گروه اقتصادی - رضا کربلایی: رشد اقتصادی ایران کندتر شده و رکود سنگین در بخش صنعت ایران در بهار ۹۱کاملا مشهود است به‌نحوی که وزارت صنعت، معدن و تجارت ترجیح داده تا درباره شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی ایران در فصل نخست سال گذشته سکوت اختیار کند.

 این تازه‌ترین گزارشی است که بانک مرکزی از وضعیت اقتصادی کشور در روز گذشته منتشر و اعلام کرد: رشد اقتصادی ایران با احتساب نفت به 3و بدون آن به 3.2درصد در پایان سال 90رسیده درحالی‌که رشد اقتصادی در 9‌ماه نخست سال 90با نفت و بدون نفت به‌ترتیب 4و 3.8درصد برآورد و اعلام شده بود.

به گزارش همشهری رشد اقتصادی ایران در سال 89نیز با نفت 5.8و بدون آن 6.1درصد بوده است. بانک مرکزی بازهم در انتشار آمارهای رسمی خبری از وضعیت رشد اقتصادی ایران و ارزش افزوده به‌دست آمده در بخش‌های نفت، کشاورزی، صنعت و معدن، ساختمان و خدمات در بهار سال گذشته نیست.

ابهام‌برانگیز‌ترین آمار در گزارش رسمی بانک مرکزی این است که رشد و میزان تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی در ساختمان و ماشین‌آلات پس از 2سال توقف اعلام شده اما جزئیات بیشتری از این دوشاخص در بخش‌های مختلف اعلام نشده به‌نحوی که رشد تشکیل سرمایه‌ ثابت ناخالص در ساختمان طی سال‌های 89 و 90به‌ترتیب 7.8و 1.8و در ماشین‌آلات هم به‌ترتیب 6.2و 3دهم درصد برآورد شده است.

صنعت در بهار سال حمایت از تولید ملی

افت شدید شاخص‌های صنعتی ازجمله تعداد و میزان سرمایه‌گذاری انجام شده برای تاسیس و یا بهره‌برداری از واحدهای صنعتی در بهار سال 91به وضوح نشان از وخامت اوضاع صنعت در بهار سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی دارد.

بانک مرکزی به استناد آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که تعداد جواز‌های تاسیس واحدهای صنعتی در بهار 91به نسبت 90از 4241فقره به 2830فقره (رشد منفی 33.3درصد) و میزان سرمایه‌گذاری برای تاسیس این واحدها از 274هزار میلیارد ریال به حدود 90هزار میلیارد ریال (افت 67.2 درصد رسیده است. این آمارها تأیید می‌کند که تعداد پروانه بهره‌برداری از 1506به 999واحد در بهار 91نسبت به بهار 90افت کرده که رشد منفی 33.7درصد را نشان می‌دهد و سرمایه‌گذاری صنعتی در کشور برای بهره‌برداری از واحد‌های تولیدی در بهار 91در مقایسه با بهار 90حدود 37درصد کمتر شده است.

منبع: همشهری آنلاین