به گزارش ایسنا، در هفتههای سپری شده، اظهار نظرهای مختلفی دربارهی نمایندهی مناسب سینمای ایران برای اسکار مطرح شد که برخی از آنها مدافع حضور یکی از فیلمهای سینمای ایران برای معرفی به آکادمی اسکار بودند. در این میان البته برخی نیز با پیش کشیده شدن بحث معرفی فیلم اصغر فرهادی به آکادمی اسکار، بحث خارجی بودن و زبان آن را مطرح کردند. بحثی که چند سال پیش هم در زمان معرفی فیلم «بدرود بغداد» مهدی نادری، بهنوعی مطرح شده بود.
که در این میان افرادی چون محمد اطبایی - به عنوان کارشناس بینالمللی سینمای ایران مطرح کرده بود: «تنها فیلمی که دارای شانس بالایی در رقابت اسکار خارجی است، «گذشته» ساخته اصغر فرهادی است.»
اطبایی در پاسخ به اینکه آیا این فیلم میتواند به عنوان محصول فرانسه و ایتالیا و با حضور کارگردان ایرانی، از سوی ایران به آکادمی اسکار معرفی شود هم گفته بود: «اگر تنها مقررات اتحادیه اروپا را برای تعیین هویت ملی یک فیلم در نظر بگیریم، فیلم «گذشته» امتیاز لازم را برای یک تولید ایرانی بودن، ندارد اما مقررات آکادمی اسکار، داستان دیگری است.
فیلم «گذشته» با کارگردانی (3 امتیاز)، فیلمنامهنویسی (3 امتیاز)، بازیگر اصلی (3 امتیاز) و فیلمبردار ایرانی (1 امتیاز)، صدا (1 امتیاز) و حضور یک بازیگر فرعی ایرانی (1 امتیاز) 12 امتیاز دارد، اما مقررات اتحادیه اروپا حداقل 15 امتیاز را برای تولید یک کشور در نظر میگیرد. ولی قوانین آکادمی برای اسکار خارجی، تصریح دارد که تنها کشور معرفیکننده فیلم باید تایید کند که بخش عمده کنترل خلاقانهی فیلم توسط هنرمندان و دست اندرکاران تابع کشور مذکور صورت گرفته است و در مورد فیلم «گذشته» این نکته موضوعیت دارد.
بنابراین با توجه به این امکان دست کمیته انتخاب فیلم ایرانی به اسکار خارجی باز است و با توجه به ایرانی بودن کارگردان، فیلمنامهنویس، بازیگر اصلی، بازیگر فرعی، مدیر فیلمبرداری و صدای آن، به راحتی میتوان بخش عمده خالقان این اثر را ایرانی دانست، بنابراین ما از لحاظ مقررات آکادمی اسکار،هیچ منعی برای معرفی فیلم گذشته نداریم.
نکته دیگر آنکه، علی رغم شانس این فیلم برای معرفی از طرف کشور فرانسه، اصغر فرهادی مایل است تا گذشته از طرف ایران به اسکار معرفی شود. موفقیتهای مختلف فیلم در عرصههای بینالمللی در چند ماه اخیر، دریافت جایزه اسکار توسط فرهادی و داشتن یک پخشکننده معتبر و قوی آمریکایی مانند سونی پیکچرز کلاسیک نباید دیگر تردیدی در معرفی این فیلم به اسکار باشد.
البته ما نمونه تقریبا مشابهی مانند فیلم عشق میشل هانکه داریم که شرایطی مانند فیلم گذشته داشت و به جز کارگردان و یکی از تهیهکنندههای اتریشی آن، بقیه عوامل فرانسوی بودند اما اتریشیها پیشدستی کرده و این فیلم را از طرف کشور خود به آکادمی معرفی کردند.
علی مصفا بازیگر فیلم گذشته هم طی چند وقت اخیر اظهار امیدواری کرد: مسوولان سینمایی، فرصت شناسی کنند و از موقعیتی که بهوجود آمده، استفاده کرده و فیلم گذشته را به اسکار معرفی کنند.
او در عین حال گفته بود: هر چند فیلمهای خوب دیگری هستند، اما امیدوارم در شروع کار مسئولان سینمایی جدید، آنها با معرفی فیلم گذشته بتوانند همه را خرسند کنند.
رییس کمپانی سونی پیکچرز کلاسیک هم گفته بود: به عقیده ما و آکادمی اسکار، ایران بهترین کشور برای ارایه گذشته در رقابتهای اسکار است.
مایکل بارکر طی مصاحبهای در فضای مجازی و ایمیلی با ایسنا به برخی از سوالهای مطرح شده دربارهی فیلم گذشتهی اصغر فرهادی پاسخ گفت، در این مصاحبه مدیر این کمپانی نسبت به موفقیت جدیدترین اثر این کارگردان ایرانی، بسیار اظهار امیدوار کرده بود.
