همشهری آنلاین: مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران از بهره‌برداری از مرکز نمایش‌های آیینی(صبا) در محدوده منطقه ۷ تهران با کاربری فرهنگی - تجاری تا پایان تابستان امسال خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین، علی اصغر مونسان در مورد وضعیت احداث مرکز نمایش های آیینی(صبا) با اشاره به زمان شروع اجرای این پروژه در تاریخ 29 فروردین ماه سال 85 اتمام این پروژه را در نیمه اول سال 92 عنوان کرد و گفت: مرکز نمایش‌های آیینی(صبا) از قسمت های سالن‌های نمایش، آمفی تئاتر، سالن های گریم و تمرین، سالن تمرین بازیگران، سالن اجتماعات و جانبی، فضای انتظار، 64 واحد تجاری و 165پارکینگ به مساحت 7،024 متر مربع تشکیل شده است.

مونسان افزود: اجرای نمایش‌های آیینی سنتی می‌تواند از فراموش شدن بسیاری از آیین‌های نمایشی که در حال از بین رفتن هستند، جلوگیری کند. نمایش‌های سنتی آیینی ایرانی مفاهیم بسیار قدرتمندی را در دل خود نهفته دارد که باید زنده نگه داشته شود "تعزیه" و نمایش سنتی شادی آور دو سرچشمه‌ هنر نمایش ایران هستند که باید حفظ شوند و چنانچه توجه ویژه به این هنر ناب نشود به تدریج دچار فراموشی و رکود شده و از بین خواهد رفت. در این راستا با هدف اجرای نمایش های سنتی و آیینی ، مرکز نمایش های آیینی به عنوان مکانی برای این گونه نمایش ها، به بهره برداری می‌رسد.مونسان افزود: مرکز نمایش‌های آیینی از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده است که قسمت شمالی آن شامل فضاهای فرهنگی و قسمت جنوبی شامل فضاهای تجاری ،تاسسیات و پارکینگ مجموعه بوده که هر بخش با توجه به کاربری آن طراحی شده است و ملزومات مورد نیاز هر بخش به طور کامل در آن دیده و پیش بینی شده است.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران اضافه کرد: قسمت شمالی مرکز نمایش‌های آیینی مربوط به بخش فرهنگی است که در5 طبقه ساخته شده که با توجه به کاربری آن در هر طبقه فضاهای مورد نیاز بخش فرهنگی تفکیک شده و قسمت جنوبی مربوط به بخش تجاری است. ورودی و رمپ دسترسی به پارکینگ مجموعه نیز در این قسمت قرار دارد .

وی در ادامه با بیان اینکه اولین عنصر متمایز کننده مرکز نمایش‌های آیینی از تالارهای پیشین ، مجاورتش با آبنمای عظیم و فضای طبیعی و اشغال ‌کردن مساحتی وسیع در زیر سطح زمین است، گفت: علاوه بر آن محیط داخلی تالار نیز تفاوت‌های اساسی با فضای داخلی تالارهای موجود دارد و به طور کامل در زیر زمین قرار دارد و جدارهای شیشه‌ای بخش‌های مختلف آن را از هم جدا می‌کنند تا تماشاگران بتوانند بازیگران را در حین تمرین، گریم و یا ورود به صحنه ببیند.