تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۳

حسین رویوران: درگیری چند روز گذشته ارتش لبنان با گروه سلفی فتح‌الاسلام در اردوگاه نهرالبارد در اطراف شهر طرابلس در شمال لبنان که تاکنون بیش از پنجاه کشته و صدها زخمی برجای گذاشته‌است.

پرسشهای متعددی درباره گروه فتح‌الاسلام و گرایشهای سیاسی آن مطرح ساخته و ارتباط این حوادث خونین با تحولات سیاسی داخلی لبنان را در معرض سئوال قرار داده است.

گروه فتح‌الاسلام یک گروه ناشناخته سیاسی است که سابقه ظهور آن به 10 ماه پیش برمی‌گردد. رئیس این گروه شاکر العبسی فلسطینی تبعه اردن است و این فرد قبلا در گروه فلسطینی فتح‌الانتفاضه فعال بوده است.

پیش از آن الاعبسی یک چریک فلسطینی بود که در دهه هفتاد میلادی وارد سازمان فتح شد و در همان آغاز به لیبی اعزام شد تا دوره خلبانی را طی کند. در سال 2001 نام او به‌عنوان فردی  که تحت تعقیب دولت اردن است مطرح گردید.

دولت اردن العبسی و الزرقاوی را متهم به ترور دیپلمات آمریکایی کرده و به همین علت العبسی به سوریه فرار کرد. در سال 2002 اردن، العبسی را به تلاش برای قاچاق سلاح به این کشور برای انجام عملیات تروریستی متهم ساخت.

رهبر گروه فتح‌الاسلام تا یک سال پیش فرماندهی یک گروه چهل نفره زیرنظر ابوخالد العمله عضو کمیته مرکزی جنبش فلسطینی فتح‌الانتفاضه به رهبری ابوموسی را برعهده داشت و فعالیت می‌کرد.

این گروه ده ماه پیش از طریق مرزهای جنوب شرق لبنان (بقاع غربی) وارد لبنان شد و پس از درگیری با ارتش لبنان و عبور از آنها خود را به شمال این کشور رساند و در اردوگاه فلسطینی نهر البارد استقرار یافت.

پس از ورود به این اردوگاه العبسی موفق شد همه مراکز فتح‌الانتفاضه را تصرف کند و سلاح این گروه را به نفع گروه جدیدالتأسیس خود مصادره کند. دولت سوریه پس از این تحولات ابوخالد العمله را بازداشت کرد و پس از تحقیق و بازجوئی متوجه شد که العبسی از اطمینان و پوشش العمله استفاده کرده اما العمله در ارتباط با ایجاد گروه فتح‌الاسلام هیچ نقشی نداشته است و به همین علت وی پس از مدتی آزاد شد.

دولت سوریه اعلام کرد که این گروه تروریستی است و در سوریه نیز تحت تعقیب است. در آن زمان دولت لبنان این گروه را یک گروه مزدور سوریه دانست که به قصد آشوب و اخلال در نظم وارد لبنان شده‌اند.

بسیاری از تحلیلگران سیاسی گروه فتح‌الاسلام را یک تشکل مرموز و گمنام می‌شمارند. این گروه که گفته می‌شود چند صد نفر نیرو دارد از ملیت‌های اردنی، سوری، فلسطینی، سعودی و حتی پاکستانی و بنگالی تشکیل شده و ادعا می‌کند به اسلام سلفی پایبند است برای دیگر گروه‌های اسلامی فلسطین مانند حماس و جهاد ناشناخته است و در عرصه مبارزه فلسطینی تاکنون حتی یک تیر به سوی دشمن صهیونیستی شلیک نکرده است.

دولت لبنان چند ماه پیش این گروه را متهم به انفجار یک اتوبوس در منطقه مسیحی‌نشین بیروت عین علق کرد و چند تن از افراد این گروه را به همین اتهام بازداشت کرد. درگیری‌های اخیر نیز به علت حمله گروهی از فتح‌الاسلام به یک بانک بوده است که با تعقیب و تلاش ارتش لبنان برای بازداشت آنها آغاز گردید.

کارشناسان نظامی درگیری‌های نهر  البارد را گامی در جهت تیره کردن رابطه میان دولت لبنان و آوارگان فلسطینی می دانند. از زمان آغاز درگیریهای اردوگاه فلسطینی شهرالبارد تاکنون گلوله باران کور اردوگاه از سوی ارتش لبنان مورد اعتراض فلسطینیان بوده است و مردم اردوگاه بداوی که در نزدیکی اردوگاه نهرالبارد است، در چند روز گذشته چندین بار تلاش داشتند تا خود را به اردوگاه نهرالبارد برسانند که گروه‌های سیاسی فلسطینی مانع از انجام این کار شده‌اند.

انفجار یک شنبه شب پیشین اشرفیه  در شرق بیروت و نیز انفجار دوشنبه شب در غرب بیروت به این گروه نسبت داده شده است و آن را تلاشی در جهت گسترش عرصه رویارویی قلمداد کرده‌اند.

حضور شبه‌نظامیان نیروهای لبنانی فالانژ به رهبری سمیر جعجع در کنار ارتش لبنان آن هم به صورت کاملاً مسلح و مشارکت در عملیات گلوله باران نشان می‌دهد که دولت به دامن‌زدن به این درگیری و تلاش برای حل این بحران از طریق قهری اصرار دارد و به همین علت مخالفان دولت، عوامل دولتی را متهم می‌کنند که با راه‌انداختن این غائله می‌کوشند اهداف سیاسی دیگری را تحت لوای آن تحقق ببخشند.