به گزارش مهر در حال حاضر موقعیت جغرافیایی فعلی نمایشگاه همدان وضعیت مناسبی ندارد و در اکثر مواقع بهعلت استقبال مردم از نمایشگاهها ترافیکی شدید در خیابان و میدان جنب نمایشگاه حاکم میشود بهنحوی که نبود پارکینگ مناسب و قرارگرفتن نمایشگاه در کنار جاده اصلی این مشکل را دوچندان میکند.
یکی دیگر از مشکلات این نمایشگاه وسعت کم آن است و اینکه نمایشگاهی که عنوان بینالمللی را یدک میکشد از فراهمبودن برخی امکانات ابتدایی در آن محروم است بهطوری که متأسفانه برخی مواقع بعضی غرفهها خارج از محوطه اصلی نمایشگاه دایر میشود، سالنهای اجتماعات و کنفرانس برای اطلاعرسانی نمایندگی شرکتها دیده نمیشود، تقسیمبندی غرفهها بهعلت جای کم چندان مناسب نیست و رفتوآمد در راهروهای درنظر گرفته شده با مشکلات متعدد همراه است.
در ابتدای ورود به نمایشگاه آنچه بیش از همه به چشم میخورد شلوغی فضای بیرونی و ازدحام مشتریان در غرفههای مستقر در فضای باز نمایشگاه بود که زیر تابش آفتاب سوزان در مقابل غرفههای عرضه پروتئینهای گوشتی صف کشیده بودند.
حملونقل کالا در نمایشگاه مشکل است
در سالنهای نمایشگاه بینالمللی که محل اصلی عرضه کالاست ازدحام جمعیت بهگونهای بود که فرصت هرگونه خرید را از شهروندان سلب میکرد و اگر شهروندی موفق به خرید میشد تازه مشکلاتش برای حمل کالا آغاز میشد. یکی از شهروندان که 2کیسه برنج را بر دوش خود حمل میکرد، گفت: واقعا اسم این نمایشگاه را میشود بینالمللی گذاشت؟ من باید کیسههای برنج را تا محل خودرو خود که با اینجا فاصله دارد حمل کنم. وی افزود: چرا مسئولان فکری برای این مسئله نمیکنند و سبدهای سیار و چرخدار برای مردم درنظر نمیگیرند تا آنان کالاهای خریداریشده را در آن گذاشته و به خودرو خود منتقل کنند.
شلوغی نمایشگاه آزاردهنده است
یکی دیگر از شهروندان گفت: مجبورم برای خرید برخی از اقلام مثل مواد پروتئینی نظیر ماهی و گوشت به نمایشگاه بیایم چون قیمت این مکان نسبت به بازار مناسبتر است، اما خرید از این نمایشگاه با سختی روبهروست و شلوغی نمایشگاه آزاردهنده است. ظرفیت خودرو در پارکینگهای نمایشگاه نیز خود حدیث مفصلی دارد به جز پارکینگ روبهروی در اصلی که گنجایش کمی دارد و به محل خرید نزدیک است سایر پارکینگها در بیابانهای خاکی اطراف نمایشگاه قرار دارد. این نمایشگاه فاقد یک پارکینگ طبقاتی است و مردم برای حمل کالای خود و حمل آن تا محل خودرو با مشکل مواجهند و این امر باعث شده تا ساعتها مردم در انتظار پارک خودرو وقت خود را تلف کنند و با خستگی مفرط به نمایشگاهی بروند که جمعیت موج میزند و اگر موفق به خرید هم شوند، وسیلهای برای حمل کالا به محل پارکینگ ندارند.
نمایشگاه بینالمللی همدان همه ساله میزبان بیش از 12نمایشگاه است و با وجود همه موفقیتهای خود در برگزاری این نمایشگاهها هرگز نتوانسته است خدمتی درخور شهروندان ارائه دهد و هرگاه نمایشگاهی برگزارشده مردم با مشکلات عدیدهای ازجمله ازدحام بیش از حد مراجعان و نبود پارکینگ مناسب و دهها مشکل دیگر روبهرو شدهاند. اما نگاهی به اخبار منتشر شده از این رویداد نیز بیانگر آن است که مدیرعامل شرکت نمایشگاههای همدان در آخرین مصاحبه مطبوعاتی خود در سال90، از تلاش برای به سرانجام رساندن آن خبر داده است.
وعده ساخت نمایشگاه جدید از سال 91
مدیرعامل شرکت نمایشگاه بینالمللی همدان گفت: با پیگیریهای صورتگرفته در دور چهارم سفر ریاستجمهوری به استان همدان عملیات اجرایی سایت جدید نمایشگاه بینالمللی همدان سال آینده (سال 91) آغاز میشود.
محمدرضا بیاناتی افزود: این سایت در زمینی به مساحت 20هکتار و در جوار باغ میوه احداث خواهد شد.وی اظهار داشت: فضای نمایشگاهی درنظر گرفته شده برای این نمایشگاه 50هزار مترمربع و امکانات درنظر گرفته شده برای این نمایشگاه شامل هتل اختصاصی، پارکینگ، سایت گمرک و پست، مسجد، اماکن فرهنگی، سالن آمفیتئاتر، رستوران، کافی شاپ و کافینت است. وی عنوان کرد: اجرای مرحله اول این سایت نیازمند اعتباری بالغ بر 90میلیارد ریال، مرحله دوم 103میلیارد ریال و مرحله سوم نیز 108میلیارد ریال است.
احداث نمایشگاه بینالمللی اشتغال دائم و موقت را بهدنبال دارد
وی بیان کرد: احداث نمایشگاه بینالمللی علاوه بر کمک به حوزه جذب گردشگر، اشتغال دائم و موقت را بهدنبال دارد که این امر همکاری بیشتر مسئولان را میطلبد.با احداث این سایت، همدان به یکی از بزرگترین سایتهای نمایشگاهی کشور مجهز میشود و در کنار آن زمینه برای توسعه اقتصادی منطقه مهیا خواهد شد.