصی به برنامه‌ریزی کلان برای توسعه گردشگری کشور بپردازند.

جهانیان با تمجید از واگذاری تصدی‌های دولتی در بخش گردشگری کشور به بخش خصوصی، به رشد آژانس‌های گردشگری به 4200دفتر خدمات گردشگری و مسافرتی در کشور اشاره کرد و با انتقاد از این دفاتر گفت: متأسفانه در کنار رشد فیزیکی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری انتظاراتی که از این دفاتر می‌رود، محقق نشد. معاون گردشگری کشور همچنین از رشد 28درصدی ورود گردشگر به کشور در مقایسه با نوروز سال قبل گفت: کمتر از 3درصد از آژانس‌های گردشگری در موضوع ورود گردشگر به کشور فعالیت می‌کنند و کمتر از نیم درصد گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند با تور به کشور وارد می‌شوند. وی واگذاری بخش‌های گردشگری به بخش خصوصی را انگیزه‌ای برای فعالیت بیشتر آژانس‌های گردشگری برای ورود گردشگر به کشور خواند و افزود: از امروز و براساس مصوبه دولت که اختیارات گردشگری به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

معرفی ایران وظیفه دولت است

اکبر غمخوار عضو هیأت مدیره انجمن تورگردان‌های استان تهران نیز در این مراسم و پیش از حضور ملک‌زاده در سخنانی با اشاره به ضعف‌های جدی در زیرساخت‌های گردشگری کشور در بخش ویزا و حمل‌ونقل و تبلیغات بین‌المللی گفت: اگر کشوری در گردشگری موفق به جذب گردشگر شده است دسترسی به کشور خود را در عرصه جهانی آسان کرده، ویزا را برداشته یا آن‌را آنچنان تسهیل کرده که اگر گردشگر خارجی تصمیم گرفت به آن کشور سفر کند به‌راحتی قادر به سفر باشد. غمخوار به امارات اشاره کرد که در فرودگاه آن پرواز به 120کشور جهان به‌صورت مستقیم امکان‌پذیر است. او به ترکیه نیز اشاره کرد که به 100فرودگاه آن از سراسر جهان پرواز وجود دارد.

وی همچنین تبلیغات جهانی سفر به ایران در رسانه‌های بین‌المللی را بر عهده دولت خواند و گفت: رسالت بخش خصوصی معرفی جاذبه‌های ایران در جهان نیست و همین‌جاست که بحث ما با دولت شروع می‌شود. غمخوار افزود: ایران در صنعت گردشگری موفق به معرفی خود به‌عنوان کشور مقصد نخواهد شد مگر آنکه تأسیسات گردشگری داشته باشد و مهم‌تر از آن تبلیغات وسیعی برای سفر به ایران در خارج از کشور انجام شود.

ابراهیم بای سلامی نماینده مجلس ششم و رئیس انجمن علمی گردشگری ایران نیز گفت: اگر ایران را با کشور فقیری مثل امارات که خیلی امکانات ایران را ندارد مقایسه کنیم خواهیم دید که تنها تصمیم‌گیری و سیاستگذاری درست توانسته است آن کشور را به‌عنوان کشور مقصد گردشگری معرفی کند.

بای سلامی افزود: دولت به‌عنوان یک بخش مسلط تصمیم می‌گیرد که گردشگر به کشور بیاید یا نه؟ دولت مشخص می‌کند که نگاه به گردشگر خارجی مانند مردم عادی باشد یا آنکه با نگاه امنیتی به مردم جهان مشکوکانه از ورود گردشگر به ایران جلوگیری کرد.بای سلامی همچنین با اشاره به کسری بودجه 64هزار میلیارد تومانی کشور براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، گردشگری را تنها را ه نجات کشور و جبران این کسری بودجه خواند و گفت: حال که این جلسه به بهانه واگذاری بخشی از تصدی دولت به بخش خصوصی است باید گفت خصوصی‌سازی‌ تاکنون موفق نبوده، چون بدون مطالعه شیوه‌های خصوصی‌سازی‌ انجام شده در جهان صورت‌گرفته و بنابراین سازوکارهای خصوصی‌سازی‌ در سازمان میراث فرهنگی نیز هنوز دیده نشده است. رئیس انجمن علمی گردشگری ایران و نماینده سابق مجلس افزود: فاجعه است که 4هزار دفتر داشته باشیم ولی درآمد اقتصادی به‌گونه‌ای نباشد که دخل و خرج آنها دربیاید.

سیستم باید پاک شود

ملک‌زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز که در این همایش حضور داشت پس از این سخنان به انتقادها از واگذاری فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اینگونه پاسخ گفت: متأسفانه همکاری خوبی در حوزه رسانه‌ای نشد. من نه مدح کسی را می‌گویم نه از کسی بدون‌دلیل تعریف می‌کنم. این کار باید از یک جایی انجام می‌شد و این اتفاق می‌افتاد. خیلی‌ها گفتند سازمان میراث فرهنگی دارد حاکمیت را واگذار می‌کند و این خلاف قانون است درحالی‌که اینگونه نیست. اینکه بیاییم با تصدیگری در صدور مجوزها دخالت کنیم و برای دادن یک مجوز، ماه‌ها وقت بخش خصوصی را بگیریم درست نیست. کلیه مجوزها در بخش صدور بند الف و ب در حوزه گردشگری باید به بخش خصوصی واگذار شود. به من گفتند این ریسک را نکنید چون تبعات دارد. چه تبعاتی دارد؟ ما داریم کار تخصصی خودمان را انجام می‌دهیم. بگذارید تبعات داشته باشد. اینها چه سخنانی است؟ به دروغ برخی افراد سخن می‌گویند و سایت‌ها و رسانه‌ها را پر می‌کنند ما را هم زیر فشار قرار می‌دهند. یک کسی آمد در جمهوری اسلامی ایران این اعتماد را به بخش خصوصی کرد و همه‌‌چیز را با مصوبات حقوقی و قانونی واگذار کرد. باید به فردی که می‌خواهد پول خود را در جریان سیال اقتصاد کشور به جریان بیندازد مجوز داد. چه‌کسی گفته که برای موافقت اصولی یک هتل آپارتمان یا تمدید مجوز آژانس باید به سازمان میراث فرهنگی مراجعه کنند؟

ملک‌زاده گفت: سیستم باید یک جایی پاک شود و رسانه‌ها را هم قسم داده‌ام که در حمایت از این اقدام کمک کنند. چه‌کسی گفته یک آژانس بند ب بگیرد و به کسی که خوششان بیاید مجوز بند الف بدهند؟ باید همه مجوز داشته باشند نه اینکه چون مثلا فردی مانند اکبر غمخوار که در جایی فرمانده بوده و معاون بنیاد بوده همه مجوزها را به او بدهند و به فرد دیگری ندهند. البته در جمهوری اسلامی هم باید همیشه بند پ را داشته باشیم. هیچ تفاوتی میان ملک‌زاده و اکبر غمخوار و دیگران نباید وجود داشته باشد. البته برای بند پ هم که منظور اینجا بخش زیارتی است باید برنامه‌ریزی جداگانه‌ای داشت. آنها که خود را متخصص معرفی کرده‌اند می‌گویند ملک‌زاده می‌خواهد میراث فرهنگی کشور و تخت جمشید را واگذار کند. من کی چنین حرفی زدم؟ بدنه کارشناسی بخش خصوصی از بخش دولتی بسیار قوی‌تر است و این را فردی می‌گوید که رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.