ایسنا نوشت: اللهوردی دهقانی با انتقاد از عدم ثبات در تصمیمگیری به ویژه در حوزه قیمتگذاری خودرو افزود: اصولا شورای رقابت باید کار قیمتگذاری را انجام دهد زیرا در کشور ما بحث قیمتگذاری روی خودروها تقریبا انحصاری است اما عدم ثبات در تصمیمگیری باعث شده که قیمتگذاری خودرو روند منطقی خود را طی نکند.
وی افزود: درست است که به دلیل مشکلات ارزی که کشور با آن مواجه بوده و گران شدن دستمزد و مواد اولیه بخشهای مختلفی صنعتی خودروسازی از این افزایش قیمت متاثر میشود و این افزایش بر قیمت خودروها هم تاثیر میگذارد اما باید برای افزایش قیمت خودرو قوانین و آییننامه ثابت و مشخصی از سوی مسوولین اجرایی به ویژه وزارت صنعت تعریف شود که همه از آن تبعیت کنند.
نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی، گلهمندی و سرگردانی مشتریها و بلاتکلیفی خودروسازان را نتیجه عدم ثبات در این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت جدید راهکار مشخصی برای نحوه قیمتگذاری خودور تعیین کند.
این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کیفیت خودرو، ارزبری آن و افزایش قیمت ناشی از افزایش دستمزد و گران شدن مواد اولیه باید در قیمت خودرو در نظر گرفته شود و قیمت مشخص و پایداری برای آن تعریف شود که خودروسازان هم به سود برسند.
دهقانی تصریح کرد: از سوی دیگر تعرفه واردات خودرو کم شود تا خودروسازان زنگ خطری احساس کنند و بدانند که باید خود را جهانی کنند و با خودروسازان جهانی رقابت کنند وگرنه در صورتی که بازار داخلی در انحصار خودروساز داخلی نگهداشته شود کیفیت پایین میآید و قیمت بالا میرود.
مذاکره خودروسازان بزرگ با چینیها آغاز شد
همچنین یک کارشناس صنعت خودرو گفت: مذاکره خودروسازان بزرگ داخلی با خودروسازان چینی آغاز شده بهگونهای که هماکنون برخی از مدیران مربوطه در حال رایزنی با خودروسازان چینی برای همکاری مشترک هستند.
شهرام آزادی عضو هیات علمی گروه خودرو دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در پاسخ به اینکه راهکار مقابله با تحریم صنعت خودرو چیست؟ اظهار کرد: راهکار کوتاه مدت در این زمینه همکاری مشترک با خودروسازان کشورهایی چون چین است.
وی با بیان اینکه هماکنون تعدادی از مدیران خودروسازان بزرگ در حال مذاکره با خودروسازان چینی هستند، خاطرنشان کرد: البته شخصا موافق تولید خودروهای چینی در ایران نیستم زیرا زمانی صنعت خودروی چین عقبتر از صنعت خودروی ایران بود به همین دلیل نباید خودروهای چینی در ایران تولید شود.
عضو هیات علمی گروه خودرو دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: خودروسازان بزرگ هماکنون به عنوان یک راهکار کوتاه مدت برای مقابله با تحریم به دنبال همکاری با چینیها هستند که به نظر میرسد حتمی خواهد بود.
وی ادامه داد: با این حال راهکار بلند مدت برای مقابله با تحریم صنعت خودرو، توسعه محصولات داخلی است که البته این موضوع نیاز به انسجام درونی این صنایع و تامین منابع مالی مورد نیاز دارد.
آزادی خاطرنشان کرد: خودروسازان بزرگ در دهه 70 با تاسیس مراکز تحقیق و توسعه قدم در راه خودروساز شدن گذاشتند بهگونهای که در این دهه اقدامات خوبی صورت گرفته و خودروهایی چون تیبا و سمند طراحی شد.
وی با بیان اینکه متاسفانه در دهه 80 فعالیت مراکز تحقیق و توسعه خودروسازان تقریبا متوقف شد، تصریح کرد: به این ترتیب در دهه اخیر روند توسعه محصول در صنعت خودروی داخلی کند شد به همین دلیل مونتاژ و فروش خودروهای خارجی در ایران افزایش یافت.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی و وجود مشکلاتی چون تحریم و کمبود نقدینگی، حرکت به سمت خودروساز شدن بسیار مشکل است با این حال به عنوان یک راهکار مقابله با تحریمها باید مدنظر قرار گیرد.
وی تصریح کرد: البته بهترین راهکار در این زمینه تعامل با کشورهای صاحب تکنولوژی و شکستن تحریم صنعت خودرو است.
رقابت خودروسازان خارجی برای تولید محصول مشترک با ایران
مهر نوشت: قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو گفت: شرکتهای بزرگ خودروسازی دنیا برای تولید محصول مشترک با این شرکت با هم رقابت میکنند.
میرجواد سلیمانی با بیان این مطلب گفت: ایران خودرو با اشراف بر تحولات صنعت و فناوری به عنوان یکی از جنبههای رشد اقتصادی، خرید و انتقال فناوری را با هدف تضمین کیفیت محصولات محقق کرده است.
وی ادامه داد: ایران خودرو برای حضور موثر در عرصه جهانی با شرکای تجاری توسعه یافته همکاری میکند.
قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو داشتن مدیریت علمی و نوین برای حضور در بازارهای جهانی را یک ضرورت خواند و گفت: نمیتوان در صنعت و اقتصاد جهانی فکر کرد ولی منطقهای یا داخلی عمل کرد.
وی، لازمه رقابت پذیر شدن صنعت خودرو را کیفیت بالا، قیمت مناسب، تنوع تولید و خدمات پس از فروش برتر و گسترده عنوان کرد و اظهار داشت: بیش از 60 درصد تولید خودرو خارج از شرکتهای مادر و در مجموعههای وابسته صورت میگیرد و خودروسازان باید نسبت به افزایش این میزان و واگذاری امور پیش مونتاژ به شرکتهای پیمانکار اقدام کنند.
سلیمانی با بیان اینکه این اقدام در تخصصی شدن امور و افزایش کیفیت محصول نهایی موثر خواهد بود، گفت: یکی از عوامل افزایش کیفیت خودرو، ارتقای دانش قطعه سازی است و ایران خودرو در صدد است برای حضور پررنگ تر در بازارهای جهانی و دستیابی به تکنولوژی برتر و تامین نیاز روز مشتری طرحهای توسعهای را به اجرا درآورد.
وی مشارکت با قطعه سازان خارجی را یکی از این طرحها عنوان کرد و افزود: مشارکت و همکاری با قطعه سازان معتبر خارجی منجربه انتقال دانش فنی به قطعه سازان داخلی میشود.
قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو، مهمترین برنامه استراتژی ایران خودرو را تولید مشترک و یا سرمایه گذاری مشترک با خودروسازان بزرگ جهان، ارایه محصولات جدید و طراحی پلتفرم دانست و تاکید کرد: این شرکت به عنوان بزرگترین خودروساز منطقه خاورمیانه، تکنولوژی ساخت خودرو را در اختیار کشورهای اسلامی قرار خواهد داد.