معاون اقتصادی بانک مرکزی رسما از آغاز لغو تحریم سوئیفت برای واردات دارو و مواد غذایی به ایران خبر داد.

اکبر کمیجانی در گفت‌وگو با تسنیم افزود: بانک خاورمیانه (یکی از بانک‌های جدیدالتاسیس بخش خصوصی) به‌دلیل اینکه تا‌کنون هیچگونه روابط تجاری نداشت درخواست خود را ارسال کرده بود و 2 تا 3 هفته قبل سوئیفت به این بانک مجوز داد و ارتباط با بانک خاورمیانه در این شبکه برقرار شد.

کمیجانی ضمن اشاره به اینکه هم‌اکنون سوئیفت بانک خاورمیانه برقرار شده است، ادامه داد: بانک خاورمیانه می‌خواهد برای واردات دارو و مواد غذایی و تجهیزات دارویی اقدام کند، البته اوفک (در خزانه دارایی آمریکا) در 25جولای اعلام کرده بانک‌های ایرانی که می‌خواهند نسبت به واردات دارو و غذا و تجهیزات دارویی اقدام کنند حتی با استفاده از وجوه و منابع ارزی بانک مرکزی مجاز به فعالیت هستند.
سوئیفت جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی است که مرکز آن در بلژیک است و مؤسسات مالی سراسر جهان از این سیستم جهت تبادل اطلاعات مالی محرمانه خود استفاده می‌کنند.

سیستم سوئیفت جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانک‌های داخل کشور و بانک‌های خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. سوئیفت از شنبه 27اسفند 1390در راستای تحریم‌های اروپایی خدمات را به برخی بانک‌های ایرانی که مشمول طرح تحریم‌اند قطع کرد.

منبع: همشهری آنلاین