همشهری آنلاین: مدیر طرح و برنامه سازمان دارالقرآن‌الکریم اظهار کرد: وزیر ارشاد نباید انجام فعالیت‌های قرآنی را تنها محدود به معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه کند، بلکه باید تدابیری اندیشیده شود که رویکرد تمامی معاونت‌های این وزارتخانه، رویکرد قرآنی باشد.

داود تک‌فلاح، مدیر طرح و برنامه سازمان دارالقرآن‌الکریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره انتظارات جامعه قرآنی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: هر چند که به عنوان یکی از اعضای جامعه قرآنی که در حوزه تدریس فعالیت داشته و در سازمان دارالقرآن‌الکریم فعالیت می‌کنم، انتظاراتی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آینده دارم، اما این انتظارات تمام انتظارات جامعه قرآنی و عموم مردم از وزیر ارشاد نبوده و به طور قطع انتظارت جامعه قرآنی از وزیر ارشاد بیش از اینها است.

تخلق عملی به قرآن و عترت و فراتر از شعار

تک‌فلاح در ادامه عنوان کرد: نخستین انتظار ما از وزیر ارشاد آینده این است که همان طور که از نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برمی‌آید، مدیریت این وزاتخانه باید متخلق به اخلاق قرآنی و اسلامی باشد و همان طور که پیامبر اکرم(ص) نیز فرموده‌اند که «اسلام دو بال قرآن و اهل بیت(ع) دارد»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید از نظر اعتقادی، وابستگی صددرصد به قرآن و اهل بیت(ع) داشته باشد، نه اینکه فقط در حد شعار متخلق به قرآن و اهل بیت(ع) بوده و شعارگونه عمل کند.

وی با اظهار تأسف از اینکه برخی از مسئولان در زمینه قرآن و اهل بیت(ع) شعارگونه عمل می‌کنند، ادامه داد: متاسفانه صحبت‌های شعاری در بیان برخی از مسئولان بسیار زیاد است، اما برای اینکه یک جامعه قرآنی داشته باشیم و همچنین انتظارات جامعه قرآنی نیز به‌درستی برآورده شود، مسئولان باید دست از صحبت‌های شعارگونه برداشته و متخلق به اخلاق قرآنی باشند و در این صورت است که می‌توانیم انتظار داشته باشیم چنین مسئولانی از فعالیت‌های قرآنی حمایت کرده و گام‌های خوبی در جهت توسعه فرهنگ قرآنی بردارند.

مدیر طرح و برنامه سازمان دارالقرآن‌الکریم با یادآوری اینکه همواره در کشور چنین بحث‌هایی وجود دارد که به مقوله‌های فرهنگ دینی باید فقط در خود موضوعات دینی پرداخته شود، گفت: قرآن کتابی است که برای تمامی موضوعات فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... حرف دارد و به همین دلیل نیز در هر مقوله‌ای که وارد شویم در نهایت به قرآن می‌رسیم و همان گونه که امام خمینی(ره) فرمودند که «قرآن کتاب انسان‌سازی است» اگر بخواهیم جامعه قرآنی بسازیم، باید به سراغ قرآن برویم و البته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید این باور را داشته باشد.

رویکرد قرآنی در تمامی معاونت‌های وزارت ارشاد

وی اضافه کرد: هر چند که معاونت قرآن به‌تازگی در وزارت ارشاد راه‌اندازی شده و راه‌اندازی این معاونت موجب گسترش فعالیت‌های قرآنی می‌شود، اما نباید این طور باشد که فقط به راه‌اندازی معاونت قرآن اکتفا کنیم و بگوییم که حرف‌های قرآنی در معاونت قرآن زده شود و کارهای سینمایی، تئاتر، کتاب و ... از طریق سایر معاونت‌ها انجام شده و قرآن در سینما، تئاتر، کتاب و ... وارد نشود و لازم است که علاوه بر معاونت قرآن، سایر معاونت‌های وزارت ارشاد نیز رویکرد قرآنی داشته باشند.

تجلیل از فعالان قرآنی

تک‌فلاح در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جشن خانه سینما، جشن خانه تئاتر و سایر برنامه‌هایی که در جهت تجلیل از سینماگران، هنرمندان تئاتر و موسیقی، ناشران و نویسندگان و ... برگزار می‌شود و در این برنامه بودجه‌های زیادی نیز صرف می‌شود، اظهار کرد: هر چند که برگزاری این برنامه‌ها به منظور تجلیل از برترین‌ها خوب است، اما مشاهده می‌کنیم که در قبال تجلیل از سینماگران، ناشران، نویسندگان و ... چند درصد از افرادی که تجلیل می‌شوند از فعالان قرآنی هستند و متأسفانه طی سال‌های گذشته همواره شاهد بوده‌ایم که به فعالان قرآنی هیچ بهایی داده نمی‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: نه‌تنها فعالان قرآنی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمتر دیده شده‌اند، بلکه از نظر اعتباری که برای فعالیت‌های قرآنی اختصاص پیدا می‌کند نیز با مشکل روبرو هستیم و حمایت‌های لازم از فعالان قرآنی کشور وجود ندارد.

عملکرد فراجناحی

این استاد قرآنی در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: دید ما به سینما، تئاتر، ادبیات و ... باید در راستای نشر آموزه‌های قرآنی و دینی باشد و انتظاری که از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آینده داریم این است که در انجام فعالیت‌های فرهنگی از کارهای جناحی دوری کند، زیرا فرهنگ اسلامی به این معنا نیست که از یک جناح یا گروه خاص حمایت شود و باید تمامی امکانات و ظرفیت‌ها برای تمامی گروه‌ها و برای نظام جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار گرفته و فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی به دور از بازی‌های سیاسی باشد.

بهره‌گیری از ظرفیت سایر سازمان‌ها و متخصصان قرآنی

وی ادامه داد: انتظار دیگری که از وزیر ارشاد آینده داریم این است که وزارت ارشاد از ظرفیت‌هایی که در سایر دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی کشور وجود دارد، استفاده کرده و این طور نباشد که هر کس یک سیستم جدید برای خود بسازد و همه چیز را از صفر شروع کند.

مدیر طرح و برنامه سازمان دارالقرآن‌الکریم در این بخش از سخنان خود خواستار تشکیل شورایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بهره‌گیری از ظرفیت سایر سازمان‌های قرآنی و متخصصان قرآنی شد و عنوان کرد: وزارت ارشاد نسبت به سایر سازمان‌ها و نهادها از امکانات دولتی خاصی برخوردار بوده و می‌تواند با تمامی وزارت‌خانه‌ها ارتباط نزدیک داشته باشد و از امکانات این وزارتخانه‌ها نیز استفاده کند و حتی می‌تواند سایر وزارتخانه‌ها را نیز مجاب به انجام فعالیت‌های قرآنی کند.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها