تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۹

همشهری‌ورزشی: صباباتری یک گام تا فینال فاصله دارد. اگر امروز قهرمان باشگاه‌های ایران نوار پیروزی‌هایش مقابل الریان قطر یا آستانه تایگر قزاقستان پاره نشود، یکی دیگر از آرزوهای دیرین بسکتبال ایران رنگ تحقق به خود خواهد گرفت.

هجده سال انتظار برای راهیابی یک تیم باشگاهی به فینال زمان کوتاهی نیست. از سال 1981 که شهرداری اصفهان به نمایندگی از بسکتبال ایران راهی این باز‌ی‌ها شد و پس از آن ذوب‌آهن، پیکان، صنام و صبا هر کدام چندین دوره شرکت در این مسابقات را تجربه کرده‌اند، بسکتبال باشگاهی کشور هرگز رنگ موفقیت به خود ندیده است.

مقام چهارمی شهرداری در جاکارتای اندونزی، صنام در کوالالامپور و صباباتری در مانیل فیلیپین شاید در سال‌های گذشته نتیجه‌ای قابل قبول می‌نمود اما امروز تنها قهرمانی آن هم در تهران می‌تواند همه را راضی و خشنود کند.

دلیل آن هم بسیار روشن است؛ بسکتبال ایران در چند سال اخیر دستاوردهای خوبی در رده‌ نوجوانان، جوانان، امیدها و حتی بزرگسالان داشته و حالا رسیدن به مقامی شایسته در رده باشگاهی را حق خود می‌داند. البته صبا تا امروز این راه را به خوبی طی کرده و در این دو قدم پایانی هم باید کمک کرد تا قهرمان باشگاه‌های ایران با روحیه‌ای عالی و در کمال آرامش به هدف خود دست یابد.

الریان حرفه‌ای، تایگر کم‌تجربه

حریف امروز صباباتری چه اگر الریان قطر و چه آستانه تایگر قزاقستان باشد، چندان فرقی به حال دوستداران مشتاق بسکتبال ندارد. همان‌گونه که شاهین‌طبع می‌گوید: «محکوم به برد هستیم، هیچ تفاوتی برای ما نمی‌کند که با چه حریفی روبرو شویم؛ این حریف می‌خواهد «الریان» باتجربه و خشن باشد یا «آستانه تایگر»، مردم از ما پیروزی، صعود به فینال و قهرمانی می‌خواهند.»

الریان البته تیم میدان دیده‌تری نسبت به تیم جوان و کم‌تجربه آستانه‌تایگر است. وجود بازیکنان آفریقایی‌الاصل در کنار دو بازیکن خوب خارجی باعث شده تا این تیم با اسکلت تیم‌ملی قطر، نایب قهرمان جام ملت‌های آسیا و آسیایی دوحه خطرناک‌تر جلوه کند.

بلواستارز در بازی روز اول با زیرکی موفق به کنترل بازی برابر این تیم شد و از خطر جست.
برادران نیکخواه‌بهرامی و به خصوص بهزاد افرادی در نیمه دوم بازی با الجلا نقش کلیدی داشتند. شاهین‌طبع با به فال نیک گرفتن این موضوع می‌گوید: «ما فرصت چندانی برای هماهنگی نداشتیم.

حالا با گذشت زمان روز‌به‌روز در حال بهتر شدن هستیم. حالا وقتی که «گارس» را می‌بندند، سایر بازیکنان میدانداری می‌کنند. صمد و آیدین و به خصوص بهزاد افرادی برگ برنده ما در نیمه‌دوم بازی با الجلای سوریه بودند.»

سرمربی جوان صبا با رد انتقاد برخی‌ که همه قدرت این تیم را در وجود دو بازیکن خارجی و به خصوص گارس می‌بینند، می‌گوید: «طبیعی است که ما باید از وجود این دو بازیکن (گارس و مونیکی) نهایت استفاده را ببریم. ما آنها را به همین منظور جذب کرده‌ایم و باید از نقطه قوت و کارآمدی آنان در تاکتیک‌های تیمی و کسب نتیجه استفاده کنیم.

این کاری است که همه تیم‌ها انجام می‌دهند. پاس دادن و تقویت «شکیل اونیل» در تیم میامی هم درست همان کاری است که ما از «گارس» می‌خواهیم. دیدار بلواستارز لبنان و الجلای سوریه هم دیگر بازی مرحله نیمه پایانی است و تیم برنده را راهی فینال خواهد ساخت. بلواستارز همانند صبا بدون شکست به این مرحله رسیده و خیلی‌ها بخت این تیم را بیشتر از الجلا برای راهیابی به دیدار نهایی می‌دانند.

نقطه محوری تیم بلواستارز «فادی الخطیب» است؛ همان بازیکنی که این روزها پیوستنش به مهرام یکی از سوژه‌های روز بسکتبال بود. به جز الخطیب، جان کارتر بازیکن اسبق تیم منحل شده صنام ایران و پی‌پن از جمله نفراتی هستند که «تراک مازن» به آنان دل بسته است. الجلا نیز هرچه دارد، در وجود مندلی، جونز و دو بازیکن جدید دیگر این تیم است که پس از شروع بازی‌ها، به این تیم پیوسته‌اند.