مایکل بارکر در پاسخ به سوال که حول موضوع معرفی گذشته به آکادمی اسکار برای شرکت در بخش بهترین فیلم خارجی بود، پاسخ داد:ما واقعا امیدواریم ایران گذشته را به عنوان نماینده خود به بخش بهترین فیلم خارجی اسکار معرفی کند. ما بر این باوریم که اگر این فیلم در این بخش شرکت کند، به فهرست پنج نامزد نهایی راه پیدا میکند. این واقعیت که اصغر فرهادی به عنوان یک استاد فیلمسازی از ایران در دنیا شناخته شده و همچنین تجربه برخورد مخاطب آمریکایی با فیلم گذشته به ما دلگرمی میدهد که گذشته احتمالا یکی از پنج نامزد نهایی خواهد شد. در تاریخ برگزاری رقابتهای آکادمی اسکار، بسیاری از فیلمسازان بخش بهترین اثر خارجی زبان چندین بار برای این جایزه نامزد شدهاند.
اصغر فرهادی به عنوان یک کارگردان تراز اول در جهان شناخته میشود و احترامی که در جامعه سینمایی آمریکا برایش قائل هستند، او را شایستهی بارها نامزد شدن و حتی چندینبار بردن این جایزه در عمر حرفهایاش میکند.
او در پاسخ به سوال بعدی که دربارهی تمایل آنها نسبت به معرفی گذشته از سوی ایران به آکادمی اسکار پرسیده شده، مطرح کرد: ما و آکادمی اسکار، از همان آغاز ایران را بهترین کشور ممکن برای معرفی گذشته میدانیم. گذشته یکی از موارد نادری است که ویژگیهای نامزدی از سوی هر دوکشور ایران و فرانسه را دارد. اما از نگاه آکادمی، چون اصغر فرهادی کنترلی خلاقانه روی تمام جنبههای فیلمش داشته و در مقام نخست، یک فیلمساز ایرانی است؛ ایران کشور مناسب برای ارائه این فیلم است. سال گذشته ما مفتخر بودیم عشق میشل هانکه که شرایطی مشابه داشت را عرضه کنیم. آقای هانکه کارگردان بزرگ اتریشی است اما فیلمش را با بازیگران و عوامل فرانسوی در فرانسه ساخت. فرانسه این فیلم را ارائه نکرد. اتریش بود که سال گذشته عشق را برای جوایز نامزد کرد و جایزهی بهترین فیلم خارجی را بدست آورد. عشق دومین فیلم نامزدشدهی آقای هانکه طی سه سال در این بخش بود. (روبان سفید دیگر اثرنامزدشده از هانکه بود). ما فکر میکنیم تاریخ میتواند اینبار با گذشتهی آقای فرهادی تکرار شود.
رییس کمپانی سونی پیکچرز کلاسیک دوباره تاکید کرد: ایران بهترین کشور ممکن برای معرفی گذشته است. بنا بر دلایلی که پیش از این ذکر شد، تاریخ آکادمی اسکار هم موید چنین ادعایی است. اما باید به یک عامل فرهنگی بسیار مهم توجه کرد؛ جوهر و احساس گذشته و مفهوم و نگاه فیلمساز در این اثر درام تنها میتواند از روح، نگاه شرقی وایرانی نشات گرفته باشد. این اثر در ردهی دیگر فیلمهای آقای فرهادی ساخته شده و روح بهترینهای سینمای انسانی ایران را در خود دارد. گذشته بهطور ویژه درباره یک خانواده است، موضوعی که همواره در آثار آقای فرهادی محوری بوده است.
مایکل بارکر در پاسخ به سوال دیگر دربارهی پیشبینیاش از راهیابی فیلم اصغر فرهادی به فهرست پنج نامزد نهایی بخش بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار هم گفت: به دلیل اشتیاق فراوان تماشاچیان به آخرین اثر این فیلمساز و واکنشهای مثبت منتقدان و اینکه ما فیلم را براساس یک برنامهریزی دقیق، درست در زمان رأیگیری از اعضای اکادمی در آمریکا اکران میکنیم وهمچنین محبوبیت حاصل از آن در ماه دسامبر، اطمینان داریم این فیلم شانس فوقالعادهای را برای راهیابی به این مرحله در دست دارد. دلیل اصلی حس اطمینان ما این است که به باور ما و بسیاری، گذشته یکی از بهترین فیلمهای امسال در مقایسه با آثار دیگر کشورها از جمله آمریکاست.
به گزارش ایسنا، برای فیلم گذشته برنیس بژو در جشنوارهی کن جایزهی بهترین بازیگری را گرفت و در ادامه جایزهی بهترین فیلمنامه هم در جشنوارهی فیلم دوربان به جدیدترین ساختهی اصغر فرهادی اهدا شد.
در خلاصه داستان گذشته آمده است: احمد (علی مصفا) 4 سال پس از جدایی از همسر فرانسویاش به در خواست او راهی پاریس میشود تا مراحل اداری طلاقشان را طی کرده و ثبت کنند. او در مدت اقامت کوتاهش متوجه آشفتگی لوسی دختر همسر سابقش میشود. تلاش او برای کمک به لوسی پرده از رازی در گذشته بر میدارد.
علاوه بر برنیس بژو (بازیگر نامزد اسکار و گلدنگلوب و برنده سزار و برگزیده کن) و همچنین طاهر رحیم (برنده جایزه سزار)، بازیگران دیگری چون علی مصفا، پائولین بورلت، بازیگر بلژیکی فیلم معروف زندگی صورتی، الیس آگویس، ژان جستین ،سابرینا وازانی وبابک کریمی در این فیلم، مقابل دوربین محمود کلاری رفتهاند.