همشهری آنلاین: حجت‌الاسلام زمانی بر لزوم شناسایی تحقیقات مستشرقان در زمینه علوم اسلامی به‌ویژه قرآن تاکید کرد و گفت: رشته قرآن و مستشرقان در همین راستا ایجاد شده و استادان متخصص در این رشته تربیت خواهند شد.

حجت‎الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، معاون بین‌الملل حوزه علمیه در گفت‎وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) در رابطه با پیشینه تحقیقات علمی حوزه در عرصه استشراق و قرآن گفت: شاید تا دو دهه قبل در حوزه‎های علمیه ایران درس رسمی به نام استشراق وجود نداشت و در دانشگاه‎ها هم درسی به این نام نبود تا اینکه حدود 15 سال پیش که برای نوشتن رساله دکتری به دنبال موضوعی بودم که دردی را از دردهای دینی و فرهنگی کشور دوا کند، به دنبال موضوعی در این باره گشتم و پس از کند و کاو به اهمیت این بحث پی بردم.

وی افزود: هنوز از پایان‌نامه دکتری خود دفاع نکرده بودم که تدریس درس مستشرقان و قرآن را در حوزه پیشنهاد کردم و این درس ابتدا در بدنه جامعةالمصطفی(ص) کلید خورد و مجتمع عالی امام خمینی(ره) اولین درس را در این حوزه اجرا کرد.

معاون بین‎الملل حوزه، یادآور شد: پس از آن نیز مرکز تخصصی تفسیر حوزه با درک اهمیت این موضوع، دو واحد درسی در این حوزه تعریف و به تصویب رساند؛ بعد از آن در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و دانشگاه معارف و حوزه علمیه خواهران و دانشگاه فردوسی مشهد نیز این درس آغاز شد.

وی گفت: گام بعدی که حوزه در این رابطه برداشت آن بود که احساس شد مستشرقان نه‌تنها حجم عظیمی از پژوهش‎های قرآنی را انجام داده‎ بلکه در احادیث نیز کارهای فراوانی انجام داده‌اند که متاسفانه داوری‎های اشتباهی نیز در بین آنها به چشم می‎خورد؛ لذا این بحث در وجه حدیثی نیز تعریف و تصویب شد.

تدریس رشته مهدویت و استشراق در حوزه

این استاد حوزه بیان کرد: گام بعدی، پرداختن به مباحث اهل‌بیت(ع) و مستشرقان بود که آنان در این زمینه نیز کارهای فراوانی انجام داده‎اند؛ در همین زمینه در گروه تاریخ مدرسه عالی امام خمینی(ره) و در مرکز مهدویت حوزه واحدی با عنوان مهدویت و استشراق تدریس می‎شود که البته پیشنهاد می‎‏شود مدیران رشته‎های علوم دینی و اسلامی در حوزه و دیگر حوزه‎های علمیه و رشته‎های علوم دینی در دانشکده‎ها و دانشگاه‎ها در هر رشته‎ای که هستند حداقل دو واحد درسی برای بررسی دیدگاه‎ها و پژوهش‎های مستشرقان قرار دهند.

وی گفت: مستشرقان درباره عقاید و کلام اسلامی نیز کتبی را تالیف و اسلوب و روش‌های جدیدی را نیز ارایه کرده‎اند که باید بررسی شود؛ همچنین کارهایی نیز راجع به فلسفه اسلامی انجام داده‌اند که باید واحدهایی چون عرفان، فلسفه و استشراق در حوزه و دانشگاه برای بررسی این موضوع تدریس شود.

زمانی یادآور شد: گام سومی که در این موضوع در حوزه برداشته شد، تدوین و نشر مجله «مستشرقان و قرآن» بود که این کار با عنوان «قرآن‌پژوهی خاورشناسان» در مرکز تحقیقات المهدی(عج) توسط حجت‎الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی و همکارانشان انجام شد و تا کنون بیش از 10 شماره از آن منتشر شده همچنین «مجله قرآن و علم» از سوی ایشان و همکارانشان انتشار یافته است.

معاون بین‎الملل حوزه‎های علمیه گفت: تاکنون ده‎‌ها پایان‌نامه درباره استشراق در مراکز حوزوی و دانشگاهی خلق شده که با همین عنوان قرآن و استشراق بوده است؛ هم اکنون تعداد زیادی پایان‎نامه دکتری در این حوزه تصویب شده که مصداقی از تولید علم مورد تاکید رهبر انقلاب است.

وی اظهار کرد: طراحی رشته «قرآن و مستشرقان» در مقطع دکتری که برای اولین بار در دنیای اسلام و نظام‎های آموزشی طراحی شده است مراحل اولیه خود را گذرانده و به تصویب اولیه در جامعة‎المصطفی(ص) نیز رسیده و این رشته با چهار گرایش برای مطالعه طلاب و محققان در نظر گرفته شده است.

متخصصان قرآن و استشراق تربیت می شوند

زمانی یادآور شد: مرحله و گام دیگری که حوزه در این رابطه برداشته است، مرحله تربیت اساتید متخصص در مباحث قرآن و مستشرقان بوده است که در ابتدا دچار فقدان استاد بودیم که به مروز زمان اساتیدی که توانایی کار در این حوزه داشتند شناسایی شدند و افزایش تحقیقات آنان به مرور به توانایی بیشتر آنان و همچنین تربیت محققان توانمند در این عرصه انجامید.

وی گفت: گام بعدی در این حوزه برگزاری همایش «مستشرقان و تشیع» بود که توسط جامعة‎المصطفی(ص) در چهارسال پیش انجام شد و محصول آن مقالات متعددی بود که در چهارجلد منتشر شد.

عضو هیئت علمی جامعه‎المصطفی(ص) اظهار کرد: گام بعدی در این عرصه نیز برگزاری همایش بین‎المللی مستشرقان و قرآن است که با مجوز نهاد ریاست جمهوری و وزارت علوم و با محوریت حوزه و جامعه‎المصطفی(ص) صورت گرفت که به نوبه خود نقش مهمی در ایجاد فضای مطالعاتی جدید در این عرصه داشت.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها