گروه اقتصادی: پس از ۳ ساعت مذاکره میان سید کاظم وزیری هامانه و حسین الشهرستانی وزرای نفت ایران و عراق تفاهم نامه همکاری برای تامین بخشی از سوخت مصرفی کشور عراق و همکاری در برداشت از میدان های مشترک نفت و گاز دوکشور به امضا رسید.

 به گزارش همشهری، بر اساس این تفاهم نامه که دیروز با امضای وزرای نفت دوکشور اجرایی شد،همکاری های دو کشور در بخش انرژی و برای تامین نیازهای مشترک گسترش می یابد.
وزیر نفت کشورمان پس از امضای این تفاهم نامه با اشاره به نیاز عراق به فرآورده های نفتی، گاز مایع و نفت سفید،گفت: همکاری های مشترک در خصوص میدان های نفتی مشترک همچنین دریافت نفت خام از عراق برای پالایش در پالایشگاهای کرمانشاه و آبادان رئوس کلی این موافقت نامه را تشکیل می دهد.

وی همچنین تاکید کرد: بر اساس مذاکرات انجام شده قرار است تا مفاد موافقت نامه ظرف یک هفته آینده از سوی کارشناسان دو طرف اجرایی شود.

وی در مورد قاچاق سوخت ایران به عراق نیز گفت: قاچاق سوخت به کشورهای همسایه ایران تابع قیمت های کشور همسایه است که عراق هم یکی از این کشورها به شمار می رود.


وزیری هامانه با تاکید بر این که نمی توان برآورد مشخصی از میزان قاچاق سوخت ایران به کشورهای همسایه از جمله عراق داشت ، تصریح کرد: در این خصوص ستاد مبارزه با قاچاق تشکیل شده است که وزارت نفت نیز در این ستاد حضور دارد.


حسین الشهرستانی وزیر نفت عراق نیز تاکید کرد: برای تبادل و تجارت نفت خام و فرآورده های نفتی به توافقاتی دست یافته ایم و به موجب آن در جهت گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور، نفت خام از شمال عراق برای پالایش در پالایشگاه کرمانشاه آورده می شود و در برابر آن فرآورده های نفتی از ایران دریافت می کنیم. وی در ادامه گفت: براساس این توافق کمیته هایی برای مطالعه میادین مشترک و رسیدن به روش های توسعه یکپارچه میادین نفتی براساس آخرین قوائد بین المللی تشکیل می شود.


وزیر نفت عراق در مورد مخالفت احتمالی آمریکا با روند فعالیت های نفتی عراق در بحث امضای قراردادهای این کشور با ایران تصریح کرد: عراق کشوری دارای دولت رسمی  و قانون اساسی مصوب است و تمام اقدامات خود را براساس منافع ملی خود تنظیم می کند و ارتقای روابط اقتصادی و نفتی با ایران نیز در این چارچوب است و محدودیتی برای اجرای قرارداد با ایران نداریم. همواره نیز تاکید کرده ایم که خواهان توسعه روابط با ایران هستیم.