تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۸۵ - ۰۶:۲۱

همشهری آنلاین: چهارمین جشنواره تئاتر رضوی با همکاری شهرداری تهران، آذر امسال در مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار می‌شود.

مجید سرسنگی دبیر چهارمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی گفت: چهارمین دوره جشنواره تئاتر رضوی با همکاری شهرداری تهران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری و صدا و سیما از پنجم تا دهم آذر 85 در مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار می شود. موضوع و هدف این جشنواره توجه به مقام شامخ و زندگی امام رضا (ع) است و آثار باید از نظر محتوایی با رویکردی به موضوع امام هشتم روی صحنه بروند.

وی از مهرداد رایانی مخصوص به عنوان مسئول بخش متون نمایشی و اردشیر صالح پور به عنوان مسئول بخش تعزیه، آواها و نواهای نیایشی رضوی نام برد و افزود: طبق صحبت هایی که با سازمان فرهنگی هنری شهرداری انجام شده، قرار است آثار منتخب این جشنواره در سالن های مرکز هنرهای نمایشی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری و حوزه هنری تهران اجرای عمومی شوند و برخی در سراسر کشور روی صحنه خواهد رفت. همچنین با همکاری صدا و سیما برخی از این نمایش ها به شکل تله تئاتر ضبط خواهد شد."

سرسنگی همچنین درباره بخش پژوهش این جشنواره گفت: "یکی از مشکلات تئاتر ایران نبود پژوهش است و اگر امروز تئاتر دینی ما نیز با ضعف مواجه است به همین خاطر است. پنج طرح پژوهشی توسط هنرمندان به دبیرخانه جشنواره ارائه شده و یک طرح از این میان در کنار بخش تولید متن نمایشی انتخاب خواهد شد.

دبیر چهارمین جشنواره تئاتر رضوی از نصراله قادری ، چیستا یثربی ، سعید تشکری ، محمد ابراهیمیان ، میلاد اکبرنژاد و نغمه ثمینی به عنوان نویسندگان حرفه ای که در بخش تولید متون نمایشی شرکت خواهند کرد ، نام برد و افزود: در بخش اجرا نیز ما شاهد آثاری از بهروز غریب پور، امیر دژاکام، سیاوش طهمورث، حمید آذرنگ، یعقوب صدیق جمالی و مهدی متوسلی با رویکرد موضوعی به امام رضا (ع) خواهیم بود.

سرسنگی همچنین گفت: بین 18 تا 20 نمایش برای حضور در این جشنواره با الویت کیفیت انتخاب می شود و چون این جشنواره منتسب به امام رضا (ع) است ، در انتخاب آثار خوب کمال دقت را خواهیم کرد.

حسین مسافر آستانه قائم مقام دبیر جشنواره،  نیز به اعلام برنامه های چهارمین جشنواره تئاتر رضوی پرداخت و گفت: همزمان با سالروز تولد حضرت معصومه (س) جشنواره فرهنگی هنری رضوی در قم آغاز می شود و مراسم اختتامیه آن نیز همزمان با سالروز میلاد امام رضا(ع) در مشهد برگزار خواهد شد. هر چند این جشنواره رقابتی نیست اما منتخبان هر بخش از جمله جشنواره تئاتر در این مراسم مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

وی سفرنامه نویسی، شعر، نامه ای به امام رضا (ع)، فیلم و عکس، فیلنامه نویسی، تجسمی و تئاتر را از جمله بخش های مختلف جشنواره فرهنگی رضوی اعلام و تصریح کرد: جشنواره تئاتر رضوی در چهار بخش اجرای نمایش، تولید متون نمایشی، اجرای مجلس تعزیه، آواها و نغمه های نیایشی، پژوهش در راستای تئاتر سیمای امام هشتم (ع) در ادبیات نمایشی ایران برگزار می شود. کرنانوازی نواحی مختلف ایران، چاوشی خوانی، پرده خوانی، مولودی خوانی، پرده خوانی و اجرای مجالس تعزیه از جمله دیگر برنامه های چهارمین جشنواره تئاتر رضوی است.

محمد حیدری نیز به عنوان مسئول اجراهای نمایش در ادامه این نشست گفت: تا کنون 109 متن نمایشی برای اجرا در بخش صحنه ای این جشنواره و 55 متن نمایشی برای شرکت در بخش تولید متون نمایشی از سراسر کشور به دبیرخانه رسیده و آخرین مهلت ارسال متن به دبیرخانه جشنواره تئاتر رضوی 31 مرداد است. نتایج ارزیابی و انتخاب تا 20 شهریور و نتایج بازبینی نمایش ها از 5 تا 15 آبان اعلام خواهد شد.

همچنین وی از سفارش کار به کارگردانان حرفه ای تئاتر کشور برای اجرا در بخش ویژه این جشنواره خبر داد و افزود: "در بخش بازبینی کارشناسانی برای کمک به گروهها جهت مشاوره به شهرستان ها اعزام می کنیم.

مجید جوزانی به عنوان نماینده شهردار در دبیرخانه چهارمین جشنواره تئاتر رضوی نیز گفت: "بیشترین مشکل تئاتر کمبود و ضعف نمایشنامه است. بنابراین ما فکر کردیم با ایجاد بخش تولید متون نمایشی در زمینه موضوع این جشنواره به بهبود نمایشنامه ها کمک کنیم و پایان آبان را آخرین مهلت برای دریافت این آثار اعلام کرده ایم. سفرنامه هم باید در کتابچه هایی که به هنرمندان ارائه می شود پیرامون مقدمات سفر، اتفاقات طول سفر و وقتی به حرم امام رضا (ع) می روند و حس و حالی که با دیدن گنبد حرم به آنها دست می دهد ثبت شود."