همشهری آنلاین: ۶۲ میلیون آلمانی روز یکشنبه برای شرکت در انتخابات پارلمانی به پای صندوق‌های رای رفتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، انتخابات پارلمانی آلمان در حالی آغاز شده است که شانس پیروزی حزب دموکرات مسیحی و به تبع آن صدراعظمی آنگلا مرکل برای سومین دوره متوالی همچنان بالاست.

مردم آلمان در این انتخابات هم می‌توانند مستقیما به نمایندگان و هم به احزاب آنها رای دهند.

اما حمایت مردم آلمان از حزب دموکرات مسیحی آن قدر گسترده نیست که این حزب به تنهایی اکثریت ٦٢٠ کرسی پارلمانی آن کشور را به تنهایی کسب کند.

یک نظرسنجی اخیر برای حزب دموکرات مسیحی ٣٨.٦ درصد آراء را پیشبینی کرده که به مراتب بیشتر از پیش بینی ٢٥.٨ درصد آراء حزب سوسیال دموکرات، رقیب اصلی دولت، است ولی برای تشکیل دولت بدون ائتلاف با حزبی یا احزابی دیگر کافی نیست.

نظرسنجی‌ها همچنین حکایت از آن دارند که حزب دموکراتهای آزاد، شریک کوچکتر حزب دموکرات مسیحی در دولت فعلی، ممکن است حداقل پنج درصد کل آراء را به دست نیاورد و بدین ترتیب از داشتن کرسی پارلمانی محروم شود.

در این صورت، خانم مرکل شاید ناچار شود که با حزب سوسیال دموکرات به رهبری پر اشتاین‌بروک، یعنی رقیب اصلی خود، وارد ائتلاف شود و یا این که با مجموعه‌ای از احزاب کوچک چپ میانه و سبز ائتلاف کند.

ممکن است تشکیل دولت جدید برای چند هفته عقب بیافتد تا مذاکرات مربوط به چگونگی ائتلاف با احزاب دیگر به نتیجه برسد.

آنگلا مرکل تاکنون دو دوره چهار ساله (هشت سال) صدراعظم آلمان بوده است. دولت او در طول این هشت سال اقتصاد آلمان را از خطر بحران مالی غرب و خطر سقوط یورو در امان نگهداشته است.

پس از جنگ جهانی دوم، تنها دو صدراعظم در آلمان برای دوره سوم انتخاب شده‌اند.

نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که آلمانی‌ها تمایل دارند تا بار دیگر رهبر 59 ساله خود را بر کرسی قدرت بنشانند.

حزب دموکرات مسیحی آلمان از سال 1990 همچنان با محبوبیت بسیاری روبروست چرا که توانسته است اقتصاد را شکوفا و نرخ بیکاری را به زیر هفت درصد برساند.

مرکل در تمامی کمپین‌های انتخاباتی تاکید کرده است که اتحاد دموکرات مسیحی (CDU) مایل است که با شرکای کوچکتر خود از جمله حزب دموکراتیک آزاد (FDP) همچنان قدرت را در دست داشته باشد.

حوزه‌های رای‌گیری در ساعت شش صبح به وقت گرینویچ فعالیت خود را آغاز کردند و روند رای‌گیری تا ساعت 16 به وقت گرینویچ ادامه دارد. نتایج نیز اندکی پس از آن اعلام می‌شود.

این نخستین انتخابات آلمان از زمان آغاز بحران مالی در اروپا محسوب می‌شود. این انتخابات توسط شرکای اروپایی برلین از نزدیک نظارت می‌شود و آنها امیدوارند اگر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با سوسیال دموکرات‌ها، یک ائتلاف بزرگ تشکیل دهد، رویکرد خود را نسبت به کشورهای اروپایی از جمله یونان نرم‌تر کند.

اما تغییرات مهم سیاسی بعید به نظر می‌رسد چرا که سوسیال دموکرات‌های چپ میانه که مبارزاتشان پس از اشتاین‌بروک، رهبر این حزب متوقف شد با وجود آنکه مرکل را رهبری ضعیف می‌دانند اما با رویکرد وی موافقند.

منبع: همشهری آنلاین