این برنامه در راستای چشمانداز طرح جامع حملونقل و ترافیک تهران حرکت کرده و بر ارتقای کیفیت آمد و شد شهروندان با محوریت شهری انسان محور تأکید دارد. با محوریت این برنامه، سند راهبردی میانمدت مأموریت حملونقل و ترافیک از سال 93تا سال 97تدوین شده است.
سید جعفر تشکری هاشمی معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران در اینباره با اشاره به اینکه حملونقل یکپارچه، در دسترس، روان، راحت، ایمن و پاک، ازجمله اشتراکات طرح جامع ترافیک تهران و این برنامه محسوب میشود، تصریح کرد: 20جهتگیری توسعه حملونقل عمومی بهعنوان رئوس برنامه مذکور تعیین شده است.
وی بهبود و ارتقای ایمنی شبکه معابر، تکمیل خطوط ریلی درون شهری و توقف تعریض معابر جدید و تمرکز بر تکمیل تعریض معابر از پیش تعریف شده به جای آن را بخشی از این جهتگیریها برشمرد و گفت: گسترش استفاده از سامانههای انبوهبر با اولویت مترو و بیآرتی و برنامهریزی برای دسترسی آسان شهروندان به ناوگان حملونقل عمومی در شعاع 350متری، از دیگر رئوس این جهتگیریهاست.
تشکری هاشمی ایجاد تناسب بین تغییرات کاربریها و شبکه حملونقل، همکاری با ارگانهای مرتبط جهت جمعآوری و تعویض خودروهای فرسوده و هماهنگی تمامی واحدهای مدیریت شهری در تهیه و تدوین طرحهای مشترک را از دیگر موارد این جهتگیریها اعلام کرد و افزود: یکپارچهسازی سیستمهای حملونقل عمومی و اولویت اجرای سیاستهای مدیریت تقاضای سفر، رئوس بعدی جهتگیریهای مذکور است.
وی کاهش سهم استفاده از موتورسیکلت در سفرهای شهری، اتخاذ سیاستهای محدودیت استفاده از خودروهای شخصی و تک سرنشین و اتخاذ سیاستهای اخذ عوارض در راستای کاهش آلودگی هوا و صدا را بخش دیگری از این جهتگیریها بر شمرد و اظهار کرد: توجه ویژه به مناسبسازی معابر و فضاهای عمومی بهمنظور ایمنسازی و سهولت تردد جانبازان و معلولان و برقراری سازگاری میان تسهیلات حملونقل و محیطزیست، از دیگر رئوس این جهتگیریهاست.
معاون شهردار تهران گسترش حملونقل انسان محور با تأکید بر حرکت پیاده و دوچرخه و توجه ویژه به ساماندهی پایانههای درونشهری و برونشهری و پارکسوارها و فرهنگسازی در حوزه ترافیک و آموزشهای شهروندی در این حوزه را موارد دیگر این جهتگیریها عنوان و تصریح کرد: استفاده بهینه از منابع و تسهیلات موجود و گسترش و افزایش بهکارگیری سامانههای حملونقل هوشمند، رئوس پایانی جهتگیریهای مذکور است.
وی درخصوص احکام هفتگانهای که برای حوزه حملونقل و ترافیک تهیه و تدوین شده نیز گفت: این احکام شامل سازگاری سیستمها و تسهیلات حملونقل با محیطزیست، توسعه حملونقل عمومی، انسان محور کردن نظام حملونقل و ترافیک، مدیریت عرضه و تقاضای سفر، ایجاد هماهنگی میان کاربری زمین و حملونقل، روانسازی جریان ترافیک و بسترسازی برای جلب مشارکت شهروندان، بخش خصوصی و سایر دستگاههای دستاندرکار است.
تشکری هاشمی در پایان درخصوص مصادیقی از تأکیدات توسعهای در این برنامه خاطرنشان کرد: ازجمله این تأکیدات در زمینه توسعه حملونقل عمومی، گسترش مترو و بیآرتی؛ در زمینه مدیریت عرضه و تقاضای سفر، گسترش پایانهها و پارکسوارها، معابر بزرگراهی و پارکینگها و در زمینه انسان محور کردن نظام حملونقل و ترافیک نیز توسعه مسیرهای پیادهروی و دوچرخه سواری را میتوان نام برد.