همشهری آنلاین: تولید و اصول کار رسانه‌ای برای کودکان و ارتباط موثر با آنان همیشه چالش‌برانگیز بوده و هست.

رسانه‌ها در این چالش سهم بزرگی دارند. آنها می‌توانند هم اثری مثبت و هم اثر منفی در رشد و پرورش کودکان داشته باشند . بنابراین لازم است برای کار خود اصول و راهنمای صحیحی اتخاذ کرده و از آن پیروی کنند.

تولید و اصول کار رسانه‌ای برای کودکان و ارتباط موثر با ایشان همیشه چالش‌برانگیز بوده و هست. در کشور ما برنامه‌های رسانه‌ای اندکی در این زمینه موفق بودند. حتی معروف‌ترین مجریان و برنامه‌سازان هم گاهی اصول کار با کودک و برای کودک را نمی‌دانند.

یونیسف بر اساس شواهد علمی دست به تدوین کتابی حاوی اصول و معیارهای کار رسانه‌ای برای کودکان زده است. در این کتاب نیازهای ارتباطی کودکان در سه رده سنی خردسالی، کودکی و آغاز نوجوانی بیان شده و اصول زیر برای کار رسانه ای برای آنها ارائه گشته است:

- ارتباط با کودک باید متناسب با سن و کودک پسند باشد

- شخصیت‌ها، داستان‌ها، موسیقی، طنز و زبان مناسب کودک را به کار ببرید.

- کودک را به تعامل ترغیب کنید و روشهای مشارکتی به کار ببرید.

- جلوه‌های ویژه (تصویری و صوتی) کمتر استفاده شود. (مگر برای تأکید)

- ارتباط با کودک باید کودک را در کل در نظر بگیرد.

- رویکردی یکپارچه در ارتباط داشته باشید نه تک بعدی.

- الگوهای مثبتی به بزرگسالان برای روابط با کودکان ارائه کنید.

- مکان‌های امنی در قالب پروژه‌های ارتباطات ایجاد کنید.

- ارتباط با کودک باید مثبت و مبتنی بر توانمندی باشد.

- اعتماد به نفس و کفایت ایجاد کنید.

- الگوهای مثبت به کار ببرید. پیام مثبت بدهید.

- کودکان را شهروندانی فعال دریابید که الگوی بسیج و عدالت اجتماعی هستند.

- به کودکان "آسیب" نزنید.

- ارتباط با کودک باید نیازها و توانایی‌های همة کودکان را از جمله آنهایی که بیشتر محروم هستند را در نظر بگیرد.

- شأن هر کودک یا بزرگسال را محترم بشمارد.

- فراگیر باشد و همه تنوع‌ها را باارزش و شادی‌بخش بداند.

- خالی از کلیشه‌ها و پیشداوری باشد.

- جنبه‌های مثبت رسوم و فرهنگ‌های قومی را منعکس و تقویت کند.

خلاصه‌ای از مطالب این کتاب، توسط آقای دکتر امید زمانی به صورت اسلاید تهیه شده‌ است که می‌توانید در این آدرس ببینید:

http://omid.zamani.info/index.php/component/attachments/download/6

www.unicef.org

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها