همشهری آنلاین: کتاب "بررسی شخصیت در فیلم‌های تاریخی- مذهبی به قلم اعظم فرجامی از سوی مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.

به گزارش همشهری آنلاین، فرجامی در این کتاب به بررسی سریال امام علی(ع)، روز واقعه، تنهاترین سردار، ولایت عشق، مسافر ری، معصومیت از دست رفته و مختارنامه پرداخته است.

چهره و گریم، دیالوگ و گفته­‌ها، بازی رنگ‌­ها، تقدس‌­زایی برای قهرمانان، نشانه­‌های درونی و بیرونی، فیزیک بدن، بازیگری، صحنه ­پردازی، لوکیشن و نگاه امروزی به فضای تاریخی از جمله محورهای مطرح شده در این کتاب است.

این کتاب در چهار فصل شامل کلیات، طراحی شخصیت، شخصیت خیر و شر و ویژگی‌های شخصیت به رشته تحریر در‌آمده است.

در دیباچه این کتاب آمده است: بازگویی تاریخ و به طور خاص بازخوانی تاریخ مقدس با بیان زیبا و غیرمستقیم نمایشی توجیه و بلکه ضرورت دارد و اکنون به جرأت می­توان گفت، گونه فیلم تاریخی- مذهبی گونه ای است که در تولیدات رسانه ­ای کشور ما مختصات خود را یافته است، به طوری که این ژانر در تملک فرهنگ ما درآمده است.

در مقدمه این کتاب نیز آمده است: پژوهش حاضر بر اساس هفت سریال و فیلم سینمایی مطرح ایرانی سامان یافته استکه درباره تاریخ زندگی ائمه یا تاریخ زندگی معاصران ائمه(ع) ساخته شدند.

بدیهی است در اطلاق کلمه " فیلم " در عنوان پژوهش­‌ها معنای عام آن اعم از سریال یا فیلم سینمایی منظور است و تنها معنای خاص این واژه (فیلم سینمایی) مراد نیست.

 

نویسنده در بخشی از این کتاب آورده است: در این پژوهش، "شخصیت"، "فیلم تاریخی- مذهبی"، "ژانر" و "روش نقد" تعریف و معرفی می­شوند. برداشت اولیه از این تعابیر، واضح و روشن به نظر می‌رسد اما در این پژوهش به شکل قراردادی و با کمی تفاوت نسبت به تعاریف دیگر، در مفهومی جدید به کار رفته‌اند.

کتاب " شخصیت در فیلم­‌های تاریخی و مذهبی" در شمارگان 1200 نسخه و با قیمت 75000 ریال  از سوی مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شده است.

منبع: همشهری آنلاین