همشهری آنلاین: مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور قرآنی با بیان اینکه جامعه قرآنی دو مطالبه از وزیر ارشاد آینده دارند، گفت: تأمین عمومی فعالیت‌های قرآنی در تمامی زیرساخت‌ها و اجزای وزارت ارشاد و تخصصی‌کردن فعالیت‌های متکثر قرآنی از مهم‌ترین مطالبات جامعه قرآنی از وزیر ارشاد است.

محمد بنیادی، مدیرکل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه جامعه قرآنی دو مطالبه از وزیر ارشاد آینده دارند که این مطالبات ریشه در باورهای دینی ما دارد، عنوان کرد: تأمین عمومی فعالیت‌های قرآنی در تمامی زیرساخت‌ها و اجزای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تخصیص و تخصصی کردن فعالیت‌های متنوع و متکثر قرآنی از جمله مطالبات جامعه قرآنی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

بنیادی در ادامه عنوان کرد: در بخش عمومی، وزیر ارشاد همان گونه که بر او تکلیف شده باید فعالیت‌هایی در حوزه تبلیغ، ترویج و تعمیق قرآن داشته باشد و در تمامی فعالیت‌های فرهنگی از جمله منابع و محتوا، فعالیت‌های سینمایی، تئاتر، فیلم‌نامه، انیمیشن و هر آن چه که مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، باید به فعالیت پرداخته و زیرساخت تمامی فعالیت‌های خود را بر مبنای قرآن و اهل بیت(ع) قرار دهد.

وی ادامه داد: وزیر ارشاد باید با انجام فعالیت‌های فرهنگی مبتنی بر قرآن و اهل بیت(ع) از ورود هر جریانی که بر ضد اسلام و احکام اسلامی است، جلوگیری کرده و از انجام فعالیت‌های ضد اسلامی که موجب تخریب فعالیت‌های اسلامی می‌شود، ممانعت به عمل آورد.

معاونت قرآن و عترت در اولویت برنامه‌های وزارت ارشاد

بنیادی در ادامه بر لزوم فعالیت وزیر ارشاد در بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در بخش تخصصی وزارت ارشاد، معاونت قرآن و عترت قرار گرفته که این معاونت نیز به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده و وزیر ارشاد باید به این نکته توجه داشته باشد که مبنای فعالیت این معاونت فقط در حوزه قرائت و حفظ نبوده و فعالیت‌های قرآنی که از سوی این معاونت انجام می‌شود، باید بسیار گسترده‌تر از بحث حفظ و قرائت قرآن باشد.

وی در این بخش از سخنان خود با اشاره به برپایی نمایشگاه‌ بین‌المللی قرآن که به همت وزارت ارشاد انجام می‌شود، گفت: این نمایشگاه باید در سال‌های آتی رشد بهتری داشته و همچنین لازم است که نمایشگاه‌های قرآن تنها در تهران متمرکز نباشد و تمامی استان‌های کشور در طول سال میزبان نمایشگاه‌های قرآن در سطح بین‌المللی باشند و حتی وزارت ارشاد باید بتواند نمایشگاه‌های قرآن در سایر کشورها نیز برپا کند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور قرآنی با تأکید بر اهمیت حمایت از چهره‌ها و فعالان قرآنی از سوی وزارت ارشاد، گفت: همچنین لازم است که در بخش آوایی و غیرآوایی از چهره‌های قرآنی از جمله، قاریان، حافظان، موذنان، مداحان، گروه‌های تواشیح و مدیحه‌سرایی و ... حمایت‌های جدی صورت گیرد و این چهره‌ها و گروه‌های قرآنی تحت پوشش جدی وزارت ارشاد قرار گیرد و یکی از کارهایی که می‌تواند در این حوزه انجام شود، این است که لایحه‌ای را به منظور حمایت از چهره‌ها و فعالان قرآنی در دولت ارائه کرده و برای تصویب به مجلس ارائه کنند.

وی در ادامه این بخش از سخنان خود یادآور شد: حمایت از هنرمندان فعال در رشته‌های مختلف که فعالیت‌ قرآنی خود را با مضامین و محتوای قرآنی دنبال می‌کنند، از دیگر کارهایی است که باید از سوی وزیر ارشاد انجام شود، همچنین باید حمایت‌های جدی از مفسران، مترجمان، فیلم‌نامه‌نویسان، نویسندگان کتاب‌های قرآنی و دینی و ... نیز انجام شود و برای هر یک از این افراد بسترهای لازم فراهم شود.

جامعه قرآنی تنها محدود به قاریان و حافظان نمی‌شود

بنیادی با یادآوری اینکه جامعه قرآنی تنها محدود به قاریان و حافظان نمی‌شود، عنوان کرد: حقیقت قرائت قرآن در عمل به آیات الهی است و وزیر ارشاد باید در زمینه فضاسازی جامعه به سمت قرآن تلاش کرده و برای رسیدن به این هدف از شهرداری نیز کمک بگیرد.

مدیرکل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: وزیر ارشاد باید کاری کند که جمهوری اسلامی ایران ماکت جهانی در تمامی عرصه‌های فرهنگی و فعالیت‌های قرآنی بوده و به عنوان الگویی برای سایر کشورها معرفی شود.

وی با بیان اینکه وزیر ارشاد باید به دنبال رایزنی‌های بودجه شورای توسعه فرهنگ قرآنی باشد، ادامه داد: بیشترین انتظاری که جامعه قرآنی از وزیر ارشاد دارد این است که بعد از 34 سال که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، معاونت قرآن و عترت در اولویت برنامه‌ها باشد، همچنین ریاست جمهوری نیز باید معاونت قرآن و عترت را در اولویت کاری خود قرار دهد، به نحوی که تمامی وزرا و کابینه به این معاونت و فعالیت‌های قرآنی توجه خاص داشته باشند.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها