گروه شهری: ارتقای ایمنی و آرامش متروی پایتخت، دیروز بحث داغ شورای اسلامی شهر تهران بود چه آنکه اعضای شورای اسلامی شهرتهران در چهاردهمین جلسه خود شنونده گزارشی از عملکرد پیشرفت‌های شرکت بهره‌برداری قطار شهری تهران و حومه (مترو) بودند.

مترو

آنان در پی این گزارش حمایت خود را از بهبود ایمنی و توسعه متروی پایتخت اعلام کردند.در حال حاضر حدود 152کیلومتر خطوط مترو در دست بهره‌برداری است و چنانچه منابع مالی به موقع تأمین شود تا پایان سال 93طول خطوط مورد بهره‌برداری به 272کیلومتر خواهد رسید. همچنین به تازگی 84آسانسور و 378پله برقی درایستگاه‌های مترو نصب و راه‌اندازی شده است که البته برای تمامی ایستگاه‌ها 3پله‌برقی خریداری شده و پیش‌بینی می‌شود تا قبل از پایان سال پله‌ها نصب شوند.این در حالی است که باافزایش خطوط و واگن‌ها، سهم 4.5 درصدی مترو درحمل‌ونقل، در سال 91به 11درصد رسیده و تلاش می‌شود که این سهم در سال 92به 13درصد افزایش یابد.

توجه به نمازخانه‌های مترو

سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران که گزارش عملکرد متروی تهران را قرائت می‌کرد، با توجه به پیام مقام معظم رهبری در هفدهمین اجلاس نماز درخصوص جانمایی مکان نمازخانه درتمام پروژه‌های عمرانی و شهری تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام‌شده در ایستگاه‌هایی که مکانی برای نمازخانه درنظر گرفته نشده بود جانمایی‌هایی صورت گرفته و در طراحی ایستگاه‌های جدید به این مهم توجه ویژه شده است.

احمد مسجد جامعی رئیس شورای اسلامی شهرتهران با اشاره به وضعیت نمازخانه‌های متروگفت: در ایستگاه‌های مترو نمازخانه در نظر گرفته شده است ولی حس خوبی برای نمازگزار ایجاد نمی‌شود. وی همچنین به لزوم دقت بیشتر در استفاده از دستگاه تی بی‌ام در مسیر خطوط مترو اشاره کرد و گفت: برخی نقاط تهران بافت فرسوده و پوسیده‌ای دارد. آرامش روانی در ساخت و بهره‌برداری مترو را باید داشته باشیم.احمد مسجدجامعی خطاب به معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری گفت: نکاتی که درخصوص آرامش روانی مسافران و... درگزارش آمده است نشان می‌دهد دغدغه ایجاد آن را دارید ولی ساختاری برای آن تعریف نشده است.

وی همچنین تأکید کرد: متروی تهران تنها متعلق به شهروندان تهرانی نیست و شهرهای اقماری و استان‌های اطراف تهران، از این امکان بهره‌برداری بیشتری می‌کنند. باید مکانیسمی تعریف شود تا از منابع مالی این شهرها به‌خصوص شهر کرج برای گسترش‌، بهبود و کیفیت مترو استفاده شود. رئیس شورای شهر تهران همچنین به حذف بلیت‌های اعتباری سالانه اشاره کرد وگفت: بهتر است برای این موضوع نیز مکانیسمی طراحی شود.

تهیه طرح جامع نکات ایمنی

معصومه آباد، سخنگوی کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورا بعد از اتمام گزارش معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به موضوع برخی حوادث در ایستگاه‌های مترو تصریح کرد: حوادثی در مترو رخ داده که به‌دلیل نبود علائم هشدار‌دهنده بوده یا مشکلاتی برای شهروندان به‌دلیل تراکم جمعیت داخل واگن‌ها و یا باز و بسته شدن درب‌ها رخ می‌دهد. وی افزود: با توجه به مسائلی که در ایستگاه‌های مترو پیش آمده بود قرار شد نکات استاندارد رعایت شود وطرح جامع نکات ایمنی در حمل‌ونقل تهیه و اجرا شود.

لزوم تشکیل جلسه با رئیس‌جمهور

محسن سرخو عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا در ادامه جلسه گفت: قرار است سهم حمل‌ونقل عمومی در سال 1404به رقم جابه‌جایی 25میلیون مسافر در سال برسد که با توجه به فعالیت‌های گسترده طی سال‌های گذشته در سال 91سهم جابه‌جایی مسافر در حمل‌ونقل عمومی 22میلیون نفر بوده است ، بنابراین در سال‌های 97و 98به سهم 25میلیون جابه‌جایی مسافر خواهیم رسید. با این شرایط لزوم بازنگری در طرح جامع حمل ونقل و ترافیک احساس می‌شود. اسماعیل دوستی نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا نیز گفت: بهتر است جلسه‌ای خاص برای مترو با رئیس‌جمهور داشته باشیم و از دولت بخواهیم که از طریق فاینانس یا تشکیل کنسرسیومی از بانک‌ها متروی تهران را کمک کنند.

مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز درخصوص نامناسب بودن معابر شهر به‌خصوص خدمات حمل ونقل عمومی برای استفاده معلولان و نابینایان تذکر داد. احمد حکیمی پور نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز تأکید کرد: شنیده می‌شود که نیروی انسانی شرکت بهره‌برداری مترو بیش از نیاز است، این استخدام‌ها با چه شرایط و ضوابطی انجام شده است؟ اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا نیز گفت: آمارها نشان می‌دهد که در آمد متروی تهران 20درصد هزینه تمام شده‌اش است، بنابراین سرمایه‌گذاری دراین زمینه برای بخش خصوصی بسیار با صرفه است.

تشکری هاشمی درخصوص موضوعات مطرح شده برای استفاده معلولان ونابینایان گفت: طرحی را 4سال پیش برای تجهیز ایستگاه‌های مترو به در‌های سنسوردار دنبال کردیم که در آن هزینه‌ای بالغ بر 4میلیارد تومان برای تجهیز ایستگاه‌ها به این درها لازم بود، به غیراز این تجهیزات دیگری نیز که باید خریداری می‌شد این طرح را بسیار هزینه‌بر می‌کرد. همچنین در این جلسه دوفوریت طرح چگونگی تعیین نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران در مجامع موضوعه قانونی به تصویب رسید.

کد خبر 235755
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز