همشهری آنلاین: لوییس فرخان رهبر برجسته جنبش سیاهپوستان آمریکا، سیاست اعتدال رییس جمهوری ایران را راهبردی قرآنی دانست و گفت: اسراییل و لابی آن (آیپک) در آمریکا بزرگترین مخالفان عادی سازی روابط واشنگتن و تهران به شمار رفته و آنان به اوباما می گویند به چه حقی با بزرگترین دشمن ما معاشرت می کنی؟!

به گزارش ایرنا، فرخان رهبر جنبش امت اسلام، از گروه های عمده سیاهپوستان آمریکا در گفتگویی اختصاصی با ایرنا با اشاره به خشم و آشفتگی بنیامین نتانیاهو و محافل صهیونیست از سخنان اوباما و روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: نمی توانید تصور کنید که چه فشاری بر اوباما وجود دارد تا با رییس جمهور ایران دیدار نکرده و دوستانه در کنار وی ننشیند.

این رهبر برجسته مسلمانان آمریکا همچنین با تاکید بر اهمیت سخنان مقام معظم رهبری درباره وحدت اسلامی گفت: ما باید برای وحدت میان مسلمانان حول الله تلاش کنیم. این شیطان است که میان مسلمانان در خاورمیانه برادر کشی راه می اندازد.

رهبر جنبش امت اسلام تصریح کرد: اسراییل و آیپک از سخنان اوباما و تماس با رییس جمهور روحانی برآشفته هستند. آن ها به اوباما می گویند به چه حقی بدون اجازه ما، با دشمن ما می نشینی و سخن می گویی؟ آن ها می خواهند اوباما صدای تهدید و رعب آوری باشد.

فرخان گفت: ما اگر به تلاش برای تقویت حسین اوباما ادامه دهیم، می توانیم امیدوار باشیم که او را از چنگ فشار جنگ طلبان خارج کنیم و وی در مسیر شعارهای اول خود قرار گیرد.

وی با خوشبینی درباره نیت قلبی رییس جمهوری آمریکا برای حل اختلاف های واشنگتن با ایران، گفت: اگر اوباما بتواند بر فشار گروه های داخلی و کنگره غلبه کند، خواهد توانست آنچه قلبا اراده کرده به مرحله عمل برساند. زمانی که اوباما به قدرت رسید به دنبال ایجاد تغییرات شگرفی در سیاست داخلی و خارجی آمریکا بود، اما به حدی تحت فشار قرار گرفت، که اکنون آنان می خواهند رییس جمهوری آمریکا را تبدیل به ابزاری برای جنگ طلبی علیه سوریه و اسد بکنند.

فرخان تاکید کرد: در هر دو سوی داستان، جریان هایی مخالف بهبود روابط هستند. اما رییس جمهور روحانی و رهبر عالی ایران خواستار آن هستند و ما نیز خواستار این تغییر هستیم کما اینکه مردم دو کشور نیز این را می خواهند. اما جنگ طلبان کنگره، آیپک و اسراییل مخالف هستند و این به معنای آن است که راهی دشوار در پیش داریم.

فرخان با اشاره به سخنرانی هفته گذشته رییس جمهوری در جمع رهبران مسلمانان آمریکا در نیویورک گفت: قران انسان را به اعتدال و میانه روی دعوت می کند. زمانی که من سخنان آقای روحانی را درباره اعتدال شنیدم، احساس کردم جان کلام وی از قران سرچشمه می گیرد. این سخنان زمینه میانه وری و نزدیکی دو ملت را فراهم می کند.

وی با تاکید بر اینکه سخنان روحانی درهای تازه ای را گشود گفت: بهبود روابط ایران و آمریکا یک هدف والاست و همانطور که رییس جمهور اوباما گفته است دشواری های بسیاری بویژه در جانب ایران وجود دارد تا به این هدف دست یافت. دلیل آن هم این است که همانطور که در تاریخ ثبت شده، آمریکا در مسایل داخلی ایران دخالت کرده است.
این رهبر با نفوذ سیاهپوستان آمریکا از طرح های دولت اوباما برای دخالت در امور داخلی ایران انتقاد کرد و گفت: ما از اختصاص بودجه کلان برای دخالت در امور داخلی ایران و ایجاد شکاف در ایران میان دولت و مردم انتقاد کرده ایم.

رهبر جنبش امت اسلام درباره تلاش وی و جامعه مسلمانان آمریکا برای تاثیر گذاری بر روند روابط سیاسی آمریکا با ایران گفت: وظیفه ما به عنوان مسلمان و معتقد به الله این است که مردم را درباره رفتار حکومت ها و واقعیت ها بیدار کنیم. ما وظیفه داریم که دست به گسترش آگاهی در میان مردم آمریکا درباره رفتار و سیاست دولت آمریکا در خاورمیانه بزنیم. این تلاشی در راستای آگاهی بخشی و حقیقت است.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت بحرانی عراق و لیبی هشداری برای دولتمردان آمریکا درباره سوریه و ایران می باشد افزود: ما در جنبش امت اسلام می توانیم برای بهبود روابط ایران و آمریکا تاثیر گذار باشیم.

فرخان درباره آمادگی خود برای سفر به ایران به منظور کمک به عادی سازی روابط آمریکا با ایران گفت: قطعا آماده این کار هستم. زمانی من در دوره ریاست جمهوری آقای رفسنجانی به ایران رفتم و یادم هست مردم در راهپیمایی ها شعار می دادند، مرگ بر آمریکا (با خنده)! مردم ایران با من بسیار مهربان بودند و رفتار دوستانه ای داشتند. برای سفر دوباره به ایران و دیدن مردم مهربان آن کشور بسیار اشتیاق دارم.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها