به گزارش همشهری، هابیل درویش مدیرعامل شرکت قطار شهری تهران و حومه با اعلام این خبر تصریح کرد: خطوط 3، 6 و 7 متروی تهران بهصورت همزمان درحال اجراست و در عین حال مسئولیت اجرای متروی شهرهای اقماری نیز به ما سپرده شده و در ورامین، حرم امام راحل و فرودگاه پرند، پروژه متروی شهرهای اقماری در حال اجراست اما اولویت شرکت مترو تکمیل خط3 است.
مدیرعامل شرکت متروی تهران درباره اجرای پروژه متروهای اقماری تصریح کرد: از حجم کاری که باید در متروی شهری انجام شود، کاسته نخواهد شد زیرا اعتبار پروژه متروی شهرهای اقماری از اعتبارات شهرداری نیست و دولت آن را پرداخت میکند و این توانایی در مترو وجود دارد که بیش از این کار در دستمان داشته باشیم.
توان فنی و نیروی انسانی مترو بسیار بیشتر از این چیزی است که تاکنون وجود داشته و فقط درخصوص اعتبارات مشکل داریم. درویش تأکید کرد: درصورت حلشدن مشکل اعتبارات میتوانیم به راحتی همه این پروژهها را انجام دهیم. وی خاطرنشان کرد: امیدوار بودیم با تأمین منابع بتوانیم فاز نخست متروی پرند تا فرودگاه امام خمینی را به بهرهبرداری برسانیم اما دولت قبلی اعتباری برای این کار درنظر نگرفت.
خرید 119پله برقی برای خط3
درویش با تأکید بر اینکه اعتبار فعلی مترو برای این حجم کار کفاف نمیدهد، اظهار کرد: در سالهای اخیر اعتباری به مترو واگذار نشده اما از طریق فاینانس کار را به خوبی پیش بردهایم بهطوری که کار تونل و ایستگاهها در خط3 حدود 95درصد به اتمام رسیده است و بهزودی بخش جنوبی آن به بهرهبرداری میرسد. وی با اعلام اینکه 9ایستگاه از جنوب به شمال خط3 کامل شده است، اظهار کرد: تلاش میکنیم پس از انجام تست سرد و گرم مترو، بخشی از خط3 به زودی به بهرهبرداری برسد.
مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه با بیان اینکه عملیات ساخت بخش جنوبی خط3 مترو به پایان رسیده، گفت: ساخت 20کیلومتر از بخش جنوبی خط3 بههمراه بخش میانی به پایان رسیده و بهزودی تست این بخش انجام خواهد شد. ضمن اینکه پله برقیهای مورد نیاز برای خط3 خریداری شده و از این بابت مشکلی نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: ساخت خط3 مترو بهعنوان بلندترین خط متروی خاورمیانه در راستای تأمین نیازهای حملونقل و ترافیک پایتخت انجام گرفته و بهزودی بخش جنوبی این خط نیز به بهرهبرداری میرسد. درویش خاطرنشان کرد: بخش جنوبی خط3 بههمراه بخش میانی در حدود 20کیلومتر خواهد بود و از بزرگراه آزادگان تا چهارراه ولیعصر بخش جنوبی و از چهارراه ولیعصر تا ایستگاه شهید بهشتی بخش میانی این خط خواهد بود. وی درباره پله برقیهای خط3 عنوان کرد:
خطوط متروی تهران بهگونهای طراحی و ساخته شده که تمام امکانات و تجهیزات برای آن تعبیه شده است، اما اگر در نصب و راهاندازی امکاناتی نظیر پله برقی وقفهای ایجاد شود به سبب نوسانات ارزی و عدمتخفیف اعتبارات لازم است. با وجود این به همت شهرداری تهران 119پله برقی خریداری شده و پیش از این نیز 54پله برقی توسط شرکت مترو خریداری شده که 24دستگاه آن در حال نصب و 30دستگاه در حال حمل به تهران است.
توسعه ناوگان حملونقل عمومی در قانون و برنامه توسعه نیز آمده و براساس این قانون باید 75درصد جابهجاییها در شهر توسط شبکه حملونقل عمومی انجام شود که همچنان فاصله زیادی با این عدد داریم. البته شرایط در تهران بسیار متفاوت است و شاهدیم که بهرغم حجم بسیار بالای جابهجاییها، در تهران حملونقل عمومی بسیار گسترده و فعال است.
لزوم توجه دولت جدید به توسعه مترو
از سوی دیگر عضو هیأت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر اوراق مشارکت قطارهای شهری در بودجه92 اذعان داشت: بهمنظور تأمین بخشی از هزینههای مترو، مجلس اجازه فروش اوراق مشارکت قطارهای شهری را داد که بعید است امسال امکان اجرای آن باشد. مهرداد لاهوتی تصریح کرد:
در راستای حمایت از توسعه شبکه قطارهای شهری در کلانشهرهای کشور بهخصوص تهران، مجلس مجوز فروش اوراق مشارکت به مترو را داده که هنوز امکان اجرایی شدن آن بهوجود نیامده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: همه شهرهای بزرگ برای توسعه مترو اقدام به فروش بخشی از اوراق مشارکت قطارهای شهری کردهاند که تاکنون شاهد فروش قابل توجهی در این زمینه نبودهایم که شاید بهخاطر تغییر دولت و جابهجاییهایی است که صورت گرفته است.
عضو کمیسیون عمران گفت: در قانون بودجه سالهای گذشته نیز این مصوبهوجود داشت که بهخاطر برخی ناهماهنگیها اجرا نشد، اما شهرداریها امیدوار بودند که براساس قانون بودجه امسال بتوانند بخشی از اعتبارات مورد نیاز را تأمین کنند. لاهوتی تأکید کرد: توسعه شبکه مترو نیاز به اعتبارات زیادی دارد که شهرداریها قادر به تأمین آن نیستند. از اینرو مجلس باید مصوباتی را در حمایت از مترو در کلانشهرهای کشور تصویب و دولت امکان اجرای آن را فراهم کند.