همشهری‌انلاین: معاون وزیر معدن زیمبابوه خبر ارسال و فروش اورانیوم به ایران را تکذیب کرد.

پیشتر، روزنامه تایمز لندن به نقل از همین مقام  مطلبی منتشر کرده بود مبنی بر این‌که گیفت چینمانیکیر، معاون وزرارت معادن زیمبابوه گفته بود خودش سند توافق زیمبابوه برای فروش اورانیوم به ایران را دیده است.

و حالا معاون وزیر معدن زیمبابوه گفته است: ما ظرفیت و توانایی استفاده‌کردن و کار با اورانیوم را به‌عنوان یک کشور نداریم. همچنین از میزان ذخایراورانیوم  هم خبر نداریم.

معاون وزرات معادن زیمبابوه این مطلب را در گفت‌و‌گویی تلفنی با بلومبرگ مطرح کرده و افزوده است توافق‌نامه‌ای با ایران برای تجارت الماس، طلا و دیگر مواد معدنی بسته شده است.

 اسفند ماه سال ۱۳۸۹ و پس از انتشار گزارش‌هایی درباره قصد زیمبابوه برای فروش اورانیوم به ایران، ایالات متحده آمریکا به این کشور در خصوص همکاری با تهران در زمینه برنامه هسته‌ای هشدار داده بود.

بنا به گزارش زیم‌آی، ابرت پوفو،وزیر معدن نیز گزارش اولیه به نقل از معاونش را رد کرد و گفت: ما به‌عنوان یک کشور ازادیم با هر کشوری تجارت کنیم اما برای فروش اورانیوم با تهران توافق‌نامه‌ای امضا نکرده‌ایم.

پوفو افزود: این داستانی بیش نیست و افکار پوچ و واهی رسانه‌های غربی است. چرا باید معامله‌ای پنهانی انجام دهیم وقتی یک کشور آزاد هستیم.

منبع: همشهری آنلاین