ارومیه- روحینا مجیدی: در سال۱۳۴۷ اعلام شد که قرار است فاصله بین شهرهای ارومیه و تبریز به نصف کاهش یابد و این مهم از طریق ساخت پل روی دریاچه ارومیه محقق خواهد شد.

 هر هفته مردم برای دیدن متر به متر پیشرفت کار به کنار دریاچه می‌رفتند و خود را به‌ نوعی با سازندگان همراه می‌کردند تا هم قوت قلبی برای مجریان باشند و هم چشم‌انتظاری خود را برای اتمام هرچه سریع‌تر این طرح نشان دهند. هرچند در سال 87 مرحله نخست پل میانگذر ارومیه با عنوان میانگذر شهید کلانتری این شهر با کش و قوس‌های زیاد، تأخیرات چندین ساله و مشکلات عمرانی و فنی به بهره‌برداری رسید، قصه تأخیر و تعلل کار این بار در قسمت دوم طرح یعنی مسیر بعدی آن و قسمت مرکزی پل که برای ساخت راه‌آهن پیش‌بینی شده بود، در حال تکرار است. این پل در 2مسیر رفت و برگشت به عرض هرکدام 9/5 متر و یک مسیر خط آهن در وسط این دو مسیر به عرض 5 متر را شامل می‌شود و تأخیر اتفاق افتاده این بار در مسیر دوم میانگذر بوده و همین تعلل باعث شده تا از جاده نخست آن به‌عنوان راه دو طرفه استفاده شود. مدیرکل راه و شهرسازی استان درخصوص اهمیت این پل می‌گوید: بهره‌برداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه مسافت ارومیه- تبریز را از 265 کیلومتر به 130 کیلومتر کاهش داده و موجب صرفه جویی در زمان تردد این محور به‌مدت حدود یک و نیم ساعت شده است و این هدف نخستین بود.

خلیل محبت خواه ادامه می‌دهد: ساخت مسیر دوم هم برای ما آرمان بزرگی است و به‌عنوان مطالبه جدی ما از دولت به شمار می‌رود اما هم‌اکنون طرح‌های بسیاری از جمله همین طرح نه به خاطر بی‌برنامگی یا نداشتن توان فنی و اجرایی که فقط به‌دلیل مشکلات اعتباری در حالت رکود یا نیمه‌تعطیل قرار دارند. وی با رد هر نوع خبری مبنی بر تعطیلی کامل طرح ساخت پل میانگذر شهید کلانتری ارومیه اظهار می‌کند: هم‌اکنون سرمایه‌گذاران و پیمانکاران در حال اجرای مراحل مختلف طرح هستند؛ هرچند کار به کندی پیش می‌رود اما هیچ تعطیلی در این خصوص وجود ندارد. محبت خواه با بیان اینکه برای ساخت پل شهید کلانتری ارومیه تاکنون بیش از 1200میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است، اضافه می‌کند: این طرح مهم‌ترین طرح در دست ساخت اداره کل راه و شهرسازی در سال‌جاری است و تمام تلاش خود را برای اتمام آن تا پایان سال‌جاری به کار خواهیم گرفت. وی یادآور می‌شود: منکر این قضیه نمی‌شوم که امسال بودجه به‌شدت به‌صورت انقباضی بسته شده است و کمی امیدمان به اتمام طرح‌ها کمرنگ شده است اما تمام سعی خود را برای احقاق این مطالبه مهم مردم به کار می‌بندیم. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راه‌های آذربایجان غربی هم درخصوص تأخیر عملیات ساخت این طرح می‌گوید: مشکلات بسیاری بر سر راه اجرای پل میانگذر شهید کلانتری ارومیه از جمله مشکلات فنی در سال‌های آغازین ساخت، نبود اعتبار و قطعات وجود داشت که خوشبختانه همه این موارد در سال‌جاری مرتفع شده است. مجید آقازاده ادامه می‌دهد: مجموع اعتبار هزینه شده برای بهره‌برداری از پل در سال87 ‌ بالغ بر 120میلیارد تومان بود و در بخش دوم مسیر هم 15 میلیارد ریال مورد استفاده قرار گرفته است.

آقازاده تصریح می‌کند: ساخت مسیر ریلی به نیمه راه رسیده است یعنی تمامی عرشه‌ها جا‌گذاری شده است اما نمی‌توان نسبت به ریل‌گذاری آن اقدام کرد چون این پل بخشی از طرح ساخت آزاد راه ارومیه به تبریز است و این طرح هنوز به اتمام نرسیده و تا این طرح به پایان نرسد ریل‌گذاری کاری عبث و بیهوده است و باعث فرسودگی ریل‌ها و در نتیجه متضرر شدن دولت می‌شود. اما نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اظهار ناراحتی از رکود طرح‌های حیاتی استان به بهانه کمبود اعتبار می‌گوید: بی‌شک اعتبارات اصلی‌ترین عامل در پیشرفت مناسب طرح‌ها و حتی تعطیلی آنها به شمار می‌رود اما یک‌سر دیگر دستیابی به این مهم تلاش مدیران است که متأسفانه در سال‌های گذشته کمتر در این زمینه موفق بوده‌اند. نادر قاضی‌پور ادامه می‌دهد: کمبود اعتبار چرا باید فقط برای آذربایجان غربی باشد؟ چرا باید استان‌های دیگر چون اصفهان و آذربایجان‌شرقی، فارس و تهران سهمی از این مشکل اقتصادی نداشته باشند و فقط ما سپر بلا باشیم. وی می‌افزاید: مسلما بخشی از این موضوع به بی‌توجهی مدیران استان در دفاع از ضرورت طرح‌های استانی برمی‌گردد و بخشی دیگر به نگاه تبعیض‌آمیز دولت که امیدواریم دیگر شاهد چنین محرومیت‌هایی برای این استان نباشیم. این نماینده مجلس اضافه می‌کند: براساس پیگیری‌های انجام شده اعلام ‌‌شد که می‌توان به اتمام طرح تا پایان سال امیدوار بود، من نمی‌گویم پایان امسال، اگر مسئولان همت کنند و تا نیمه اول سال آینده این طرح را به اتمام برسانند کار بزرگی انجام داده‌اند. قاضی پور یادآور می‌شود: بی‌شک باید فاتحه راه‌آهن وسط این پل را هم خواند چراکه طرح راه‌آهن این استان همچنان اندر خم یک کوچه است.