دکتر محمدرضا وصفی: کمپ نهر البارد یا اردوگاه رود سرد نام یکی از اردوگاهی آوارگان فلسطینی در شمال لبنان است.

 نزدیک به ده روز است که برخوردهای نظامی داغ در آن بین ارتش لبنان و گروهی مسلح ادامه دارد.

 براساس نظر تحلیل گران آنچه روی داده بخشی از سناریوی ناتمام آمریکا – اسرائیلی است که در سیاست  آزمون و خطا از زمان جنگ سی و سه روزه در سال  گذشته با قوت بیشتر در حال تجربه شدن است. آنها می خواهند حزب الله لبنان بدون دریافت هر گونه امتیاز و یا ضمانت  تسلیم شود.

 دهها هزار آواره فلسطینی به وطن خود باز نگشته و شهروند لبنانی شناخته شوند تا در این صورت اسرائیل از کابوس بازگشت آنها در امان باشد  و نیز در سیاستی کلان تر ،  جبهه هایی در  میان  سنیان مسلمان  در مقابله با  آنچه شعاع هلال شیعی در خاور میانه می نامند شکل یابد.

برای دستیابی به این اهداف ، داغی اردوگاه سرد یکی از بهانه ای مناسب است. از این رو است که دبیر کل حزب الله سید حسن نصرالله  در پیامی  همگان را از عواقب خطر ناک داغی آن با سلاح های وارده برحذر میدارد  چرا که  احتمال حمله کامل به اردوگاه  به مصابه به صدا در آمدن ناقوس جنگ داخلی در لبنان است. جنگی که رویارویی شیعه و سنی در نرم افزار و غایت  پنهان آن دیکته شده است.

در نتیجه باید گفت آنچه در اردوگاه رود سرد با سر در آوردن جماعتی به نام  فتح الاسلام روی داد ه  بخشی از پروژه فتنه  است که  سیمور هرش نویسنده  و تحلیل گر مجله نیویورکر در گفت و گو با، برنامه جهان امروز از شبکه سی ان ان اینترنشنال  در باره   آن می گوید " مدتها است که  سیاست آمریکا بر اساس هماهنگی پنهان بین دیک چنی و مشاور امنیت ملی یکی از کشور های عربی، تنها  بر این قرار گرفته  که  منافع سوریه و بویژه ایران و هم پیمانان شیعه آن در جهان مورد هجوم قرار گرفته و از فزونی قدرت  آنها جلو گیری شود.

 شکل گیری فتح الاسلام بر اساس همین پروژه ای است و ازسوی آمریکا و یک کشور مهم عربی در خلیج فارس و پاره ای از عناصر در دولت لبنان برای مقابله با حزب الله لبنان ، شکل یافته  و حمایت شد ه است ، اما امروز امور معکوس شده و اوضاع بر خودشان غلبه کرده است".

کد خبر 23559

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز