گروه اقتصادی: با گذشت چند هفته از وقوع سانحه برخورد ۲ اتوبوس مسافربری در اتوبان قم- تهران گمانه‌زنی‌ها در مورد علل وقوع این سانحه ادامه دارد.

این در حالی است که نمایندگان شرکت سازنده این اتوبوس‌ها نیز برای تکمیل بررسی‌ها به کشورمان فراخوانده شده‌اند و وزیر راه و ترابری نیز از اعلام نتایج این بررسی‌ها تا یک‌ماه آینده خبر داده است. از سوی دیگر پس از اظهارنظرهای اولیه مبنی بر نقش ترکیدگی لاستیک در شکل‌گیری سانحه مذکور، انتقاداتی مبنی بر عدم‌نظارت سازمان استاندارد بر عرضه این محصولات در بازار داخلی مطرح شد. با نظام‌الدین برزگری، رئیس سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • نتایج بررسی‌های سازمان ملی استاندارد از سانحه اتوبوس تهران تا چه زمانی اعلام خواهدشد؟

وزیر راه و ترابری به‌عنوان مسئول کارگروه‌های تشکیل شده برای بررسی این سانحه تعیین و مقرر شد از سه‌شنبه هفته گذشته ظرف مدت 10روز نتایج این بررسی‌ها توسط وی به‌عنوان نماینده دولت اعلام شود. سازمان ملی استاندارد نیز بررسی این سانحه در کارگروه نظارت فنی را بر عهده داشته و نتایج این بررسی‌ها را در اختیار وزیر قرار داده است.

  • نتایج بررسی‌های این سازمان از علل وقوع این سانحه چه بوده است؟

در این بررسی‌ها مشخص شد که لاستیک مورد استفاده در این اتوبوس خارجی و جزو بهترین و با کیفیت‌ترین لاستیک‌ها بوده است و باید نقش سایر عوامل در این سانحه مورد بررسی قرار گیرد.

  • با این روند یعنی لاستیک عامل سانحه مذکور نبوده است؟

کارشناسان داخل و خارج سازمان با بررسی یک تکه از لاستیک اتوبوس مذکور دریافتند که لاستیک مذکور از نظر برند و کیفیت جزو بهترین‌ها بوده است با وجود این 3 تا 4 عامل می‌تواند سبب دوپوسته‌شدن یا ترکیدگی لاستیک شود که قابل بررسی نیست. از سوی دیگر تاریخ تولید این لاستیک مشخص نبوده یا ممکن است لاستیک پس از برخورد با یک شیء تیز مانند گاردریل ترکیده باشد. همچنین کم باد بودن لاستیک می‌تواند موجب دوپوسته شدن و ترکیدگی آن شود که امکان بررسی اینگونه عوامل با توجه به شواهد و قراین موجود میسر نبوده است.

  • برخی از نقش عامل انسانی و خواب‌آلودگی راننده در شگل‌گیری این سانحه خبر داده بودند، این احتمال درست است؟

بررسی این موضوع در حیطه کاری سازمان ملی استاندارد نبوده و سازمان‌های ذی‌ربط مانند سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای باید در این زمینه اظهارنظر کنند. با وجود این معتقدیم اتوبوس‌های مسافربری نیز باید مانند هواپیما مسئول فنی داشته باشند و برای جابه‌جایی مسافران چک لیستی را از لحاظ فنی و فیزیکی تهیه و ارائه کنند.

  • برخی قصور سازمان ملی استاندارد در نظارت بر کیفیت لاستیک‌های وارداتی را عامل اینگونه سوانح قلمداد می‌کنند، این موضوع را تا چه حد می‌پذیرید؟

سازمان ملی استاندارد هنگام واردات همه کالاهای وارداتی را از نظر کیفیت بررسی می‌کند و تنها پس از ارائه مجوزهای بررسی کیفی است که یک کالا قادر به دریافت مجوز واردات می‌شود اما نظارت بر کیفیت لاستیک و سایر کالاهای عرضه‌شده در سطح بازار بر عهده سایر دستگاه‌های نظارتی است و این احتمال نیز وجود دارد که با توجه به حجم وسیع واردات غیرقانونی کالاهای مصرفی به کشور، برخی از این محصولات به‌صورت قاچاق وارد کشور شده و به‌دلیل قیمت پایین‌تر با استقبال برخی مصرف‌کنندگان مواجه شود که در اینگونه موارد نیز ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر دستگاه‌های نظارتی باید با واردات و عرضه غیرقانونی اینگونه کالاها برخورد کنند.

منبع: همشهری آنلاین