گروه شهری: شورای شهر، یک فوریت لایحه تعیین نرخ کرایه مینی بوس‌های تحت نظارت شرکت واحد و اتوبوسرانی تهران و حومه در سال 86 را تصویب کرد.

ششمین جلسه علنی شورای اسلامی‌شهر تهران‌ که به طور علنی و با حضور خبرنگاران برگزار شد، هنگام بررسی این لایحه، با سوال و انتقاد برخی اعضای شورای شهر پیرامون تاخیر در ارائه لایحه و همچنین درصد افزایش نرخ‌های پیشنهادی نسبت به سال قبل، همراه بود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر با اشاره به روال معمول و ضرورت ارائه لوایح مربوط به نرخ کرایه‌ها، قبل از آغاز هر سال، از مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی پرسید: در پیشنهاد ارائه شده، به طور متوسط، نرخ کرایه‌ها چقدر اضافه شده است که احمدی بافنده در پاسخ گفت: به طور متوسط 11 درصد و البته در دو یا سه خط، نیز بین 20 تا 25 درصد افزایش یافته است.

حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر نیز که در غیاب هادی ساعی منشی شورا در جایگاه هیئت رئیسه حضور داشت گفت: از چند سال پیش، شورای شهر 10 میلیارد تومان در قالب بودجه برای نوسازی مینی‌بوسرانی اختصاص داده است، آیا اقدامی در این زمینه صورت گرفته است؟

مدیر عامل شرکت واحد در پاسخ گفت: این 10 میلیارد تومان در قالب شرکت‌های خصوصی  برای اعطای وام به صاحبان مینی‌بوس‌های فرسوده در نظر گرفته شده است.

اصلاح اساسنامه سازمان سردخانه و کشتارگاه

در جلسه شورای شهر، همچنین بخش‌هایی از اساسنامه سازمان سردخانه و کشتارگاه شهرداری تهران اصلاح و بر استاندارد سازی این مراکز تاکید شد.

هنگام بررسی این لایحه، رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با اشاره به بررسی‌ها و اصلاحاتی که شورای دوم بر روی اساسنامه انجام داده بود گفت: جهت‌گیری اصلاحیه کاهش تصدی‌گری سازمان سردخانه و کشتارگاه و همچنین واگذاری کارهای اجرایی به بخش خصوصی است.

معصومه ابتکار مخبر کمیسیون شهرسازی، هنگام بررسی لایحه گفت: یکی از مشکلات جدی کشتارگاهی، مشکلات زیست‌محیطی است و تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

از این رو پیشنهاد می‌شود در اصلاح اساسنامه، بحث استاندارد‌های زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد، که در نهایت اعضای شورا در بررسی‌ها، این موضوع را در اصلاحیه لحاظ کردند.

حمزه شکیب، رئیس کمیسیون شهرسازی نیز گفت: سیاست شورای شهر در قبال سازمان سردخانه و کشتارگاه باید تعریف و نحوه مشارکت شهرداری تهران دقیقا مشخص شود.

از سوی دیگر حسن طاهری‌‏، رئیس سازمان سردخانه و کشتارگاه شهرداری گفت: خوشحالم که پس از 35 سال اساسنامه این سازمان اصلاح می‌شود.

وی با بیان اینکه، براساس وظایف تعریف شده، شهرداری موظف به ایجاد کشتارگاه است گفت: تهران 20 کشتارگاه دارد که از این مجموع، تنها پنج کشتارگاه صنعتی و مابقی سنتی است و در برخی جاها هنوز دام را روی زمین می‌کشند و این در حالی است که حدود 350 نوع بیماری از دام به انسان منتقل می‌شود. ضمن اینکه در شرایط کنونی بخش عظیمی‌از پروتئین تهران از خارج پایتخت تامین می‌شود.

در این بین برخی اعضای شورای شهر، عضویت معاونان و مدیران شهرداری در هیات مدیره سازمان‌ها و زیر مجموعه‌های شهرداری را در مواردی باعث کندی کار و منفی دانستند.

محمد علی نجفی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر،پرسید که آیا معاون خدمات شهری ضرورتی دارد در ترکیب هیات مدیره سازمان سردخانه و کشتارگاه شهرداری حضور داشته باشد؟

با طولانی شدن بحث پیرامون این موضوع، چمران رئیس شورای شهر از رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا خواست در این باره با دعوت از معاون خدمات شهری، جلسه‌ای با حضور وی برگزار و پس از بررسی نتایج آن به شورا ارائه شود.

تثبیت مدیریت شهری و رأی به قالیباف

از سوی دیگر علیرضا دبیر عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: براساس اعتقادم به تثبیت مدیریت شهری به قالیباف رای دادم و هیچ وعده‌‏ای از شهردار تهران نگرفته‌‏ام.

وی اضافه کرد: من نماینده مردم هستم و هنوز هم به رأیی که داده‌‏ام، اعتقاد دارم.

دلیل برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی

رسول خادم در جلسه شورای شهر گفت: براساس اعلام سازمان مدیریت بحران مبنی بر عدم امنیت جانی مردم، نمایشگاه کتاب در مصلای تهران برگزار شد.

وی، تصریح کرد: فضای مصلای تهران برای بهره‌‏برداری مناسب در سایر عرصه‌‏های فرهنگی به روی مردم گشوده است.