همشهری آنلاین: وزارت خارجه اسپانیا در بحبوحه‌ی تشدید تنش بر سر جبل‌الطارق اعلام کرده است که دولت این کشور از کنترل مرزها دست نخواهد کشید.

به گزارش پرس تی وی، سخنگوی وزارت خارجه اسپانیا روز دوشنبه (۲۱ مرداد) با اشاره به سیستم اتحادیه اروپا برای مسافرت‌های نامنظم در سراسر کشورهای اروپایی، که انگلیس جزئی از آن نیست، گفت: «حرف ما این است که این اقدامات، یعنی این کنترل‌ها قانونی و مناسب است. بر اساس پیمان شنگن ما وظیفه داریم به آنها عمل کنیم، نمی‌توان آن را انکار کرد.»

ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا روز یکشنبه اعلام کرد که دولت این کشور «تمام اقدامات لازم» را برای دفاع از منافع خود در منطقه‌ی در اختیار انگلیس یعنی جبل‌الطارق انجام خواهد داد. این سخنان پس از آن بیان شد که گزارش‌هایی از اعزام ناوهای جنگی انگلیس به منطقه خبر داد.

وزارت خارجه اسپانیا همچنین افزود که در نظر دارد شکایت خود را به شورای امنیت سازمان ملل و دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه تسلیم کند.

این اظهارات پس از آن بیان شد که مقامات اسپانیا بازرسی‌های امنیتی در مرز اسپانیا- جبل‌الطارق را شدت بخشیدند و شماری از افراد نیز برای عبور از این مرزها تا ۷ ساعت معطل شدند.

لندن گفته است که بازرسی‌ها اضافی نامناسب است و انگیزه‌ای سیاسی دارد.

نیروی دریایی انگلیس قرار است دو ناو هواپیمابر «اچ ام اس ایلیوستریوس» و دو ناوچه برای استقرار چهار ماهه عازم مدیترانه کند.

رسانه‌های اسپانیا از این مانور نظامی به عنوان طرحی برای ارعاب یاد کرده‌اند، این در حالی است که وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که «جبل‌الطارق پایگاهی راهبردی برای وزارت دفاع انگلیس است و ناوهای نیروی دریایی سلطنتی انگلیس نیز به عنوان بخشی از طرح معمول و منظم استقرار نیروها به آنجا اعزام می‌شود.»

سازمان ملل این منطقه راهبردی که مشرف به ورودی اقیانوس اطلس به دریای مدیترانه قرار دارد را در فهرست مناطق منتظر برای استعمارزدایی قرار داده است.

جبل‌الطارق در سال ۱۷۱۳ از سوی انگلیس اشغال شد و از آن زمان مورد مناقشه‌ی لندن و مادرید بوده است.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها