تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۲

نجوم> آیدا ابوترابی: هر سال سیاره‌هایی در کیهان کشف می‌شوند که نه تنها زندگی روی آن‌ها وجود ندارد،‌ بلکه شرایطشان آن قدر وحشتناک است که هیچ جنبنده‌‌ای در آن‌جا دوام نمی‌آورد!‌

بعضی از آن‌ها آن‌قدر داغ‌اند که در تصور ما نمی‌گنجد! مثل «کپلر 13‌بی» (در تصویر روبه‌رو) که از شدت داغی بیش‌تر به آتش شبیه است تا یک سیاره! دمایی حدود سه هزار درجه‌ی سانتی‌گراد،‌ باورکردنی نیست،‌ نه؟!

 

اگر یک شب روی این سیاره بخوابیم، صبح که بیدار می‌شویم یک سال بزرگ‌تر شده‌ایم! البته اگر تحمل دمای خیلی خیلی داغ آن را داشته باشیم! سیاره‌ی «کپلر 10بی»، هر 20 ساعت یک بار به دور ستاره‌اش می‌چرخد. دمای این سیاره حدود 1500 درجه‌ی سانتی‌گراد گزارش شده است!

 

همین دور و بر در منظومه‌ی شمسی خودمان، سیاره‌ی زهره جای وحشتناکی برای زندگی است. بیش‌از هر سیاره‌ی دیگری در منظومه‌ی ما، آتشفشان دارد و 98 درصد جو آن از دی‌اکسیدکربن پوشیده شده است. دمای زهره حدود 400 درجه‌ی سانتی‌گراد است، دمایی که برای ذوب یک قطعه سرب کافی است! واقعاً شرایط بدی برای زندگی است.

 

اندازه‌اش یک‌ونیم برابر زمین است و 489 سال نوری از ما فاصله دارد. سطح این سیاره با نام «کوروت7بی»، از گدازه‌های آتشفشانی پوشیده شده است. دمای این سیاره حدود 2500 درجه‌ی سانتی‌گراد است.

 

سیاره‌‌ی «واسپ- 12بی» 1100 سال نوری از ما فاصله دارد. این سیاره که در سال 2008 میلادی کشف شده، آن قدر به ستاره‌‌اش نزدیک است که هربار چرخیدنش به دور آن یا یک سال خورشیدی‌اش، یک روز و نیم طول می‌کشد. دمای سطحی این سیاره به 1537 درجه‌ی سانتیگراد می‌رسد و به‌خاطر کشش‌های بسیار شدید ستاره‌اش، شبیه توپ راگبی به نظر می‌رسد. دانشمندان می‌گویند این سیاره آن قدر داغ است که احتمالاً ساختاری شبیه گرافیت یا الماس دارد.

 

به نظر شبیه زمین است. اما این سیاره‌ی زیبا حدود 680 درجه‌ی سانتی‌گراد دما دارد. این دمای زیاد سطح سیاره را به ذرات شیشه‌ای شکل تبدیل می‌کند. سیاره‌ی «اچ‌دی 189773بی» 63 سال نوری از زمین فاصله دارد.

 

میان این همه سیاره‌ی داغ، بد نیست سری هم به یک سیاره‌ی سرد بزنیم! سیاره‌ای که غروب‌هایی دیدنی دارد، چون دو تا ستاره در کنارش غروب می‌کنند! سیاره‌ی «کپلر بی‌16»، 200 سال نوری از منظومه‌ی‌ ما فاصله دارد. دمای این سیاره بین منهای 80 تا منهای 100 درجه سانتی‌گراد است. این سیاره با این‌که دو ستاره دارد،‌ از یخ و سنگ تشکیل شده است.

منبع: همشهری آنلاین