گروه شهری: اعضای کمیسیون‌های شش‌گانه شورای اسلامی شهر تهران در دور چهارم انتخاب شدند.

این در حالی است که بعد از این موضوع، گزارش حادثه فرونشست زمین در شهر‌ک قدس از سوی معاون شهرسازی شهرداری تهران به اعضای شورای شهر ارائه شد. ضمن اینکه شهردار تهران نیز توضیحاتی را در این جلسه ارائه کرد.اما احمد مسجدجامعی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران پیش از شروع ادامه بررسی تعیین اعضای کمیسیون‌های شش‌گانه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تمایل بیشتر اعضای شورا برای عضویت درکمیسیون فرهنگی و اجتماعی و کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: طبق آیین‌نامه، محدودیتی برای آنکه تعداد اعضای کمیسیون‌ها بین 3تا 7نفر باشد وجود ندارد؛ ضمن اینکه هیأت رئیسه تصمیم گرفته است برای برقراری توازن بین تعداد اعضای کمیسیون‌ها، چنانچه در کمیسیونی با تراکم اعضا مواجه شدیم اعضای هیأت رئیسه جزء نفرات اولی باشند که از کمیسیون مذکور انصراف می‌دهند و به عضویت کمیسیون دیگر در می‌آیند.

اسماعیل دوستی عضو دیگر شورای شهرتهران نیز تصریح کرد: عضویت در کمیسیون‌ها منوط به عدم‌شرکت سایر اعضا در مباحث کمیسیون‌های دیگر نیست. اعضا می‌توانند براساس دغدغه و تخصص‌هایی که دارند در نشست کمیسیون‌های مورد نظر خود شرکت کرده و نقطه نظراتشان را نیز منتقل کنند، هر چند در رأی‌گیری آن موضوع درکمیسیون اصلی نمی‌توانند تأثیر‌گذار باشند.

اعلام خطر ریزش

همچنین روز گذشته معاون شهرسازی شهرداری تهران در جلسه شورای شهر حاضر شد تا با توجه به حادثه ریزش خیابانی در تقاطع خیابان ایران‌زمین و خیابان گلستان شهرک قدس واقع در منطقه 2شهرداری تهران، گزارشی از روند صدور پروانه و پیگیری‌های شهرداری تهران حین اجرای پروژه مذکور ارائه کند.

علیرضا جاوید، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت : حین گودبرداری پروژه گزارش‌هایی مبنی بر وجود ترک‌هایی به شهرداری منطقه و ناحیه از سوی مردم و ساکنین املاک مجاور ارائه می‌شود و شهردار منطقه نیز بعد از بررسی‌های صورت گرفته با تشکیل کمیسیون رفع خطر در ناحیه شهرداری، موضوع احتمال خطر به مشاور و مهندس ناظر پروژه و حتی سازمان نظام مهندسی را به‌صورت مکتوب اعلام می‌کند و سازمان نظام مهندسی نیز وجود خطرات ذکر شده از سوی شهرداری تهران را به مالک اعلام می‌کند. جاوید خاطرنشان کرد:

با توجه به اخطارهای مکرری که به مهندس و مشاورین ناظر بر پروژه داده می‌شود ولی ناظر پروژه بلامانع بودن ادامه کار را در نامه‌ها متذکر می‌شود. وی افزود: با توجه به اینکه گزارش‌های تحلیلی و کارشناسی دقیق درخصوص چگونگی بروز این حادثه در دست تهیه است اصلی‌ترین احتمال بروز این حادثه با توجه به شواهد موجود نشست لوله فاضلاب غیرمجازی بوده که با اجرای این پروژه مسیرش به دیواره بتنی سازه منتهی شده است.

مسعود سلطانی‌فر عضو شورای اسلامی شهرتهران نیز با اشاره به‌وجود مدارک مربوط به اعلام خطر به مالکین مجاور پروژه به دستگاه‌های ذی‌ربط ازجمله دفتر شهردار تهران، دفتر مقام معظم رهبری و کمیسیون اصل 90مجلس شورای اسلامی گفت: از اردیبهشت سال‌جاری همسایگان مجاور این پروژه، ترک‌هایی را دراملاکشان مشاهده کرده و شهرداری تهران باید این هشدارها را جدی گرفته و مشکلات را پیگیری و حل می‌کرد. اسماعیل دوستی عضو شورای اسلامی شهرتهران نیز افزود: یکی از اشکالاتی که به این پروژه وارد است صدور پروانه گودبرداری تا 6طبقه منفی است چرا که وضعیت توپوگرافی زمین‌های شهر تهران در سایر مناطق متفاوت است و باید برای صدور طبقات منفی به این مسئله توجه شود. وی تأکید کرد که شهرداری تهران باید این موضوع را پیگیری کند و مقصر را به مردم معرفی کند.

علیرضا دبیر عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران نیز با یادآوری حوادث مشابه سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: در هنگام بروز چنین حوادثی دستگاه‌های ذی‌ربط مسئولیت را قبول نمی‌کنند و هر کدام با ادله خاصی از چگونگی بروزحوادث شانه خالی می‌کنند.
احمد دنیا مالی عضو دیگر شورای اسلامی شهرتهران نیز خاطرنشان کرد:

یکی از مشکلاتی که در هنگام گودبرداری برای سازه‌ها حادثه‌آفرینی می‌کند نبود شبکه فاضلاب مدرن است به دلیل اینکه آنچه در شبکه فاضلاب شهر انجام می‌شد به‌صورت ارگانیک بوده و در برخی مواقع ثبت آماری هم نشده است، در حفاری‌های امروز برای تونل‌ها و ساختمان‌ها با نشست زمین مواجه می‌شویم. اقبال شاکری دیگر عضو شورا نیز تأکید کرد: چرخه نظارت فنی، حرفه‌ای باید بر ساخت و سازها ایجاد شود. وی افزود: متأسفانه مسئولیت‌ها متناسب با جایگاه‌ها نیست؛ به همین دلیل است که با بروز هر حادثه‌ای هرکس با ارائه دلایل حوزه کار خودش، از قبول مسئولیت شانه خالی می‌کند.

مهدی چمران عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز وجود مصوبه شرایط و ضوابط گودبرداری در تهران را یادآور شد و افزود: این مصوبه در سومین دوره شورا تدوین شد و بسیاری از دل‌نگرانی‌ها و مسائل مطرح شده با اجرای این مصوبه رفع خواهد شد.

بازدید شهردار از محل حادثه

محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز که در جلسه حضور داشت با اشاره به بروز حادثه ریزش خیابان گلستان خاطرنشان کرد که طی بازدیدی که روز اول حادثه از محل داشته دستور پیگیری کارشناسی بروز حادثه را داده است. وی یادآور شد: گزارش‌هایی که از مردم، شهرسازی و بازرسی و حتی از نظر شکلی و اسناد و مدارکی که وجود دارد، نشان می‌دهد که شهرداری کارهایش را انجام داده و حتی مصوبات کمیسیون رفع خطر منطقه نیز برای مالک و مشاور حقوقی پروژه ارسال شده است اما ناظر پروژه پای برگه رفع خطر را امضا کرده و عنوان داشته ادامه کار بلامانع است.

با این دستور ناظر، شهرداری به لحاظ قانونی نمی‌توانسته جلوی ادامه کار را بگیرد که این یکی از اشکالات سیستم است. وی افزود: وقتی شهرداری اخطار رسیدگی به مشکل را به مشاور و ناظر پروژه می‌دهد براساس ترک‌هایی بوده که در محل وجود داشته است. شهردار تهران در نهایت خاطرنشان کرد: رسیدگی به این موضوع در دستور کار معاونت‌های شهرسازی و فنی وعمران شهرداری قرار گرفته است و گزارش آن به کمیسیون‌های شورا ارائه خواهد شد. احمد مسجد جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این خصوص گفت: وظیفه شورا درخصوص مسائل شهر این است که وجدان کارشناسی جامعه را حساس کند نباید تلقی این باشد که مباحث رها شده است.

اعضای کمیسیون‌های شورا چه کسانی هستند؟

‌ برنامه وبودجه: علیرضا دبیر، رضا تقی پور، غلامرضا انصاری، حبیب کاشانی و مسعود سلطانی‌فر
‌ سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری: معصومه آباد، عباس شیبانی، محمد حقانی، رحمت‌الله حافظی و احمد مسجد جامعی
‌ معماری و شهرسازی: مهدی چمران، محمد سالاری و محمد مهدی تندگویان
‌ فرهنگی و اجتماعی: احمد حکیمی پور، مجتبی شاکری، الهه راستگو، فاطمه دانشور، هادی ساعی، حسین رضازاده، مرتضی طلایی، عبدالمقیم ناصحی و سیدعبدالحسین مختاباد
‌ نظارت و حقوقی: ولی‌الله شجاع پوریان، پرویز سروری، محسن پیرهادی و عباس جدیدی
‌ عمران و حمل‌ونقل: احمد دنیا مالی، اقبال شاکری، محسن سرخو و ابوالفضل قناعتی.

 

منبع: همشهری آنلاین