گروه شهرستان‌ها- محمد خادمی: یکی از طرح‌هایی که نیمه‌کاره از دولت‌های نهم و دهم برای دولت یازدهم به یادگار مانده، ساخت مونوریل در شهر کرمانشاه است؛ طرحی که ابتدا قرار بود به شکل مترو راه‌اندازی شود و در مصوبه دوره اول سفر استانی دولت نهم و شورای‌عالی ترافیک نیز مورد تصویب قرارگرفت اما نهایتا ۴سال پیش، متروی چند کیلومتری کرمانشاه به مونوریل تغییر کاربری پیدا کرد تا در برخی از مسیر‌ها به‌صورت زیرزمینی و در برخی دیگر به شکل هوایی برای حمل مسافران استفاده شود.


مونوریل کرمانشاه در ابتدای ساخت اما و اگر‌های بسیاری بر سر راه داشت، عده‌ای این طرح را تهدیدی برای بافت تاریخی شهر کرمانشاه ازجمله بنای طاق‌بستان می‌دانستند و عده‌ای دیگر نداشتن توجیه اقتصادی را برای آن عنوان می‌کردند. اما این روزها بعد از 2سال کار اجرایی نه‌تنها سرعتی برای تکمیل آن صورت نمی‌گیرد بلکه ستون‌های آهنی و بتونی این طرح در معابر کرمانشاه مشکلاتی را برای رفت‌وآمد شهروندان به‌وجود آورده است.

مشکلات حمل ونقل

یکی از کسبه بلوار طاق بستان در این‌باره می‌گوید: گردو‌خاکی که از محوطه خاکی کارگاه مونوریل در طول روز بلند می‌شود، باعث مشکلاتی برای کسبه این بلوار شده است، به‌طوری که کسبه مجبورند، هر روز 30دقیقه وقت خود را برای تمیز کردن مقابل مغازه‌شان بگذارنند.

وی که خود را رضا ملکی معرفی می‌کند، می‌افزاید: تنها مشکل گردو‌خاکی نیست که گریبانگیر کسبه شده است بلکه رفت‌وآمد عابران پیاده نیز با مشکل مواجعه شده است. ملکی در توضیح مشکل رفت‌وآمد عابران اضافه می‌کند: در جنوب بلوار طاق بستان پارکی قرار دارد که شهروندان برای مراجعه به این مکان باید مسافتی را طی کنند تا از محیطی که بین کارگاه مونوریل برای عابران درنظر گرفته شده عبور کنند.

یکی دیگر از شهروندان شهر کرمانشاه که در حال عبور از سه‌راه 22بهمن است، به خبرنگار ما می‌گوید: وجود ستون‌های بتنی مونوریل در این محله باعث کندی روند رفت‌وآمد خودرو‌ها شده است. سعید رحمتی بیشتر به این موضوع به شکل تخصصی نگاه می‌کند. وی می‌افزاید: طرح مونوریل در شهر‌هایی باید اجرا شود که ابتدا وسایل حمل ونقل دیگر ازجمله اتوبوس، تاکسی و... به شکل مناسبی وجود داشته باشد، بعد اقدام به راه‌اندازی مونوریل و مترو شود؛ اما متأسفانه در شهر کرمانشاه که با کمبود اتوبوس واحد و تاکسی مواجه هستیم، بودجه حمل ونقل را برای طرحی می‌گذارند که معلوم نیست چه زمانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ناوگان ریلی، اولویت حمل ونقل کرمانشاه

در این میان افشین لر زنگنه، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کرمانشاه، نظر دیگری دارد. او می‌گوید: هر نوع وسیله‌ای که مسافران درون‌شهری را به شکل مناسب جابه جا کنند، مورد استقبال مسئولان قرار خواهد گرفت.وی معتقد است: این روز‌ها ناوگان ریلی مهم‌ترین نوع حمل ونقل درون شهری به‌حساب می‌آید.

معاون حمل ونقل وترافیک شهرداری کرمانشاه به همه اعتراضات و سؤالات شهروندان در یک جمله پاسخ می‌دهد. وی می‌گوید: با توجه به اینکه شهر کرمانشاه یک کلانشهر است، بنابراین جمعیت قابل‌توجهی را با راه‌اندازی مونوریل در این شهر می‌توان جابه جا کرد و هزینه حمل‌ونقل نیز از دیگر وسایل حمل‌ونقل شهری کمتر خواهد بود.زنگنه نخستین اولویت حمل‌ونقل عمومی کرمانشاه را ناوگان ریلی، سپس اتوبوس و در آخر تاکسی عنوان می‌کند.

کمبود بودجه

برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه رفتیم تا علت روند کند ساخت‌وساز مونوریل را از وی جویا شویم.سعید سلیم ساسانی در این‌باره می‌گوید: یکی از دلایل روند کند اجرای این طرح بودجه مورد نیاز است، به‌طوری که 63میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این طرح از سوی مجلس به تصویب رسیده است اما تاکنون 6میلیارد تومان، یعنی نزدیک به 11درصد اعتبار مورد نیاز تأمین شده است. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره اینکه چند درصد این طرح عمرانی به اجرا درآمده است، پاسخ می‌دهد: فاز یک و 2 این طرح 11درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که یکی از دلایل آن محدودیت تهیه تجهیزات از خارج از کشور است، البته مهم‌ترین مشکل مونوریل کرمانشاه اعتبار است، با وجود این کار عمرانی را تعطیل نکرده‌ایم. به گفته ساسانی پیش بینی‌های اولیه برای ساخت این طرح چندکیلومتری 4سال بوده است که به‌دلیل قرار نگرفتن بودجه مناسب احتمال طولانی‌شدن اتمام این طرح وجود دارد.

آنطور که مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه می‌گوید: اجرای طرح مونوریل بهمن‌ماه سال 90آغاز شده که 50درصد اعتبار این طرح از سوی شهرداری و نیم دیگر بودجه مورد نیاز توسط دولت تأمین خواهد شد که جا دارد مسئولان توجه ویژه‌ای به اعتبار مالی این طرح داشته باشند تا روند ساخت‌وساز آن سرعت گیرد.